تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 30, 2019
12:08 دوشنبه، 8ام مهرماه 1398
کد خبر: 104295

بیت کوین در برابر نفت؛ بلومبرگ از ذخایر غنی ارز دیجیتال ونزوئلا خبر می‌دهد

 
ونزوئلا برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی قصد داشت تا ارز دیجیتال خود را وارد چرخه مبادلات نفتی کند. گزارشات جدید اما خبر از استفاده بانک مرکزی از ارز‌های دیجیتال به منظور نجات دادن کمپانی‌ نفتی این کشور است.
 
ونزوئلا قصد دارد با کمک ارزهای دیجیتال، شرکت‌ دولتی نفتی خود یا Petroleos de Venezuela SA را از دست تحریم‌ها نجات دهد. بر اساس شنیده‌ها این کمپانی نفتی، گنجینه‌ای از بیت کوین و اتریوم دارد که در صورت تزریق این مقدار به بانک مرکزی ونزوئلا، می‌تواند هزینه تامین کنندگان خود را پرداخت کند. این کمپانی باور دارد که از طریق پرداخت‌های متداول، ممکن است با مشکل روبرو شود و پول‌های وارد شده را چه به صورت ارز دیجیتال یا پول معمولی دریافت نکند.
 
بانک مرکزی نیز در نظر دارد تا با ارائه طرح شمارش ارز‌های دیجیتال به عنوان ذخایر ملی، اقتصاد فروپاشیده این کشور را سر و سامان دهد. البته هنوز مشخص نیست که این کمپانی نفتی اتریوم و بیت کوین خود را از کجا به دست آورده یا اصلا چه مقدار از این ارز‌های دیجیتال را در اختیار دارد.
 
بیشتر بانک‌ها نسبت به تجارت با این کمپانی تحریم شده مردد هستند. این کمپانی نفتی در ماه گذشته به حدود ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت فروخته شده خود را از طریق یوان چین دریافت کرد.
 
سقوط دارایی‌های ونزوئلا
 
همچنین هنوز معلوم نیست که آیا کمپانی‌های دیگر نیز این سیستم دادوستد را قبول می‌کنند یا خیر، زیرا ارز دیجیتال ماهیتی بدون هویت دارد و همواره احتمال پولشویی از طریق آن وجود دارد و ممکن است که بانک‌های دیگر با بانک مرکزی همکاری نکنند. یکی از دلایلی که کمپانی Petroleos de Venezuela SA خودش اقدام به فروش ارز‌های دیجیتال نیم‌کند، احتمال بالای مسدود شدن داد و ستد عنوان شده است. در حال که اقدام از طریق بانک مرکزی، این احتمال را کمتر می‌کند.
 
با این حال احتمال وضع محدودیت‌های جدید نیز برای این سیستم دور از انتظار نیست و شاید مبادلات از طریق ارز دیجیتال هم برای بانک مرکزی ونزوئلا محدود شود. به نوعی می‌توان این تلاش را به مثابه تیری در تاریکی زدن دانست، زیرا اقتصاد ونزوئلا حال و روز خوشی ندارد و این کار شاید جزو آخرین روزنه‌های امید این کشور برای بلند کردن اقتصاد زمین خورده‌اش باشد.
 
باید دید که آیا این تصمیم کمپانی نفتی مورد قبول بانک مرکزی قرار می‌گیرد یا خیر. همچنین‌ آیا دیگر بانک‌ها هم زیر بار این کار خواهند رفت؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.