اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 9, 2019
11:46 دوشنبه، 18ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103327

گمشده‌ی هندی‌ها پیدا شد

 
سازمان فضایی هند خبر داد که فرودگر قمری "ویکرام" پیدا شده است.
 
به نقل از انگجت، ابتدای هفته جاری خبر رسید که فرودگر فضاپیمای "چاندرایان -۲ "(Chandrayaan-۲) که موسوم به "ویکرام "(Vikram)  است، در فاصله ۲.۱ کیلومتری از سطح ماه، ارتباط خود با زمین را از دست داده و تماس با کاوشگر چند ثانیه پیش از فرود قطع شده است.
 
اکنون مقامات " سازمان پژوهش‌های فضایی هند"( ISRO) اعلام کرده‌اند که دوربین‌های سوار شده بر این کاوشگر، محل آن را پیدا کرده‌اند و فرودگر قمری "ویکرام" پیدا شده است.
 
البته هندی‌ها فقط مکان ویکرام را پیدا کرده‌اند و هنوز هیچ‌گونه سیگنالی از این فرودگر در دست نیست.
 
تلاش‌های هندی‌ها برای برقراری تماس با فضاپیما حداقل ۱۴ روز دیگر هم ادامه خواهد داشت.
 
"کی سیوان"( K Sivan) رئیس "سازمان پژوهش‌های فضایی هند" اظهار کرد: ما مکان فرودگر ویکرام در سطح ماه را پیدا کردیم و کاوشگر "چاندرایان -۲ " هم یک تصویر حرارتی از فرودگر به ثبت رساند. این در حالی‌ است که ایسرو هنوز تصویر "چاندرایان -۲ " از ویکرام را منتشر نکرده است .
 
هندی‌ها معتقدند با وجود ناکامی این ماموریت و فرود ناموفق روی ماه، این فضاپیما فناوری‌هایی کلیدی برای ماموریت‌های آتی به ارمغان خواهد آورد. 
 
ماموریت بدون سرنشین "چاندرایان -۲ " ۱۴۰ میلیون دلار برای هندی‌ها هزینه داشت و با هدف فرود بر ماه و مطالعه و بررسی وجود آب در سطح ماه انجام شد.
 
اگر این ماموریت با موفقیت انجام می‌شد، هند چهارمین کشوری می‌شد که روی ماه یک کاوشگر فرود می‌آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.