تلفن همراه

گوشی

September 29, 2019
14:28 یکشنبه، 7ام مهرماه 1398
کد خبر: 104254

باتری کش آمدنی و خم شدنی هم ساخته شد

 
گروهی از محققان سوئیسی از مواد منعطف و کش آمدنی برای تولید باتری استفاده کرده اند که قابل خم شدن، کش آمدن و پیچ خوردن است.
 
به نقل از فیز، باتری یادشده می تواند در تولید محصولات برقی خم شدنی کاربرد داشته باشد و از جمله در گوشی های هوشمند و رایانه های دارای نمایشگرهای خم شدنی به کار رود.
 
همچنین می توان از باتری یادشده برای تولید پوشاک هوشمند مجهز به حسگرهای مختلف استفاده کرد که هم کاربردهای تفریحی و چندرسانه ای دارند و هم برای کنترل وضعیت سلامت بدن و کارکردهای آن مورد استفاده قرار می گیرند.
 
اکثر باتری های فعلی موجود در بازار از جمله باتری های لیتیومی هستند که سنگین، غیرمنعطف و کم ظرفیت بوده و بعد از مدتی استفاده به سرعت داغ شده و ظرفیت ذخیره سازی انرژی آنها به شدت کاهش می یابد. از همین رو تولید باتری های منعطف برای هوشمند سازی البسه و محصولات الکترونیک تاشدنی ضرورت یافته است.
 
 
محققان سوئیسی به سرپرستی پرفسور مارکوس نیدربرگر در تولید این باتری منعطف از الکترولیتی خاص و انعطاف پذیر استفاده کرده اند که انتقال یون های لیتیوم را در زمان شارژ باتری یا خالی شدن شارژ آن به راحتی ممکن می کند.
 
باتری یادشده مانند یک ساندویچ به شکل چند لایه تولید شده و در بخش آند و کاتد باتری مذکور نوعی کربن رسانا به کار گرفته شده که به عنوان پوسته خارجی باتری نیز مورد استفاده بوده است. در درون باتری نیز لایه ای باریک از تکه های نقره میکرونیزه به کار رفته است. این لایه ها در صورت کش آمدن یا خم شدن توانایی رسانایی خود را حفظ می کنند و در صورت وجود هرگونه مشکل در لایه نقره، لایه کربن تداوم انتقال انرژی را تضمین می کند.
 
گفتنی است برای تجاری سازی این باتری ضروری است یک لایه چسبنده قدرتمند برای نگهداری پایدار لایه های مختلف آن طراحی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.