تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 11, 2019
11:43 چهارشنبه، 20ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103400

آمازون باید پاسخگوی چه مسائلی در زمینه ضدانحصار باشد؟

 
مدتی است که تحقیقات ضدانحصاری روی ارائه خدمات از سمت بزرگترین شرکت خرده‌فروشی آنلاین یعنی آمازون شروع شده است. تحقیقات ضدانحصاری اروپا و آمریکا بر این مساله تمرکز دارد که آیا آمازون، فروش محصولات خود را نسبت به فروشندگان شخص ثالث که به فروش از طریق این غول الکترونیک وابسته‌اند، در اولویت قرار می‌دهد یا نه. رگولاتورها همچنین در حال بررسی این مساله‌اند که آیا فروشندگان مجبورند برای فروش محصولاتشان از برخی خدمات آمازون مثل تبلیغات استفاده کنند یا خیر.  یکی دیگر از مسائلی که با توجه به قانون آنتی‌تراست در مورد آمازون در حال بررسی است، محصولاتی است که آمازون ذیل برند خودش می‌فروشد، برای باتری‌های AmazonBasics یا پوشاکMama Bear. بر اساس  گزارش موسسه TJI Research آماوزن بیش از ۱۴۰ برند خصوصی دارد.
 
به گزارش نیویورک‌تایمز، قانون‌گزاران این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا آمازون از داده‌هایی که از فروشندگان جمع‌آوری می‌کند، برای پیشنهادهای خود، استفاده می‌کند؟ آنها همچنین پرسیده‌اند که آیا تبلیغات سایت آمازون، محصولات این شرکت را (نسبت به فروشندگان شخص ثالث) در اولویت قرار می‌دهد؟
 
پاسخ آمازون به کنگره آمریکا این بوده که این شرکت از داده‌های متراکم یا تجمیع‌شده (aggregated data) برای فروش کل استفاده می‌کند، نه اطلاعاتی که «به طور ویژه مرتبط با فروشندگان خاص باشد» و از سوی دیگر محصولات خصوصی این شرکت تقریبا ۱ درصد از کل فروش را شامل می‌شوند. آمازون همچنین با سوالاتی در زمینه کسب‌وکار تبلیغاتی در حال رشدش  که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد داشت، مواجه شده است. بیشتر این درآمد حاصل تبلیغاتی بوده که شرکت مورد نظر می‌خواهد در نتایج جست‌وجوها، جزء لیست حامی‌شده‌ها قرار بگیرد. آمازون اما این خدمات را اختیاری می‌داند و وکیلش در ماه ژولای اشاره کرده است که اکثر محصولات فروخته‌شده در آمازون، از طریق تبلیغ به فروش نرفته‌اند.
 
هنگامی که آمازون آغاز به کار کرد، ساختارش بیشتر مشابه به خرده‌فروش سنتی‌ای بود که محصولات را از برندها و تولیدکننده‌ها به قیمت عمده می‌خرد و به مشتریان می‌فروشد. به‌تدریج، آماوزن آنچه را که در سایتش قابل دسترس بود، توسعه داد. تا سال ۲۰۱۵ بیش از نیمی از فروش آمازون (۵۱ درصد)  از سوی این فروشندگان بود. این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۸۸ درصد رسید. نمی‌توان این حدس و گمان را نداشت که سیاستمدارها و رگولاتورها سال‌هاست ایده تقسیم کردن بخش‌هایی از کسب‌وکار آمازون، مثل محاسبات ابر یا Whole Foods را دارند. اما با توجه به مسائل مطرح‌شده در جلسات کنگره، هنوز برای قضاوت زود است؛ باید منتظر ماند و دید تحقیقات اخیر همین قصد را دارند یا اینطور نیست و شرکتی مثل آمازون راه خود را با انحصارگری در بازار باز کرده است؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.