اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 15, 2019
11:22 یکشنبه، 24ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103570

نفوذ اینترنت به ۹۰درصد رسید/استفاده ۶۴میلیون نفر ازاینترنت موبایل

 
آخرین وضعیت استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات تا پایان خردادماه ۹۸ نشان می دهد که ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار نفر با گوشی موبایل خود به اینترنت وصل می شوند و ضریب نفوذ اینترنت ۹۰ درصد است.
 
 آخرین آمار و اطلاعات بخش فناوری اطلاعات کشور مربوط به پایان خردادماه امسال توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد.
 
برمبنای این آمار، تعداد مشترکان اینترنت باندپهن در کشور به ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۹۵ نفر رسیده و ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۹۰.۷۸ درصد است.
 
ضریب نفوذ اینترنت بر مبنای استفاده افراد از فناوریهای دسترسی xDSL ، نسل ۳ و ۴ موبایل، اینترنت وای فای و TDLTE به دست آمده است.
 
آمارها نشان می دهد که ۸۶ درصد ضریب نفوذ اینترنت مربوط به دسترسی به فناوری نسل ۳ و ۴ موبایل، ۱۲ درصد مربوط به ADSL و ۲ درصد مربوط به TD-LTE است.
 
براین اساس ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۱۱۲ نفر در کشور از طریق سیم کارت و گوشی موبایل به اینترنت متصل می شوند و ۱۰ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۸۳ نفر مشترک اینترنت پهن باند ثابت هستند. به بیان دیگر ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار در کشور ۷۸.۱۴ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت ۱۲.۶۵ درصد است.
 
 
این بررسی ها حاکی از آن است که ضریب نفوذ اینترنت باندپهن ثابت از سال ۹۵ تاکنون رشد قابل توجهی نداشته است و ضریب نفوذ اینترنت موبایل که در سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد بوده در منحنی رشد، سیر صعودی خود را طی می کند و در سال ۹۶ به نزدیک ۶۰ درصد رسیده، در سال ۹۷ ضریب نفوذ ۷۰ درصد را رد کرده و در سال ۹۸ به ضریب نفوذ ۸۰ درصد نزدیک می شود. 
 
درهمین حال تعداد مشترکان اینترنت موبایل نیز که در سال ۹۵ حدود ۳۵ میلیون نفر برآورد می شده، در سال ۹۶ به حدود ۵۰ میلیون نفر رسیده و با عبور از مرز ۶۰ میلیون نفر در سال ۹۷، در ۳ ماهه امسال به بیش از ۶۴ میلیون نفر رسیده است.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.