اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

September 11, 2019
14:42 چهارشنبه، 20ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103419

راننده های اوبر و لیفت، تبدیل به کارمند می شوند

 
راننده‌های اوبر و لیفت، یک قدم دیگر به تبدیل شدن به کارمندان رسمی آمریکایی، نزدیک‌تر شدند. حالا تنها کافیست که دولت کالیفرنیا تصمیم بگیرد که آیا این راننده‌ها می‌توانند به کارمندان یک شرکت تبدیل شده و از مزایای یک کارمند بهره ببرند یا خیر.
 
اعضای مجلس سنای کالیفرنیا روز سه شنبه تصویب کردند که راننده‌ها نیز می‌توانند کارمندان شرکت محسوب شوند و دیگر تحت عنوان «پیمانکاران مستقل» فعالیت نکنند. طرفداران این قانون که AB 5 نام دارد، می‌گویند که این قانون یعنی کارگران می‌توانند از مزایایی کارمندی مانند حداقل دستمزد و حق تشکیل اتحادیه بهره ببرند.
 
راننده‌های اوبر و لیفت در حال حاضر تحت عنوان پیمانکاران مستقل فعالیت می‌کنند این یعنی فاقد مزایایی مانند Social Security، بیمه سلامتی، حق مرخصی با حقوق و حق اضافه کاری هستند. بسیاری از راننده‌ها می‌گویند که این سیستم باعث شده که فضا برای سواستفاده گری باز شود.
 
هر دو شرکت اوبر و لیفت به شدت با قانون AB 5 مخالفت دارند. لیفت هفته جاری گزارشی منتشر کرد که در آن مدعیست که با وجود چنین قانونی بسیاری از راننده‌ها ممکن است کار خود را از دست داده و همین مسئله باعث افزایش قیمت سفرها شود.
 
این دو شرکت خواستار تصویب حقوق 21 دلار در ساعت به عنوان حداقل حقوق برای راننده‌ها هستند و حاضرند که حتی مزایا نیز در اختیار راننده ها قرار دهند اما احتساب راننده‌ها به عنوان کارمند برای این شرکت‌ها عملی نیست.
 
اوبر و لیفت معتقدند که شیوه کسب وکارشان به گونه‌ای است که مجبورند راننده‌ها را تحت عنوان پیمانکاران مستقل به خدمت بگیرند. زمانی که اوبر سهام خود را برای عرضه عمومی ارائه کرد، اعلام کرد با تبدیل شدن راننده به کارمند، هزینه‌ها به میزان قابل توجهی بالا خواهد رفت.
 
درخواست کننده اصلی قانون AB 5،  State Assemblywoman Lorena Gonzalez- روز جمعه اعلام کرد:« حالا زمان آن رسیده که کارمندان و پرداخت کننده‌های مالیات ثابت کنیم که ما پشت آنها هستیم، نه میلیاردهای وال استریت.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.