تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 1, 2019
17:14 سه شنبه، 9ام مهرماه 1398
کد خبر: 104357

ارزرمز و حمل و نقل عمومی از مالیات برارزش افزوده معاف می‌شوند

 
ارزرمزها و حمل و نقل عمومی از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.
 
 معافیت از مالیات برارزش افزوده این دو بخش در فصل سوم لایحه مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی شده است.
 
فصل سوم لایحه مالیات برارزش افزوده با عنوان «معافیت‌ها» در حالی امروز در مجلس (۹ مهرماه) بررسی شد که مالیات برای ارزرمزها و حمل و نقل عمومی درون شهری و برون‌شهری از  دغدغه فعالان این دو حوزه به شمار می‌آید.
 
در روزهای اخیر دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر از سوی وزارت کشور و صمت امضا و ابلاغ شد. یکی از موضوعات اختلاف برانگیز در این دستورالعمل پرداخت ۲ درصد یا یک و نیم درصد عوارض شهری است. مدیران شرکت‌های تاکسی اینترنتی معتقدند در زمانی که آنان موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند دیگر لزومی به پرداخت عوارض شهری ندارند حال در صورت تصویب این لایحه به نظر می‌رسد آنان از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف خواهند شد.
 
همچنین براساس بندهای ۷، ۹ و ۱۰ ماده ۹ این لایحه نسخه‌های کاغذی و الکترونیکی کتاب، روزنامه و مجله و نشریه، شمش طلا و انواع حواله‌های کاغذی یا الکترونیکی دارای پشتوانه صد درصد طلا و دارائی‌های غیر منقول و انواع حواله‌های کاغذی یا الکترونیکی مبتنی بر آنها از پرداخت عوارض و مالیات برارزش افزوده معاف خواهند شد.
 
براساس تبصره ۲ این ماده تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاهای موضوع این بند مکلف هستند تا برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را روی بسته‌بندی کالاهای مذکور درج کنند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است فهرست کالاها و خدمات معاف از مالیات را از طریق شیوه‌های مناسب از جمله درج در سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور را به اطلاع عموم مردم برساند.
 
 سازمان امور مالیاتی کشور همچنین مکلف است تا امکان دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر دریافت مالیات توسط عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات معاف از مالیات را از طریق سامانه عملیات الکترونیکی خود فراهم کند.
 
البته در زمان بررسی مواد ۹ تا ۱۲ این لایحه نمایندگان، منتقد برخی از معافیت‌های پیش‌بینی شده در این لایحه بودند از همین رو  با ۱۴۴ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در مجلس این ۴ ماده برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شد.
 
همچنین طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه مالیات برارزش افزوده، مأخذ محاسبه مالیات فروش کالاها و خدمات، ارزش فروش مندرج در صورتحساب الکترونیکی است که توسط مودیان در سامانه مودیان صادر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.