تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 30, 2019
11:43 دوشنبه، 8ام مهرماه 1398
کد خبر: 104289

وزارت صمت به سمت نوآوری حرکت خواهد کرد

معاون طرح و برنامه وزیر صمت در جمع اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرد: از آن جا که در آستانه انقلاب چهارم صنعتی هستیم، صنایع ما باید متحول شوند. برنامه وزرات صمت این است که در سال آینده با تمام توان به سمت نوآوری حرکت کند، اگر این اتفاق رخ ندهد رو به زوال خواهیم رفت.
 
 
صبح امروز -دوشنبه- اولین مراسم صبحانه بیستونی با حضور باقر اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزیر صمت، رسول سرائیان دبیرکل نظام صنفی رایانه ای کشور، فعالان این حوزه و حضور ویدیو کنفرانسی سازمان های نظام صنفی چند استان برگزار شد.
 
رسول سرائیان در شروع این جلسه گفت: باور ما این است که عامل اصلی تغییر در صنایع استفاده از فناوری اطلاعات است. پیرو دو جلسه‌ای که در وزارت صمت داشتیم در خصوص انقلاب صنعتی چهارم و نقش نظام صنفی رایانه‌ای در این رخداد بزرگ صحبت کردیم که در نهایت سه اولویت به عنوان صنعت اول مشخص شد.
 
او اضافه کرد: صنایع نساجی، غذایی و فولاد جزو اولویت ها مطرح شدند. نظام صنفی رایانه‌ای ظرفیت و پتانسیل کامل بخش خصوصی را از جهات مختلف به کار می گیرد تا بتوانیم در این مسیر وزارت صمت و صنایع را همراهی کند. ما آماده ورود آی تی به صنایع هستیم.
 
 معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه این نشست صبحگاهی گفت: سال ۹۸ با مدنظر قرار دادن رونق تولید، یکی از محورهای اصلی برنامه های معاونت طرح و برنامه ریزی را به تغییر رویکرد از فضای مونتاژ کاری به نوآوری و استفاده از شرکت های دانش بنیان معطوف کردیم.
 
سعید زرندی با اشاره به این که یکی از معضلاتی که صنعت و تولید کشور را تهدید می کند فضایی است که در آن از نوآوری استفاده نمی‌شود، افزود: خانواده وزارت صمت چیزی حدود ۳۷ درصد از اشتغال کشور و ۳۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تامین می‌کند که تاثیر زیادی در این حوزه و در کل اقتصاد کشور دارد.
 
این اعداد نشان می‌دهد که صنایع دایره بزرگی در اقتصاد ایران را شامل می‌شوند. ما در بسیاری از حوزه ها به سمت مثبت حرکت کردیم و از لحاظ کمی رشد زیادی داشتیم اما متناسب با این رشد در رنکینگ‌های بین‌المللی بالا نرفتیم چون نتوانستیم به سمت کالای با ارزش افزوده حرکت کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: رفتن به سمت ارزش افزوده تغییر نگاه جدی را در کشور می‌طلبد و اگر این تغییر رویکرد را نداشته باشیم، از لحاظ نقش آفرینی در حوزه ارزش افزوده رشد نخواهیم کرد.
 
حرکت به سمت صنایع با ارزش افزوده بالاتر جزو گام‌های مهمی است که باید برداریم. باید از صنایع مزیت که ارزش افزوده بالایی دارند استفاده کنیم.
 
یک مثال در اینباره می زنم. ما همیشه گچ را در کیسه گذاشته ایم و فروخته ایم. هیچوقت دنبال ایجاد ارزش افزوده از آن نبودیم، در حالی که در دنیا بیش از ۸۰ -۷۰ محصول را از همین گچ تهیه می کنند. این نگاه کلی است که نیاز داریم در کشورمان اتفاق بیفتد.
 
معاون وزیر صمت افزود: این تغییر جهت یکی دو روزه نیست و آن را برای خودمان الزامی می‌دانیم.
 
ما باید برای ایجاد ارزش افزوده به همین صنایعی که در دسترس‌مان است دقت کنیم که این کار نیاز به فرهنگسازی در این حوزه دارد.
 
زرندی اشاره کرد: ما چهار برنامه در حوزه فناوری را پیگیری کردیم. یکی مباحث ارتباطات صنعت و دانشگاه است تا بتوان از حضور دانشگاهیان در صنعت استفاده کرد.
 
دیگری مسئله مربوط به واردات است. ما باید به سمت جایگزینی و تولید محصولات وارداتی برویم و در کنار آن به سمت طراحی کالاهایی برویم که فناوری آن برای ما قابل دسترسی است.
 
قدم دیگر ما ارتباط بین شرکت‌های دانشی با حوزه صنعت است که در این خصوص صد شرکت را هدف گذاری کردیم و تعامل‌مان با آن‌ها آغاز شده است.
 
زرندی افزود: نکته آخر این که موضوع تحولات دیجیتال موضوع راهبردی برای صنعت است و باید به آن اهتمام ویژه داشته باشیم. برای سال آینده در نظر داریم محور فعالیت‌های وزارتخانه را به سمت مباحث نوآوری در حوزه صنعت، معدن و تجارت ببریم. فعالیت هایی که در حال حاضر انجام می دهیم پیش نیازهای رسیدن به این هدف است.
 
معاون وزیر صمت اشاره کرد: تحول دیجیتال و اهمیت بر کسی پوشیده نیست. انقلاب صنعتی چهارم در بخش صنعت تغییرات جدی ایجاد خواهد کرد که یکی از آن‌ها هم افزایی تکنولوژی هاست.
 
 اساس این تکنولوژی جدید سنسورها، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده است که موبایل پایه تمام آن‌ها به حساب می آید. این رویکرد از سال ۲۰۱۵ در کل دنیا دیده می شود و ما نیز برای این که شکاف جدی در تکنولوژی مان پیش نیاید باید به سرعت به آن ورود کنیم.
 
معاون طرح و برنامه وزیر صمت تصریح کرد: ما از دو سال قبل مطالعاتی را آغاز کرده‌ایم اما خیلی موفق نبوده‌ایم و هنوز به حد کفایت نرسیده‌ایم. باید به سمت فناوری حرکت کنیم. در صحبت های وزیر صمت هم بارها شنیده ایم که به حضور استارتاپ ها تاکید داشته‌اند. ما هم در سطح وزارت‌خانه کارهایی را انجام داده‌ایم و گفته‌ایم که شرکت های بزرگ باید برنامه همکاری با استارتاپ ها را تدوین کرده و به ما ارائه کنند.  
 
معاون وزیر صمت افزود: با همکاری هایی که با سازمان گسترش انجام داده ایم آمادگی برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم را داریم و برحسب نیاز قدم‌هایی را برداشته‌ایم و می دانیم چالش هایی سر راهمان است.
 
یکی از چالش ها ضعف دولت در وضعیت چشم اندازهای فناوری و عدم یکپارچگی در این حوزه است، برای همراه شدن با انقلاب صنعتی همه باید خودشان را با آن تنظیم کنند. جایی مثل نظام صنفی که دولتی است بیاید و همکاری را داشته باشد.
 
بحث ظرفیت و زیرساخت ناکافی برای کسب وکار، توانایی اندک دولت برای انطباق با کسب و کار دیجیتال، به روز نبودن قوانین کار، مشکلات رگولاتوری، نکاتی است که باید درباره آن تدبیر کرد.
 
او افزود: نیاز است در ابعاد مختلف در حوزه حاکمیتی طراحی هایی انجام بدهیم. سه حوزه هدف را شناسایی و در حال کار کردن روی آن هستیم.
 
در حوزه حاکمیت چند سرفصل برای تغییر اکوسیستم نوآوری فناورانه را مدنظر قرار دادیم که باید آن ها را طراحی کنیم.  
 
در انقلاب صنعتی چهارم باید به مواردی مانند تغییرات نظام حکمرانی، ارتقا رشد نظام انسانی، تغییر فضای نیروی انسانی، تغییر نظام رگولاتوری، فرهنگسازی و… دقت کرده و مقدمات آن را فراهم کنیم.
 
او در ادامه گفت: شرکت‌های ما باید آماده پذیرش این تحولات شوند. نیاز است نگاه ما به تغییرات فناورانه از حوزه سمبلیک خارج شده و به سمت عمل حرکت کند. اگر به این سمت نرویم رو به زوال خواهیم رفت.
زرندی در پایان تاکید کرد: ما پس از رتبه‌بندی شرکت‌ها در حوزه صنعت و معدن و تجارت، شرکت‌های بزرگ و توانمند با رتبه‌های بالا را الزام کردیم تا هدایتگر ١٠ تا ١۵ شرکت و استارت‌آپ باشند و برنامه همکاری‌شان را به ما ارائه بدهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.