اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 10, 2019
14:25 سه شنبه، 19ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103375

“چاندرایان” همچنان مطالعه ماه را ادامه خواهد داد

 
ماموریت تحقیقاتی چاندرایان -2 هند با وجود از بین رفتن بخش فرودی موسوم به "ویکرام"، مطالعه ماه را ادامه خواهد داد.
 
کارشناسان سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) به خبرنگاران گفتند: این مأموریت را نمی‌توان ناموفق خواند، زیرا این مدارگرد تقریباً یک سال در اطراف ماه فعالیت خواهد کرد.
 
یکی از کارمندان بخش فضایی خاطرنشان کرد: مه‌نورد قرار بود فقط ۱۴ روز در سطح این کره فعالیت داشته باشد؛ در حالی که مدارگرد مدتی طولانی ماه را مورد مطالعه و تصویربرداری قرار می‌دهد، به همین دلیل می‌توان گفت تنها ۵ درصد از مأموریت از دست رفته است و با توجه به میزان فعالیت مدارگرد پراگیان که ۹۵ درصد کار را بر عهده دارد، با موفقیت در مدار ماه همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد؛ از جمله همانطور که برنامه‌ریزی شده است، قادر به گرفتن عکس از مه‌نورد گمشده و ارسال تصاویر به مرکز هدایت زمینی خواهد بود که این امر به درک آنچه اتفاق افتاده، کمک خواهد کرد.
 
سازمان تحقیقات فضایی هند می‌خواست برای نخستین بار فرود کاوشگر بر روی یک جسم آسمانی دیگر را تجربه کند و از آن در ساخت و فرستادن کاوشگر به مریخ استفاده کند.
 
شنبه شب کارشناسان سازمان تحقیقات فضایی هند نتوانستند بخش فرودی سفینه را بر سطح ماه فرود آورند، زیرا ارتباط آن با مرکز هدایت زمین از دست رفت و تماس با کاوشگر چند ثانیه پیش از فرود قطع شد.
 
بنا به گفته "سیوان کایلاساوادیو"، رئیس سازمان فضایی هند دستگاه در مسیر فرود، به طور عادی کار می‌کرد؛ اما ناگهان هنگامی که در فاصله ۲.۱ کیلومتری از سطح ماه بود، ارتباط با آن از بین رفت.
 
وی افزود: کارشناسان ایسرو مشغول مطالعه داده‌های سامانه‌های سنجشی هستند تا دلایل احتمالی عدم موفقیت را به دست آورند.
 
چاندرایان -1 نخستین کاوشگر هند برای پژوهش در ماه در سال ۲۰۰۸ به این کره فرستاده شد که از نوامبر ۲۰۰۸ تا اوت ۲۰۰۹ در مدار آن فعالیت داشت و بعد از آن از کار افتاد.
 
در حین بهره‌برداری از چاندرایان -1 ، در ۱۴ نوامبر ۲۰۰۸ یک دستگاه پژوهشی بر روی سطح ماه پرتاب شد که در نقطه فرود امکان تعیین ترکیب، تجزیه و تحلیل خاک این کره از جمله ردیابی آب را ممکن ساخت.
 
مأموریت چاندرایان -2 باید ماموریتی پیچیده‌تر را به انجام می‌رساند که در آن نه تنها دستگاهی پژوهشی را در مدار ماه قرار می‌داد، بلکه باید یک فرودگر به نام "ویکرام" را نیز در منطقه قطب جنوب ماژول می‌نشاند و در آنجا یک مه‌نورد کوچک به اسم "پراگیان" (به معنای دانش و خرد در زبان سانسکریت) از آن بیرون می‌آمد و تحقیقاتی را در سطح ماه انجام می‌داد.
 
سازمان تحقیقات فضایی هند قبلا دلیل انتخاب قطب جنوب برای فرود دستگاه را عدم پژوهش‌های دیگر کاوشگران در این منطقه اعلام کرده بود. یکی از اصلی‌ترین وظایف "پراگیان" جستجوی آب بود. علاوه بر این، در منطقه قطب جنوب سازه‌های برجسته‌ای وجود دارد که به گفته دانشمندان می‌توانند در مورد تاریخ زمین‌شناسی ماه اطلاعات زیادی را به ما بدهند.
 
هند می‌توانست چهارمین کشور جهان باشد که موفق به فرود نرم یک کاوشگر بر روی کره ماه شود. از آغاز عصر تحقیقات فضایی تاکنون فقط شوروی، آمریکا و چین موفق شده‌اند کاوشگرانی را به صورت آرام در ماه فرود آورند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.