تلفن همراه

فناوری

September 26, 2019
11:00 پنجشنبه، 4ام مهرماه 1398
کد خبر: 104118

حرکت به سمت 5G نیازمند عزم ملی است

 
مجری طرح نسل پنجم شبکه ارتباطی، ورود کشور به نسل پنجم را نیازمند شکل‌گیری عزمی ملی دانست و تأکید کرد که برای حرکت به سمت 5G اول باید تکلیف طیف فرکانسی مشخص شود و بعد شاهد شکل‌گیری همدلی و همکاری سازمان‌ها و نهادها به‌ویژه شهرداری‌ها و صاحبان اماکن و مبلمان شهری برای نصب تجهیزات و فراهم کردن زیرساخت‌ها باشیم در غیر این صورت ورود به این عرصه چندان آسان نخواهد بود.​​
رقیه جدا، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات،در خصوص آخرین اقدامات و برنامه‌های این پژوهشگاه برای فراهم کردن ورود کشور به نسل پنجم شبکه ارتباطی گفت: بر اساس ابلاغیه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در اوایل سال 1395، پروژه‌هایی به پژوهشگاه پیشنهاد داده شد که یکی از آن‌ها پروژه «پروژه رصد و ارتقا دانش داخلی فناوری و تدوین برنامه جامع حوزه 4G و 5G»  بود.
 
وی افزود: هدف از این پروژه، تدوین نقشه راه، راهبردها و برنامه اجرایی در خصوص تکامل 4G و ورود به نسل جدید ارتباطی یا همان نسل پنجم شبکه ارتباطی (5G) بود که خروجی‌های این پروژه در تاریخ 31 اردیبهشت 96 نهایی و استخراج شدند.
 
مجری طرح نسل پنجم شبکه ارتباطی تصریح کرد: در این برنامه جامع، اقدامات متنوع و برنامه اجرایی با تبیین جایگاه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت ارتباطات، سازمان‌های تابعه، دانشگاه‌ها و همکاری‌های لازم با سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت بهداشت و وزارت صنایع مطرح شد.
 
وی تأکید کرد: تشکیل فروم 5G و برگزاری 38 جلسه از سال 1395 و پیاده‌سازی بستر تست شبکه LTE نرم‌افزاری و مجازی در جهت حرکت به سمت 5G از دیگر اقدامات در چارچوب این برنامه جامع بود.
 
رقیه جدا بابیان اینکه نقشه راه فناوری 5G مطرح شد و طرح پیشنهادی یا RFP Request for Propsal)) چندین پروژه فنی، اقتصادی، کسب‌وکاری و اجتماعی پیشنهاد شد گفت: یکی از پروژه‌های مطرح در نقشه راه، پروژه رگولاتوری 5G بود که در تیر 96 به کارفرمایی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پژوهشگاه شروع شد و در اسفند 97 به اتمام رسید.
 
وی افزود: نتایج به‌دست‌آمده از این پروژه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه‌شده تا در کمیسیون ذی‌ربط در قالب مقررات قابل‌اجرا، بررسی‌شده و به تصویب برسد. که مقررات موردنیاز برای اپراتورها جهت ارائه سرویس‌های 5G و طیف‌های کاربردی برای این فناوری، و نیز بازیگران جدید و تعاملات بین آن‌ها ازجمله مواردی است که باید در این کمیسیون بررسی ‌شود.
 
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تأکید بر اینکه در این پروژه موضوعات مختلفی مطرح شد و پیشنهادهایی برای رفتن به سمت 5G و همچنین ارتقای پروانه اپراتورها داده شد گفت: برخی از مهم‌ترین پیشنهادها برای حرکت به سمت 5G عبارت‌اند از:  اولویت گسترش شبکه 4G، طیف فرکانسی موردنیاز، سرویس‌ها و اولویت‌بندی، گسترش سلول‌های کوچک در مناطق شلوغ، زیرساخت‌های موردنیاز برای گسترش 5G به‌منظور تأمین الزامات این شبکه (انتها به انتها نه‌فقط بخش بی‌سیم و رادیویی) مانند کاهش تأخیر و قابلیت اطمینان بالای شبکه علاوه بر ظرفیت شبکه، اشتراک‌گذاری منابع زیرساختی (فعال و غیرفعال) ازجمله منابع رادیویی با معرفی بازیگران جدید همانند شهرداری‌ها و میزبان‌های بی‌طرف، افزایش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه جهت گسترش 5G، ایجاد کمیته عالی راهبری جهت تشویق سرمایه‌گذاری اپراتورها و سایر بازیگران در صنایع عمودی و ایجاد آمادگی‌های لازم در آن‌ها برای ورود 5G، ارتقا رگولاتوری به نسل چهار و پنج.
 
وی افزود: بنابراین با توجه پیشنهادهای ارائه‌شده باید این نکته را مدنظر داشت که ورود به نسل پنجم شبکه ارتباطی تنها با خواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ممکن نیست و تا زمانی که عزمی ملی ایجاد نشود و به‌طور مقال تکلیف طیف فرکانسی مشخص نشود و یا همدلی و همکاری سازمان‌ها و نهادها به‌ویژه شهرداری‌ها و صاحبان اماکن و مبلمان شهری برای نصب تجهیزات و فراهم کردن زیرساخت‌ها شکل نگیرد، ورود به این عرصه چندان آسان نخواهد بود. 
 
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بابیان اینکه هم‌اکنون دو پروژه دیگر از پروژه‌های نقشه راه ورود نسل پنج ارتباطی در دستور کار قرار دارد گفت: یکی از این پروژه‌ها پروژه پیاده‌سازی بسترتست Massive MIMO و دیگری پیاده‌سازی نمونه آزمایشگاهی شبکه LTE با رویکرد 5G (مجهز به هوش مصنوعی در بخش رادیویی با قابلیت SON یا به عبارتی شبکه خودسازمان‌ده) است.
 
وی در تشریح پروژه بستر تست Massive MIMO گفت: نسل پنج ارتباطی نیازمند آنتن‌های متعدد ارتباطی برای انتقال داده‌ها با ظرفیت بیشتر و نرخ بالاتر است که پردازش حجم زیادی از این داده کار بسیار پیچیده‌ای محسوب می‌شود و بر همین اساس نیازمند دیتاسنترهای عظیمی است و یا حتی بخشی از این داده‌ها باید در کلود پردازش شود. بر این اساس این‌یک مبحث فنی است که نیازمند فراهم کردن مقدماتی است که در پروژه بستر تست Massive MIMO فراهم کردن این مقدمات بررسی می‌شود.
 
جدا درباره پروژه پیاده‌سازی نمونه آزمایشگاهی شبکه LTE با رویکرد 5G مجهز به هوش مصنوعی با قابلیت SON نیز گفت: یکی از اهداف این پروژه حفظ پایداری شبکه ارتباطی و یا بهینه کردن مصرف منابع رادیویی به‌صورت خودکار است. به این معنا که ممکن است در پی ورود حجم زیادی از داده به علتی ، بخش‌هایی از شبکه رادیویی از کار بیفتد که در این شرایط باید شبکه‌های دیگر به کمک بیاید و مانع از افت کیفیت ارتباطات شود که در این شرایط باهوش مصنوعی می‌تواند این حادثه را تشخیص داده و با اقدام مناسب مانع از افت کیفیت ارتباطات شود.
 
مجری طرح نسل پنجم شبکه ارتباطی افزود: این پروژه اکنون در مرحله برون‌سپاری است که تا الان شبکه به‌صورت پایه‌ای راه‌اندازی شده است و الگوریتم‌های آن بررسی و معماری آن ارائه‌شده و آماده برون‌سپاری و برگزاری مناقصه به دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است.
 
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاتمه تأکید کرد:  علاوه بر فعالیت‌های ذکرشده، لازم است در خصوص پروژه‌های مانند طراحی و پیاده‌سازی بستر تست 5G به‌صورت انتها به انتها و ارائه شبکه به‌عنوان سرویس به بازیگرانی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان برای نمونه در حوزه تولید محتوا (بازی، سرگرمی و آموزش)، حمل‌ونقل و صنایع عمودی نیز سرمایه‌گذاری مناسب انجام شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.