تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 26, 2019
11:32 پنجشنبه، 4ام مهرماه 1398
کد خبر: 104128

بازار۶۹۴ میلیارد دلاری خدمات آنلاین سفر

۴۱ درصد خدمات سفرهای کاری و ۶۰ درصد سفرهای تفریحی به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند
 
 آژانس مسافرتی «توماس کوک» قدیمی‌ترین آژانس دنیا ورشکست شد. طبق گزارش‌ها این شرکت بریتانیایی که قدمتی ۱۷۸ ساله دارد صبح روز دوشنبه هفته جاری رسما اعلام ورشکستگی کرد. تاثیرات این اتفاق بزرگ فراتر از مسافران و کارکنان این شرکت خواهد رفت. دولت بریتانیا در حال حاضر با هزینه ۷۵ میلیون دلاری برای بازگردانی مسافران این آژانس هوایی به کشور مواجه است.
 
 
اگرچه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و به‌دنبال آن کاهش ارزش پوند یکی از عوامل موثر در این شکست اقتصادی است اما نباید از افزایش رقبای اینترنتی در زمینه حمل‌و‌نقل هوایی در مقابل این حریف سنتی چشم‎پوشی کرد؛ به‌طوری‌که آمار به نقل از سایت statista نشان می‌دهد بازار مسافرت آنلاین جهانی در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۹۴ میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ به ۸۱۸ میلیارد دلار برسد. به هر حال، با توسعه شبکه‎های اینترنتی و نفوذ موبایل در سبک زندگی امروزی، هیچ تعجبی ندارد، مشتریان از کانا‌ل‎ها و پلت‌فرم‎های دیجیتالی و برای تمام نیازهای سفر از رزرو بلیت و هتل گرفته تا بازدید مجازی از جاذبه‎های توریستی به وسیله هدست‎های واقعیت افزوده استفاده کنند. البته در این میان، خدمات استارت‎آپ‌های گردشگری هم در تغییر رفتار مصرف‎کننده بی‌تاثیر نبوده است. در حال حاضر booking.com محبوب‌ترین سایت در سراسر جهان است و بیش از ۴۴۳ میلیون بازدیدکننده در ماه می‌۲۰۱۸ در جهان داشت.
 
به نقل از سایت Travelport Digital تا پایان سال گذشته حدود ۶۱ درصد از مسافران تقریبا همیشه یا گاهی اوقات از طریق یک اپلیکیشن موبایلی پروازهای خود را رزرو کرده‌اند. همچنین ۵۹ درصد از مسافران کسب‌وکار از شبکه‌های اجتماعی برای رزرو پرواز استفاده کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، ۴۱ درصد خدمات سفرهای کاری و ۶۰ درصد سفرهای تفریحی به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند. به‌واسطه توسعه ابزارهای ارتباطی، انتقال تجربیات سفر دیگر محدود به کتاب‎ها و مکالمات نبوده و همین امر در توسعه صنعت توریسم نقش بسزایی دارد. از طرفی پلت‌فرم‎های ایجاد شده توسط استارت‎آپ‎ها امکان به اشتراک‎گذاری اقامتگاه‌های تفریحی و دسترسی به خدمات ارزان‎تر را به راحتی برای هر فردی که سفر را دوست دارد، فراهم می‎کند. فناوری دیجیتال در واقع نشان داده توریسم دیگر تنها برای ثروتمندان نیست.
 
تحول صنعت گردشگری با دیجیتال
استارت‎آپ‎ها این امکان را برای کاربران فراهم می‎کنند که بتوانند یک برنامه سفر کاملا شخصی برای خود ایجاد کنند. این مهم‌ترین ویژگی‌ای است که کمتر در تورهای سفر سنتی به چشم می‎خورد. در واقع، تقریبا ۹۰ درصد مسافران در سراسر جهان اعتراف می‌کنند که روند سفر فعلی برایشان جذاب و کافی نیست. البته انتشار این آمار کافی بود تا شرکت‌های هواپیمایی مانند Delta Flights با راه‎اندازی سایت اختصاصی به برخی از مشتریان خود دسترسی بیشتری به اطلاعات پرواز بدهند. تکنولوژی پیشرفته شناسایی شامل اثر انگشت، تشخیص چهره اسکن شبکیه چشم از امکانات جدیدی است که امروزه در فرودگاه‎های مطرح دنیا به منظور بالا بردن امنیت سفرها استفاده می‎شود.
 
این فناوری می‌تواند برای شناسایی مشتریان وفادار و ارائه خدمات ویژه و تخفیفات به آنها مفید و کاربردی باشد. البته این تنها قابلیت دنیای دیجیتال نیست که توانسته صنعت توریسم را متحول کند. توسعه صنعت روباتیک یکی دیگر از فرصت‎هایی است که توانسته صنعت توریسم را متحول کند. فرودگاه‌ها می‌توانند از آنها برای ردیابی سلاح‌های مخفی و برخی موارد غیرقانونی دیگر استفاده کنند. البته جایگزین کردن آنها به جای نیروی کار انسانی در هتل‌ها هم از دیگر قابلیت‎های این صنعت است. آنها می‌توانند با میهمانان ملاقات کرده و خوشامد بگویند، مراحل بازرسی را سرعت بخشند، چمدان را به اتاق‌ها تحویل دهند، خدمات اتاق و دربانی را اجرا کنند، کمک‌های اطلاعاتی ارائه دهند و وظایف دیگری داشته باشند.
 
صدای انسان بهترین و موثرترین وسیله ارتباطی است و از طرفی، مردم امروزه به راحتی بیشتری نیاز دارند. در این میان، دستیارهای صوتی ابزار خوبی برای تجربه یک سفر و اقامت خوب در هتل‌ها به‌شمار می‌روند. ‌طوری‌که با یک مکالمه کوتاه فرآیند رزرو یا حتی تنظیم شرایط اتاق هتل به راحتی انجام می‎گیرد. به همین دلیل تعداد روزافزونی از هتل‌ها به‌کارگیری دستگاه‌های پخش صدا در اتاق‎ها را آغاز کرده‌اند. البته تجهیز این دستگاه‎ها به زبان‎های مختلف می‎تواند گام بزرگی در بهبود خدمات‌رسانی آنها داشته باشد. در حال حاضر، هوش مصنوعی از طریق چت‌بات‎ می‌تواند ابزار مؤثری برای مدیران هتل در نظرسنجی‎ها و حل و فصل شکایات باشد. چت‌بات‌ها به‌طور دقیق و پیوسته از طریق داده‌ها، واکنش‌های سریع به مشکلات یا پرس و جو را ارائه می‌دهند. هوش مصنوعی قادر به ترسیم نتیجه‌گیری‌های مبتنی بر بازخورد و رفتار مشتری است و اجازه می‌دهد تا توصیه‌هایی در زمینه بهبود عملکرد کسب‌وکار یک شرکت و حتی مدیریت انجام بگیرد.
 
فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بازار سرگرمی‌ها را در سال‌های اخیر به تسخیر خود درآورده ‌است و متخصصان هوشمند صنعت توریسم هم‌ متوجه شده‌اند که این تکنولوژی یکی از ابزارهای موثر در تقویت این صنعت است. این فناوری می‌تواند به مسافر اجازه دهد که به‌صورت دیجیتالی سفر کند یا فضای یک هتل را قبل از رزرو ببیند. این امکان به متخصصان صنعت سفر اجازه می‌دهد تا تجربه مشتریان خود را بهبود دهند و از طرفی به داده‎های بیشتری درباره مسافران و رفتارهای مصرفی آنها دست پیدا کنند. اینترنت اشیا یک تکنولوژی امروزی بسیار مهیج است. این کار به دستگاه‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا هر روز از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و فرصت‌های گسترده‌ای را همراه با مزایای متعدد برای فعالیت‌های مربوط به سفر ارائه دهند. در یک هتل، ممکن است یک دستگاه باشد که به تجهیزات نور، گرمایش و تهویه مطبوع متصل است و می‌تواند همه را مطابق با ترجیحات میهمان و گزینه‌های صرفه‌جویی در انرژی کنترل کند.
 
علاوه‌بر آن، این دستگاه ممکن است قادر به صدور هشدار در مورد لزوم تعمیر و تعویض وسایل خاص باشد. در فرودگاه‌ها، تعبیه سنسورهای ویژه‌ روی چمدان مسافران، امکان ردیابی آنها را فراهم می‌کند. شرکت لوفت‌هانزا هم‌اکنون چنین اپلیکیشنی را برای مسافران خود راه‌اندازی کرده ‌است. در نهایت، یکی از تکنولوژی‎هایی که می‌تواند صنعت توریسم را متحول کند، بلاک‌چین است. اگرچه این روزها شاهد به‌کارگیری این فناوری درخصوص ارزهای رمزپایه و مسائل مالی هستیم. اما این تکنولوژی می‌‌تواند به مدیران هتل و شرکت‌های حمل‌و‌نقل در حفظ اطلاعات مسافران کمک شایانی کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.