تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 19, 2019
12:29 پنجشنبه، 28ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103816

بسترسازی مهم‌ترین مسئولیت دولت/ سرمایه‌گذاران استارت‌آپی شرایط مناسبی ندارند

کارشناس و روزنامه‌نگار استارت‌آپی گفت: کارآفرینان و سرمایه‌گذاران استارت‌آپی هیچ انتظار عجیبی از دولت ندارند؛ دولت فقط به مهمترین مسئولیت خود در این زمینه یعنی بسترسازی و تسهیل‌گری بپردازد و نگذارد فضای کسب و کارهای استارت‌آپی از بین برود.
 
 
عباس خاراباف، کارشناس و روزنامه‌نگار استارت‌آپی گفت: رئیس جمهور، معاونانش و چند وزیر دولت فقط در سخنرانی‌ها و ارائه گزارش‌های عملکرد خود، یاد دستاوردهای شرکت‌های خصوصی استارت‌آپی می‌افتند و وقتی که این شرکت‌ها و کارآفرینان با انواع مشکلات، موانع، برچسب‌ها و محدویت‌ها مواجه می‌شوند، خبری از ایشان نیست.
 
وی با اشاره به شرایط سخت فضای استارت‌آپی ادامه داد: دولت با استفاده تبلیغاتی از دستاوردهای چند استارت‌آپ و سرمایه‌گذار خطرپذیر استارت‌آپی بخش خصوصی، این فضا را سیاسی و حتی امنیتی کرده و بعضا بستر را برای فعالیت شرکت‌های خصوصی واقعی محدود کرده است. 
 
خاراباف در پاسخ به اینکه چه مشکلاتی بر سر راه سرمایه‌گذاران حوزه فناوری وجود دارد گفت: بهتر است آقای رئیس جمهور پاسخ بدهند چه موانعی بر سر راه فعالیت مهمترین سرمایه‌گذاران جسورانه (وی‌سی‌ها)، شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و فناوری‌محور استارتاپی وجود دارد و کدام نهادها سنگ‌اندازی می‌کنند. 
 
انتظار به حق استارت‌آپ‌ها
 
وی ادامه داد: البته کارآفرینان و سرمایه‌گذاران استارت‌آپی هیچ انتظار عجیبی از دولت ندارند؛ دولت فقط باید به مهمترین مسئولیت خود در این زمینه یعنی بسترسازی و تسهیل‌گری بپردازد و اجازه ندهد فضای کسب و کارهای استارتاپی خصوصی از بین برود. 
 
این کارشناس استارت‌آپی با اشاره به اهمیت مراقبت و حمایت از سرمایه‌گذاران استارت‌آپی و کارآفرینان گفت: برای تربیت کارآفرینان استارتاپی ایرانی در داخل کشور و توسعه شرکت‌های استارت‌آپی موفق، چندین سال در تحریم‌های ناجوانمردانه و شرایط ویژه جنگ اقتصادی، زحمات زیادی کشیده شده است و مهمترین نقش را سرمایه‌گذاران ارزش‌آفرین و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخصصی استارتاپی در این مسیر داشته‌اند. 
 
خاراباف افزود: این کارآفرینان و شرکت‌های استارت‌آپی در جنگ اقتصادی دقیقا به اندازه موشک‌های بومی و پدافندی ویژه جنگ‌های نظامی برای ما با ارزش هستند؛ اینها هستند که در برابر حمله اقتصادی دشمنان دفاع می‌کنند و نمی‌گذارند اقتصاد کشور دچار نفوذ شود. 
 
 
وی همچنین گفت: اگر کارآفرینان و شرکت‌های استارت‌آپی و سرمایه‌گذاری ملی از بین بروند، شرکت‌های چندملیتی غربی در منطقه و حتی داخل کشور قدرت خواهند گرفت و از نابودی این فضا فقط منافقین و دشمنان ملت و نظام خوشحال می‌شوند.
 
خاراباف گفت: تحریم و دشمنی مربوط به همین چندسال اخیر نیست اما مطمئن باشید اگر بر فرض مثال حتی هیچ تحریمی نبود و استارت‌آپ‌های بین‌المللی به راحتی داخل ایران فعالیت می‌کردند هم، کارآفرینان برای ایجاد کسب‌وکارهای بومی می‌جنگیدند و موفق هم می‌شدند.
 
وی ادامه داد: باید توجه داشت که تحریم بیشتر از همه به این کارآفرینان و شرکت‌های استارت‌آپی ضربه زده است اما آنها از جنگیدن با دشمنان بیرونی هراسی ندارند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌اند.
 
خاراباف در پایان گفت: باید قبول داشت که بخشی از مشکلات کسب‌وکارهای خصوصی بومی داخل کشور است و فضا برای فعالیت این سرمایه‌گذاران مناسب نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.