اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 15, 2019
11:02 یکشنبه، 24ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103563

موفقیت پژوهشگاه ICT در ساخت SSPA با راندمان بالا

 
پژوهشگاه ICT با توجه به روند تکنولوژی ترانزیستورهای تطبیق نیافته، طراحی و ساخت تقویت کننده نیمه هادی (SSPA) با راندمان بالا را در دستور کار خود قرار داد که در نهایت موفق به اخذ جایزه از هشتمین جشنواره فاوا شد.
 دکتر رقیه کریم زاده مجری پروژه «طراحی و ساخت تقویت کننده SSPA با راندمان بالا» در خصوص این پروژه گفت: تقویت کننده های توان، مهمترین بخش مداری موجود در انواع سیستم های مخابراتی همانند تلفن های بی سیم و موبایل، تجهیزات ایستگاه زمینی، شبکه بی سیم محلی، ارتباطات نقطه به نقطه رادیویی، VSAT و … هستند.  
 
وی ضمن تاکید بر اینکه غالب این سیستم ها نیاز به تقویت کننده های ارزان و با قابلیت اطمینان بالا دارند، اظهار کرد: تقویت کننده های نیمه هادی SSPA ‪(Solid State Power Amplifier)‬ دسته ای  از تقویت کننده های توان با تکنولوژی ساخت متفاوت، هستند که می توانند نیازهای فنی مورد نیاز را برآورده کنند.
 
کریم زاده با اشاره به دلیل انجام تحقیقات در حوزه SSPAها خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهولت ساخت، قیمت پایین و ایمنی استفاده به دلیل ولتاژ پایین و جریان بالا در SSPAها، موجب شده است که این تقویت کننده ها در سیستم های مخابراتی در باندهای فرکانسی X، L و C مورد استفاده قرار گیرند و جهت دستیابی به کارایی بالاتر و همچنین مشخصات فنی مورد نیاز در فرکانس های بالاتر مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد.
 
مجری پروژه تقویت کننده SSPA افزود: از طرفی، دسته دیگری از تقویت کننده ها با توان خروجی و راندمان بالا وجود دارد که به دلیل گران بودن و کاربردهای خاص، تهیه آن در بازار بین المللی، فرآیند مخصوص به خود را دارد.
 
وی تاکید کرد: از این رو با ظهور نسل جدید ترانزیستورهای گالیوم نیتراید( GaN ) با بازدهی بالا در باندهای فرکانسی مختلف، امکان ساخت تقویت کننده های نیمه هادی با راندمان بالا مطرح شد. از مزایای این تقویت کننده ها می توان به ارزان بودن، سبک و کوچک بودن و دسترسی آسان و همچنین روند رو به بهبود مشخصات ترانزیستورهای توان اشاره نمود.
 
کریم زاده ادامه داد: با بکارگیری تقویت کننده های SSPA راندمان بالا در ایستگاه های زمینی، در مصرف توان صرفه جویی شده و همچنین خنک کاری سیستم بسیار آسان تر می شود.
 
به گفته مجری پروژه تقویت کننده ، با توجه به نیاز کشور و برنامه ریزی های کلان در ساخت سیستم های مخابراتی، نیاز به بومی سازی طراحی و ساخت SSPA با راندمان بالا وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: لذا بر اساس روند تکنولوژی ترانزیستورهای نیمه هادی تطبیق نیافته و نیاز کشور، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، طراحی و ساخت تقویت کننده های نیمه هادی با راندمان بالا را در دستور کار خود قرار داده است.
 
 
 
ساخت تقویت کننده SSPA با توان خروجی ۵۰ وات
 
کریم زاده هدف از این فعالیت را طراحی و ساخت تقویت کننده SSPA با راندمان بالا با بکارگیری ترانزیستورهای با تکنولوژی GaN به منظور استفاده در سیستم های مخابراتی عنوان کرد و افزود: به دنبال آن هستیم تا ضمن امکان پذیر بودن ساخت در ایران، راندمان بالایی داشته و سیگنال های ناخواسته ناشی از اینترمدولاسیون و اعوجاج در سیگنال خروجی کمی داشته باشد تا بتواند گامی به سوی رفع گلوگاه تقویت‌کننده توان در پروژه ‌های کشور باشد؛ در همین راستا تقویت کننده ای در پژوهشگاه ساخته شد.
 
وی یادآور شد: تقویت کننده SSPA ساخته شده، با بکارگیری ترانزیستورهای GaN تطبیق نیافته دارای توان خروجی ۵۰ وات و راندمان حدود ۴۰ درصد است. همچنین به منظور خنک سازی ترانزیستورها و عملکرد مناسب SSPA، هیت سینک و فن مناسب تعبیه شده است که امکان استفاده از هیت پایپ برای خنک سازی آن نیز وجود دارد.
 
مجری پروژه تقویت کننده در خصوص مشخصات SSPA ساخته شده گفت: این تکنولوژی قابل استفاده برای فرستنده های پخش همگانی، ایستگاه های زمینی و … است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.