اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 1, 2019
11:46 سه شنبه، 9ام مهرماه 1398
کد خبر: 104332

پیامد انقلاب اتوماسیون برای زنان کارمند

آی‎تی ایران : با گسترش تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و افزایش تاثیرگذاری آنها در صنعت، شغل‌ها‌ بیشتر از گذشته در معرض جایگزین شدن توسط ماشین‌ها قرار گرفته‌اند. در این میان، شغل‌های مختص به زنان، بیش از دیگر اقشار در معرض تغییر قرار دارند.
 
 
براساس گزارش موسسه McKinsey Global (به نام زنان در جامعه کاری: فرآیند انتقال در عصر  اتوماسیون)، در ۱۰ قطب اصلی اقتصاد در دنیا(یعنی کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، انگلستان، چین، آمریکا، هند، مکزیک و آمریکای‌جنوبی) که مجموعا ۶۰  درصد تولید ناخالص دنیا را در اختیار دارند، شغل ۲۰ درصد زنان کارمند تا سال ۲۰۳۰، جایگزین خواهد شد.Mekala Krishnan، یکی از مسوولان ارشد موسسه تحقیقاتی McKinsey، درباره این تحقیق در کنفرانس  EmTech MIT توضیح داد. کریشنان اشاره کرد که فعالیت‌های یکنواخت و تکرار شونده، برای صنعت اتوماسیون انتخاب‌های خوبی هستند. وی معتقد است که در ۱۰ درصد شغل‌های مختلف، بیش از ۹۰ درصد وظایف و فعالیت‌ها می‌تواند توسط اتوماسیون جایگزین شود. حوزه‌هایی از شغل‌ها که می‌تواند بیشتر از بقیه تحت‌تاثیر انقلاب اتوماسیون قرار گیرد، عبارت است از شغل‌های مرتبط با ساخت‌و‌ساز و ساختمانی و همینطور بخش سلامت و آموزش که دو مورد آخر، بیشتر با قشر زنان کارمند سر و کار دارد.
 
در گزارشی که ماه مارس امسال توسط U.K.’s Office  منتشر شد، اعلام شده که ۱۰ درصد نیروی شغلی این کشور (تقریبا ۵/ ۱ میلیون کارگر) در وضعیت «ریسک بالا» برای جایگزینی توسط اتوماسیون قرار دارند.از جمله مشاغلی که می‌تواند سریع‌تر از دیگر شغل‌ها توسط اتوماسیون جایگزین شود، می‌توان  به پیش‌خدمت‌ها، انباردارها و فروشنده‌های خرده‌پا اشاره کرد. همچنین شغل‌های مرتبط به بخش کشاورزی، اتوموبیل‌سازی و صنعت خدمات‌رسانی نیز در معرض خطر هستند. این دپارتمان انگلیسی پیش‌بینی کرده زنان – که در سال ۲۰۱۷، صاحب بیش از ۷۲ درصد مشاغل پرخطر بوده‌اند – بیشترین آسیب را از این تغییر تجربه خواهند کرد.کریشنان خبر خوب هم دارد. وی پیش‌بینی کرده که در آینده نوع جدیدی از مشاغل به‌وجود خواهد آمد که در حال‌حاضر وجود ندارد و همین می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری مهیا کند. این اتفاق در گذشته نیز روی داده است. مثلا تا یک دهه پیش، عنوان شغلی به نام «مدیر شبکه‌های اجتماعی» و «محقق داده‌ها» وجود نداشت که حالا شاهد حضور آنها هستیم. کریشنان همچنین پیش‌بینی می‌کند که ده‌ها میلیون کارگر و کارمند مرد و زن، تا سال ۲۰۳۰ با نوعی از تغییر در ماهیت شغلی خود مواجه خواهند شد. این عنوان‌های شغلی جدید، پردرآمدتر و به گفته کریشنان، زحمت کمتری خواهند داشت. کریشنان معتقد است که مشاغل آینده، دانش ارتباطی و فعالیت‌‌های ذهنی بیشتری می‌طلبد.
 
اما این تغییر در هر صورت آثار نامطلوبی خواهد داشت که متوجه کارمندان و کارگران هر دو جنس خواهد بود. اما چیزی که بدیهی است، این است که افرادی که تحصیلات بالاتر آموزشی دارند، در بازار شغل‌های آینده بیشتر مورد تقاضا خواهند بود. کریشنان پیش‌بینی می‌کند که طی یک دهه آینده، مشاغلی که به نوعی با مهارت‌های تکنولوژیک، کامپیوتر و نرم‌افزاری سر و کار دارند، بیشتر در معرض تقاضا از سوی بازار قرار خواهند گرفت. این حوزه از دانش، در  کشورهای در حال توسعه، مردم را با چالش بیشتر مواجه خواهد کرد زیرا میزان تحصیلات در جامعه کمتر است.البته جای امیدواری است که با گذار موفقیت‌آمیز از این انقلاب شغلی، منفعت‌های خیلی بیشتری متوجه بازار کار شود. در تحقیق دیگری از McKinsey، پیش‌بینی شده است که میزان تولید ناخالص در سطح جهانی، طی یک دهه ‌آینده به میزان ۲/ ۱ درصد افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند به افزایش ۲۰ الی ۲۵ درصدی  میزان سود خالص اقتصادی منجر شود. کریشنان می‌گوید: «این مساله، تنها چالش مرتبط با شرکت‌ها و ارگان‌ها نیست و دغدغه دولت‌ها نیز خواهد بود که باید راهی برای گذار موفقیت‌آمیز از این مرحله پیدا کنند. باید استراتژی‌هایی اتخاذ شود که علاوه‌بر آموزش مهارت‌های جدید به کارمندان، به وضعیت کارگران زن هم همزمان توجه شود زیرا جامعه زنان با مشکلات و چالش‌های بیشتری روبه‌رو است که نباید از نظر خارج شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.