تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 1, 2019
15:11 سه شنبه، 9ام مهرماه 1398
کد خبر: 104351

فیروزه پلت: شمارش معکوس برای رونمایی از یک پلتفرم مالی ویژه استارت‌آپ‌ها

 
مدیرعامل گروه مالی فیروزه اعلام می‌کند که با توجه به کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در اکوسیستم استارت‌آپی کشور و همچنین عدم تمایل سرمایه‌گذاران داخلی برای ورود سرمایه خود به این حوزه، تصمیم گرفته‌اند با برگزاری «رویداد فیروزه پلت» فضایی را فراهم کنند تا به صورت تخصصی در مورد ارائه خدمات مالی به شرکت‌های استارت‌آپی بحث و تبادل نظر شود.
 
رامین ربیعی، در مورد هدف برگزاری رویداد فیروزه پلت به پیوست گفت: «تاکنون رویدادها و همایش‌های مختلفی برای کمک به شرکت‌های استارت‌آپی برگزار شده؛ اما در این چند سال رویدادی وجود نداشته تا به صورت تخصصی به موضوع ارائه خدمات مالی به این فعالان بپردازد، از جمله اینکه بنیان‌گذاران یا سهامداران یک شرکت نوپا چگونه سهام خودشان را واگذار یا به فروش برساند و یا چگونه یک سرمایه‌گذار می‌تواند از یک شرکت خارج (exit) شود.» او ادامه داد: «در حال‌حاضر ورود سرمایه خارجی به این حوزه غیر ممکن به نظر می‌رسد و پول داخلی هم به این حوزه به راحتی و به دلیل ریسک‌هایی که وجود دارد وارد نمی‌شود. بنابراین در حال‌حاضر شیوه رشد یک شرکت استارت‌آپی به جذب سرمایه خلاصه نمی‌شود. در حال‌حاضر این شرکت‌ها باید به فکر این باشند که سهام رقیب را بخرند، تبادل سهام کنند و یا با یکدیگر ادغام شوند.» به باور او مجموعه این اتفاقات می‌تواند اکوسیستم استارت‌آپی کشور را با رشد مواجه کند و رویداد فیروزه پلت هم در نظر دارد تا فضایی را به وجود بیاورد که فعالان این حوزه از مدیران شرکت‌های استارت‌آپی گرفته تا سرمایه‌گذاران به صورت ویژه روی این موضوعات تمرکز و با یکدیگر تعامل داشته باشند.
 
رونمایی از فیروزه پلت
 گروه مالی فیروزه تصمیم دارد در این رویداد از پلتفرم ویژه این گروه برای فراهم کردن شرایط جذب سرمایه و همچنین خروج سرمایه‌گذاران از یک استارت‌آپ به نام «فیروزه پلت» هم رونمایی کنند.  پیش از این نیز  رامین ربیعی در نشست خبری معرفی این پلتفرم اعلام کرده بود که فیروزه پلت هدفش متصل کردن سهامداران شرکت‌های استارت‌آپی با سرمایه‌گذاران بخش‌های سنتی و صنعتی خواهد بود تا از این طریق سرمایه‌های سرگردان در بازار به این شرکت‌ها تزریق شود. همچنین از سوی دیگر قرار است این پلتفرم به خروج سرمایه‌گذار از یک شرکت نیز کمک کند.
 
ربیعی در مورد رونمایی  و شروع به کار رسمی فیروزه پلت به پیوست گفت: «قرار نیست رونمایی از «فیروزه پلت» کل رویدادی که تصمیم به برگزاری آن داریم را تحت شعاع قرار بگیرد. تنها هدف این است که به صورت کلی حاضران در رویداد که بخش قابل توجه‌ای از مدیران شرکت‌های استارت‌اپی و سرمایه‌گذاران هستند با این پلتفرم آشنا شوند و در نهایت در پنل‌های مخصوص رویداد در مورد خدمات مالی به شرکت‌های استارت‌آپی بیشتر صحبت شود.» 
 
براساس توضیحات ربیعی پیدا کردن سرمایه‌گذار برای شرکت‌های استارت‌آپی با توجه به نبود سرمایه خارجی به یک حلقه مفقوده این حوزه تبدیل شده و از طرف دیگر سرمایه‌گذارانی هم که در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند به راحتی نمی‌توانند از این شرکت‌ها خارج شوند و سودشان را دریافت کنند. او توضیح می‌دهد: «به جز سرمایه‌گذاران که به راحتی نمی‌توانند از شرکتی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند خارج شوند یک بنیان‌گذار و یا کارمند شرکت استارت‌آپی که سهام شرکت را در اختیار دارد نمی‌داند که با این سهام چه کار کند، چون روال واگذار کردن و یا فروختن این سهام مشخص نیست.» به گفته ربیعی فیروزه پلت فعالیت خود را برای از بین بردن این حلقه مفقوده آغاز خواهد کرد.
 
پنل‌های تخصصی در حوزه خدمات مالی
توجه به موضوعاتی مانند ادغام، نحوه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در شرکت‌های استارت‌آپی از دیگر موضوعاتی است که در رویداد «فیروزه پلت» به آن پرداخته خواهد شد. در همین زمینه هم قرار است سه پنل تخصصی با موضوعات «ادغام و تملیک به عنوان ابزاری جهت رشد و بقا»، «دیدگاه‌های متفاوت سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری‌های جسورانه » و «خروج موفق و عرضه عمومی» در این رویداد یک روزه برگزار شود. پنل‌هایی که هر کدام با حضور بازیگران اصلی اکوسیستم استارت‌آپی و بازار سرمایه قرار است چالش‌های مربوط به ادغام شرکت‌های نوپا با یکدیگر و همچنین جذب سرمایه و یا خروج سرمایه‌گذار از این شرکت‌ها را بررسی کنند.
 
 
رامین ربیعی با اعلام اینکه این پنل‌ها و حاضران در آن با دقت و حساسیت خاصی انتخاب شده تا در نهایت شرکت‌کنندگان در رویداد بیشتر با مسائل مالی در اکوسیستم استارت‌آپی کشور آشنا شوند به پیوست گفت: «در سه پنل تخصصی تصمیم داریم با طرح موضوعات مشخص مشکلات در زمینه سرمایه‌گذای، جذب سرمایه، ادغام و یا واگذاری سهام  شرکت‌های استارت‌آپی را بررسی کنیم. برای نمونه از شرکت‌ها بپرسیم که چرا یک شرکت دیگر در حوزه خود را نمی‌خرند و یا به فکر ادغام با رقیب خود نیستند. یا در پنلی دیگر می‌خواهیم در مورد خروج موفق از یک استارت‌آپ صحبت کنیم، اینکه اگر یک استارت‌آپ راه‌اندازی شد و فرد یا شرکتی در آن سرمایه‌‌‌‌گذاری کرد حالا با رسیدن شرکت به سود و موفقیت چگونه سرمایه‌گذار می‌تواند از آن خارج شود.»
 
ربیعی اعلام می‌کند در کنار پنل‌های تخصصی در فیروزه پلت در بخش‌های سخنرانی رویداد نیز تلاش شده تا با کمک مدیران این حوزه و همچنین مدیران بخش دولتی موضوع ادغام، واگذاری سهام و جذب سرمایه در شرکت‌های استارت‌اپی را به شکل یک خواست عمومی مطرح کنند.
 
اولین رویداد فیروزه پلت فردا (۹ مهر) با حضور مدیران شرکت‌های استارت‌اپی و فعالان بازار مالی از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در مرکز همایش سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.