تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 24, 2019
12:47 سه شنبه، 2ام مهرماه 1398
کد خبر: 104034

مقایسه عوارض سالانه تاکسیرانی با هزینه‌های درخواستی از تاکسی‌های اینترنتی

 
در شرایطی که معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری هزینه‌های گزافی را برای تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته است، جا دارد بپرسیم تاکسیرانی سالانه چقدر بابت عوارض به شهرداری پرداخت می‌کند؟
 
 محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگویی اعلام می‌کند که از تاکسی‌های اینترنتی درخواست شده تا ابتدا ۲ درصد از کرایه‌ای که می‌گیرند را به شهرداری پرداخت کنند و در طول ۳ سال آینده، این رقم به ۵ درصد افزایش یابد؛ عوارضی که پورسیدآقایی از آن تحت عنوان «استفاده از زیرساخت‌های شهری» و نه سهم‌خواهی یاد می‌کند.
 
در شرایطی که معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری هزینه‌های گزافی را برای تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته است، جا دارد بپرسیم تاکسیرانی سالانه چقدر بابت عوارض به شهرداری پرداخت می‌کند؟ با توجه به استفاده تاکسیرانی از زیرساخت‌های شهری آیا همان هزینه‌ای که شهرداری از تاکسی‌های اینترنتی طلب می‌کند از تاکسیرانی هم درخواست می‌کند یا قرار است چرتکه‌ها متفاوت باشد. با ما همراه باشید تا در این مطلب به این سئوالات پاسخ دهیم. 
 
رانندگان تاکسی چقدر عوارض می‌دهند؟
 
بر اساس مصوبات شورای شهر پایتخت هزینه‌ی صدور پروانه تاکسیرانی معادل ۳۶۰ هزار تومان است که با فرض استهلاک ده ساله، هزینه‌ سالیانه صدور پروانه تاکسیرانی، ۳۶ هزار تومان خواهد بود. مبلغ تمدید پروانه تاکسیرانی برای هر دو سال ۶۵ هزار تومان است، در نتیجه هزینه تمدید پروانه تاکسیرانی برای هر سال ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.
 
برقراری سیستم نظارت، صدور و یا تمدید حکم محل فعالیت سالیانه هم ۷۵ هزار تومان هزینه دارد. در نتیجه مبلغ پرداختی هر راننده تاکسی به شهرداری ۱۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. اگر درآمد هر راننده تاکسی را در سال ۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، هزینه فوق معادل ۰.۲۸۷ درصد از درآمد سالیانه یک راننده خواهد بود.
 
 
عوارض خودروهای شخصی چقدر است؟
 
هزینه ثبت اطلاعات خودروهای شخصی سالیانه حداکثر ۵۰ هزار تومان و هزینه ثبت اطلاعات راننده با خودروی شخصی حداکثر ۱۰۰ هزار تومان سالیانه به تشخیص سازمان است. با در نظر گرفتن هزینه‌های مصوب برای ساماندهی مسافربرهای شخصی، هزینه برای هر راننده تمام‌وقت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان به صورت سالیانه خواهد بود.
 
مبالغ هنگفتی که شهرداری برای تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته
 
کمیسیون دریافتی تاکسی‌های اینترنتی از هر سفر در شهرهای مختلف بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری درخواست دریافت ۲ درصد از مبلغ هر سفر را دارد به این معنی که علاوه بر کمیسیون شرکت، کاربران راننده هم باید ٢ درصد از ٨٠ یا ٨۵ درصد درآمد خود را به شهرداری پرداخت کنند و این موضوع جز شراکت شهرداری در درآمد شرکت و کاربر راننده چه مفهوم دیگری می‌تواند داشته باشد؟ غافل از اینکه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی علاوه بر کمیسیون شرکت، اکنون در حال پرداخت کلیه عوارض قانونی شهری به شهرداری هستند.
 
دریافت این مبلغ علاوه بر خسارتی که به رانندگان این تاکسی‌ها وارد می‌شود، حیات تاکسی‌های اینترنتی را که بسیاری از آن‌ها هنوز در مرحله استارتاپ هستند و نیازمند کمک‌های مسئولین برای رشد و بقا را با تهدید رو به رو می‌کند.
 
علاوه بر این همان‌طور که رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، در گفت‌وگو با دیجیاتو می‌گوید: تاکسی‌های اینترنتی اصلا جزئی از حمل‌ونقل عمومی نیستند و کاملا صنفی محسوب می‌شوند و باید بر اساس ماده ۸۷ قانون نظام صنفی درباره‌شان تصمیم‌گیری شود. همچنین او هم به تبعیت از پورسیدآقایی پای قانون را وسط می‌کشد و می‌گوید:طبق قانون اگر شرکتی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کند، دیگر نباید عوارضی پرداخت کند مگر این‌که استثنا و در جایی تصویب شده باشد. در حالت عادی، دریافت عوارض به همراه مالیات بر ارزش افزوده ممنوع است.»
 
رویای شهری پاک
 
اگر از غیر قانونی بودن اخذ همزمان مالیات بر ارزش افزوده و عوارض بگذریم همچنان بحث بر سر مبلغ و درصدها وجود دارد. در شرایطی که تاکسیرانی سالانه مبلغ بسیار کمتری را تحت عنوان عوارض به شهرداری می‌پردازد باید پرسید روی چه حسابی ۲ درصد از هر سفر را معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک از تاکسی‌های اینترنتی درخواست کرده است. آیا هدف این است که در مسیر کسب‌وکارهای نو سنگ‌اندازی شود تا سیستم سنتی همچنان پابرجا بماند؟ آیا شهرداری این مبلغ را از تاکسی‌های اینترنتی می‌گیرد و به جیب رقیبشان اضافه می‌کند؟ نکته‌ای که در این جنجال‌های قانونی و رسانه‌ای غالبا مهجور می‌ماند منافع مردمی است که امید دارند شرایط بهبود یابد؛ ترافیک کم شود، هزینه‌ها کاهش یابد و شهر پاک‌تری داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.