تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 29, 2019
14:04 یکشنبه، 7ام مهرماه 1398
کد خبر: 104243

دبیر شورای عالی ترافیک: قرارداد شرکت‌های تاکسی آنلاین و شهرداری‌ها دو ساله است

 
تعیین عوارض دو درصدی استفاده از زیرساخت‌های شهری در دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی برای مدت دو سال در نظر گرفته شده است.
 
مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور و دبیر شورای عالی ترافیک کشور با اعلام این خبر گفت: «این احتمال وجود دارد که این رقم پس از اتمام مدت قرارداد افزایش یا کاهش یابد.»
 
پوریا محمدیان ادامه داد: «قرارداد این شرکت‌ها و شهرداری‌ها دو ساله است و این بخش ماده‌ای از قرارداد است و پرداخت یک‌ونیم یا دو درصد حق استفاده از زیرساخت شهری برای دو سال آینده تصویب شده است.» به گفته او دستورالعمل هم پویا است و می‌تواند دستخوش تغییر شود. محمدیان در این باره گفت: «اگر مساله دست‌وپاگیری وجود داشته باشد احتمال تغییر و اصلاح بندها وجود دارد همچنین این احتمال وجود دارد که سامانه سماس را نیز بتوانیم زودتر از ۶ ماه اجرایی کنیم.»
 
او در پاسخ به سوال دیگری درباره اختلاف نظرهای مطرح شده پس از ابلاغ دستورالعمل میان مدیران شرکت‌های تاکسی اینترنتی اعلام کرد: «ما نمی‌توانیم براساس نظر یک شرکت بخش خصوصی، یک دستورالعمل کشوری را صادر کنیم. زمانی که دستورالعملی نوشته می‌شود، همه طرفین در آن نقش داشته‌اند و ما به منظور همکاری و توافق با طرفین مجوز جدیدی برای این شرکت‌ها درنظر نگرفتیم و به نظارت اکتفا کردیم.»
 
برخی از تاکسی‌های اینترنتی از جمله اسنپ و ماکسیم به در نظر گرفتن عوارض دو درصدی برای این فعالان انتقاد‌هایی مطرح کرده‌‌اند. به باور آنها پرداخت عوارض در کنار مالیات بر ارزش‌افزوده باعث افزایش قیمت نهایی کرایه تاکسی‌های اینترنتی می‌شوند. این تاکسی‌های اینترنتی اعلام می‌کنند که درست است که پرداخت ۲ درصدی عوارض براساس این دستورالعمل آنها را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده؛ اما براساس قانون تنها سازمان امور مالیتی می‌تواند یک کسب‌وکار را از پرداخت مالیات معاف کند. این در حالی است که در ماده ۶ بند ۵ «قرارداد تیپ ارائه خدمات هوشمند مسافر در غیر کلانشهرها» که درباره تعهدات شهرداری است این نهاد موظف شده برای استفاده شرکت‌های تاکسی اینترنتی از مزایای شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی مانند معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، نسبت به صدور معرفی‌نامه لازم به عنوان شرکت حمل‌ونقل عمومی اقدام کند. 
 
در همین زمینه محمدیان تاکید کرد: «بحث عوارض استفاده از زیرساخت شهری در تمام جلسات مطرح بوده و این دستورالعمل زیر نظر دو وزارتخانه صنعت،‌ معدن و تجارت و وزارت کشور تهیه شد و این دو وزارتخانه با هماهنگی چندین دستگاه ذی‌نفع جلساتی برگزار کردند و پس از بررسی‌ها به این جمع‌بندی رسیدند.»
 
به گفته مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک وزارت کشور این تصمیم یک تصمیم جمعی بوده که نظر تمام ذی‌نفعان در آن لحاظ شده و در مجموعه شرکت‌های استارت‌آپی گروهی راضی هستند و مذاکره با شهرداری‌ها را شروع کردند و به دنبال انعقاد قرارداد هستند.
 
محمدیان در پاسخ به سوال دیگری درباره چرایی در اختیار قرار نگرفتن این دستورالعمل به تاکسی‌های اینترنتی گفت: «ما رونوشت دستورالعمل را به وزارت صنعت، معدن و تجارت دادیم و این وزارتخانه می‌تواند دستورالعمل را در اختیار اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی قرار دهد و از طریق اتحادیه در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد. این دستورالعمل در اختیار معاونت علمی ریاست جمهوری هم قرار گرفته و گزارش اجرای آن در اختیار تمام دستگاه‌ها قرار خواهد گرفت. این دستورالعمل محرمانه نیست و به طور رسمی در دو روز آینده در سایت وزارت کشور منتشر خواهد شد.» این اظهارات دبیر شورای عالی ترافیک کشوردر حالی مطرح می‌شود که روز گذشته، پیوست متن کامل این دستورالعمل را منتشر کرده است.
 
محمدیان تاکید کرد: «تمام موارد دستورالعمل ابلاغ شده تک به تک با نظر تمام بازیگران بررسی شده و پرداخت یک و نیم درصد استفاده از خدمات زیرساخت شهری از سوی شرکت‌های تاکسی اینترنتی یک تصمیم جمعی بوده است.»
 
 این دستورالعمل در نهایت با امضای سه دستگاه دولتی ابلاغ روز چهارشنبه به استانداری سراسر کشور ابلاغ شد. وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری سه دستگاه امضا کننده این دستورالعمل بودند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.