اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 10, 2019
12:30 سه شنبه، 19ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103347

خدمات اینترنتی هنوز هم انحصار دارند!

 
با وجود قرار دادن امکانات فیبر نوری مخابرات در اختیار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، به نظر می‌رسد هنوز هم در ارائه برخی خدمات انحصار وجود دارد، بر این اساس با راه‌اندازی سامانه سنجش شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات می‌توان مشخص کرد در کجای شبکه انحصار وجود دارد تا رگولاتوری با صدور پروانه یا ابزارهای دیگر، این انحصار را شکسته و اجازه دهد سایرین هم فعال شوند.
 
 امروزه و با گسترش استفاده از خدمات اینترنتی، شهروندان مایلند متناسب با نیازهای متفاوتی که دارند، خدمات اینترنتی متفاوت را دریافت کنند، ضمن این‌که علاوه بر کیفیت، قیمت آن هم برایشان به‌صرفه باشد. این شرایط می‌تواند تنها با وجود یک بازار رقابتی در عرصه اینترنت به وجود بیاید، به این صورت که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت مجاز باشند به همه حوزه‌های ارائه خدمات اینترنتی ورود پیدا کنند.
 
یکی از حوزه‌هایی که در انحصار شرکت مخابرات ایران قرار داشت، حوزه خطوط فیبر یا ONU و ‌PCMها بود که البته دو سال پیش محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – از رفع انحصار آن در راستای اجرای بخشی از مصوبه ۲۵۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داده و گفته بود: در گذشته مشترکان این خطوط تنها قابلیت دریافت سرویس از مخابرات ایران را داشتند و اکنون امکان ارائه سرویس برای سایر شرکت‌ها نیز فراهم شده است.
 
همچنین چند پیش از این حسین فلاح جوشقانی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان این‌که در حوزه ارائه خدمات ارتباطات ثابت سیمی – کابلی اقداماتی آغاز شده است، هرچند سرعت روند کار رضایت‌بخش نیست، گفته بود: در این حوزه چند اقدام باید انجام می‌شد و یکی از آن‌ها بسترسازی مقرراتی بود که مصوبه ۲۶۰ مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره مقررات حاکم بر ارائه خدمات عمده‌فروشی بیت‌استریم در همین راستا بود.
 
با اجرای این مصوبه، زیرساخت‌های فیبر نوری در بخش دسترسی شرکت مخابرات ایران با شرکت‌های FCP و Servco به اشتراک گذاشته می‌شد و با رفع انحصار مخابرات در این بخش، کیفیت خدمات افزایش‌ یافته و امکان انتخاب برای مشترکین فراهم شدنی بود.
 
با وجود این، اخیرا آذری جهرمی با اشاره به انحصار مخابرات در حوزه فیبر نوری در شهرستان‌ها که مانع خدمات‌رسانی شبکه‌های دیگر می‌شود، گفته است: این حرف درست و منطقی است و به وزارتخانه فشار می‌آورد که چرا در مناطق خاصی فقط یک اپراتور خدمات می‌دهد. با سامانه سنجش شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات، این مسئله شفاف خواهد شد که در کجای شبکه انحصار وجود دارد و فقط مخابرات ایران خدمت می‌دهد. وظیفه‌ی سازمان تنظیم مقررات است که با صدور پروانه یا ابزارهای دیگری که در اختیار دارد، انحصار را بشکند و اجازه دهد سایرین هم فعال شوند.
 
بنابراین به نظر می‌رسد موضوع انحصار در سرویس‌دهی به کاربران اینترنتی هنوز وجود دارد، هرچند مخابرات اعلام آمادگی کرده که زیرساخت‌هایش را در اختیار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی قرار دهد و مسوولان ارتباطی هم معتقدند خدمات تلفن ثابت و پهنای باند اینترنت علاوه بر شرکت مخابرات توسط سایر شرکت‌های FCP و Servco  نیز ارائه می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.