سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 13, 2019
11:28 جمعه، 22ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103487

AMD پردازنده‌های Zen 3 و RDNA 2 را در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌کند

 
براساس آخرین به‌روزرسانی نقشه‌ی راه AMD، این شرکت در حال کار روی معماری Zen 3 و RDNA 2 برای عرضه‌ی پردازنده‌های مبتنی بر آن در سال میلادی ۲۰۲۰ است .
 
نقشه‌ی راه به‌روز رسانی شده‌ی AMD حاکی از آن است که این شرکت در حال آماده‌سازی معماری‌های جدید پردازنده مرکزی Zen 3 و گرافیکی RDNA 2 خود برای عرضه در ۲۰۲۰ است. معماری پردازنده‌ی Zen 3 و RDNA 2 هردو مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری ارتقایافته‌ی (7nm+) این شرکت بوده که حاصل روش ساخت سیلیکون EUV شرکت تایوانی TSMCبه سفارش AMD است. طبق ادعای AMD این روش موجب افزایشی ۲۰ درصدی در تراکم ترانزیستورها شده و منجر به افزایش سرعت کلاک می‌شود. همچنین اسلایدهای برنامه پیش‌برد فناوری AMD به این موضوع اشاره می‌کنند که برخلاف عرضه هم‌زمان Zen 2 و RDNA، عرضه Zen 3 و RDNA 2 ممکن است هم‌زمان نباشد.
 
 
اسلاید مربوط به معماری پردازنده مرکزی اذعان می‌دارد که فاز طراحی Zen 3 کامل شده و تیم طراحی، توسعه‌ی معماری Zen 4 را در دستور کار خود دارد. این بدین معنا است که هم‌اکنون AMD درحال توسعه محصولات دارای Zen 3 است. از طرف دیگر RDNA 2 هنوز در مرحله طراحی است. محور افقی هردو اسلاید نشانگر سال عرضه‌ی مورد انتظار است. با توجه به این اسلایدها انتظار می‌رود که عرضه‌ی Zen 3 پیش از RDNA2 محقق شود. Zen 3 اولین پاسخ AMD به Comet Lake-S یا Ice Lake-S اینتل در صورت عرضه پیش از کامپیوتکس ۲۰۲۰ است. AMD با RDNA 2 در حال توسعه‌ی تراشه‌ی گرافیکی Navi 12 است تا با کارت گرافیک‌های مبتنی بر تراشه TU104 انویدیا رقابت کند. به‌زودی اعضای جدیدی شامل یک تراشه‌ی ۱۶ هسته‌ای (Ryzen 9 3950X) و نیز نسل سوم تراشه‌های رایزن تردریپر، به سبد محصولات خانواده‌ی Zen 2 افزوده خواهد شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.