تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 3, 2019
11:55 پنجشنبه، 11ام مهرماه 1398
کد خبر: 104402

در رویداد فیروزه پلت مطرح شد: ادغام استارت‌آپ‌ها چندان آسان نیست

 
شرکت‌کنندگان در پنلی با موضوع ادغام استارت‌آپ‌ها در رویداد «فیروزه پلت» از مشکلات این تصمیم گفتند.
 
 اولین پنل رویداد فیروزه پلت با موضوع «ادغام و تملیک به عنوان ابزاری برای رشد و بقا» با حضور مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک، میلاد بازدار، مدیر بخش نیازمندی‌های ملک شیپور، رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور، امیرعلی مهاجر، مدیر بخش هتل اسنپ‌تریپ، نیما قاضی، هم‌بنیانگذار علی بابا، سعید لطفی، مدیرعامل اسنپ‌فود با مدیریت آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست برگزار شد.
 
در این پنل مهدی نایبی در مورد ادغام گفت: «سوال این است که چرا ادغام؟ در بازار کسی بخواهد درخواست ادغام دهد به خاطر بیرون کردن رقیب است و به نظر من ادغام دلیل مثبتی ندارد. الان جنگ تخفیف و سوبسید و کوپن است.»
 
او ادامه داد: «چندبار خواستیم برای ادغام با اسنپ و تپ‌سی وارد مذاکره شویم اما بازار هنوز به بلوغ نرسیده است. هم‌اکنون در بازار پولی نیست تا استارت‌آپ‌ها خارج شوند یا ادغام شوند.»
 
سعید لطفی، مدیرعامل اسنپ‌فود در مورد اینکه اسنپ‌فود در بازار فروش آنلاین غذا انحصار ایجاد کرده است، بیان کرد: «ما فقط به مشتری بهترین سرویس را عرضه می‌کنیم و کلمه انحصار را قبول ندارم. اشتباه بزرگی است که فکر کنید ٩۵ درصد بازار فروش آنلاین غذا را با انحصار در اختیار نداریم. ‏با ۱۳ هزار رستوران در کل ایران کار می‌کنیم که ۵ هزار تا آن در تهران است. در تهران بالغ بر ۱۰تا۲۰ هزار اغذیه‌فروشی است که هرکسی می‌تواند با آنها کار کند. ما جلوی اینکار را نگرفته‌ایم. انحصار یعنی ما کسی را وادار به همکاری کنیم.»
 
نیما قاضی، هم‌بنیانگذار علی بابا در مورد اینکه از معامله زورق راضی بود‌ه‌اند گفت: «با پیشنهاد سرآوا در این زمینه راهی جز این نداشتیم اما حالا راضی هستیم. اگر انتخاب ما بود زروق را نمی‌خریدیم اما بخشی از قرارداد بود.»
 
او در ادامه افزود: «برای زورق برنامه‌هایی داشتیم و فعالیت‌هایی را شروع کردیم. بخشی از آنها خوب بود اما کار کردن و سرمایه‌گذاری روی برند جواب نداد. هم‌اکنون سایت زورق به علی بابا دایرکت می‌شود.»
 
رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور در مورد ادغام آلونک و شیپور گفت: «ادغام خوب است اما حجم کار سه برابر شده است و کارمان سخت‌تر شده است و باید در ادغام این موضوع را در نظر بگیریم که ارزش افزوده‌‌ای به کسب‌وکارمان افزوده می‌شود یا خیر. با ادغام شیپور و آلونک هم‌اکنون ٨٠٠ آژانس املاک با ما همکاری می‌کنند. اما هماهنگی تیم‌ها کار سختی بود. »
 
در ادامه رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور در پاسخ به سوال آرش برهمند که آیا به ادغام با دیوار فکر کرده‌اند یا تاکنون مذاکره کرده‌اند، گفت: «دیدگاه‌های ما با هم متفاوت است و هنوز به نتیجه خاصی نرسیدیم. ما به دنبال کار و فعالیت خود هستیم و فکر می‌کنیم دیوار بازیگری است که در برخی بخش‌ها از ما جلوتر است و بعضی جاها عقب‌تر.»
 
او ادامه داد: «برنامه ما این است تا برند ‎آلونک را با تمرکز بر مشاورین املاک نگه داریم و خود شیپور، کاربران را هدف گرفته‌ است.»
 
میلاد بازدار، مدیر بخش نیازمندی‌های ملک شیپور که پیشتر مدیر آلونک بود نیز در مورد ادغام بیان کرد: «برای ادغام تصمیم درستی گرفتیم. مدیریت یکپارچه شده است و تغییرات کمی در تیم داشتیم. البته تصمیم سختی هم بود، جلسات بسیاری برگزار کردیم اما وقتی تغییر نام دادیم رشد ٢٠٠ درصدی را تجربه کردیم.»
 
امیرعلی مهاجر، مدیر بخش هتل اسنپ‌تریپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎، ادغام و تملیک را روی کاغذ جذاب دانست و گفت: «وقتی بخواهید واقعا ادغام و تملیک را اجرایی کنید، انقدر سخت و مشکل است که بعضی مواقع، شما را از هدف اصلی دور می‌کند. باید بررسی کنید که آیا این کارها به دردسرش می‌ارزد یا خیر.»
 
مدیر بخش هتل اسنپ‌تریپ در پاسخ به سوال برهمند در مورد اینکه آیا‌‌ اسنپ‌تریپ تا چند سال آینده باقی می‌ماند، چون اسنپ برخی کسب‌وکارهای خود را جمع کرده است، بیان کرد: «ما قصد داریم وارد بازارهایی شویم که بتوانیم رشد کنیم. البته الان اسنپ‌تریپ سودده نیست اما سودده خواهیم شد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.