اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 4, 2019
11:57 جمعه، 12ام مهرماه 1398
کد خبر: 104425

رویداد «منظومه» افتتاح شد

 
پیش رویداد چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای با هدف استفاده از دانش فضایی با ماموریت فرصت‌سازی برای استفاده از دانش فضایی در پاسخ به نیازهای روز کشور در حوزه پایش زمین، ناوبری و ارتباطات امروز (پنجشنبه) برگزار شد.
 
رویداد مسابقه‌محور «چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای» منظومه که از امروز کار خود را با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و شهرداری منطقه ۲ آغاز می‌کند، این فرصت را برای دانشجویان، دانش‌آموختگان و استارتاپ‌های کشور فراهم می‌کند تا ایده‌های قابل اجرای خود را در حوزه فناوری روز منظومه ماهواره‌ای در جهان با توجه به نیازهای روز کشور ارائه داده و از حمایت‌های لازم برخوردار شوند.    
در این پیش رویداد که هم‌اکنون در سالن کنفرانس شهرداری منطقه ۲ در حال برگزاری است، نمایندگانی از حوزه کشاورزی، مخابرات و خدمات شهری حضور پیدا کرده و هرکدام با طرح نیازهای موجود در حوزه خود، سرنخ را به دست دانشجویان و دیگر علاقمندان که چیزی برای ارائه در این حوزه دارند، سپردند.
 کیوان کوکبیان دبیر این رویداد در جلسه امروز در خصوص اهمیت و ماموریت برگزاری این چالش گفت: آینده صنعت فضا به سمت استفاده از منظومه‌های ماهواره‌ای سوق پیدا کرده است. در زمان حاضر پروژه‌های بزرگی در دنیا با مفهوم منظومه‌سازی ماهپاره‌ها در جریان است. یک ویژگی که منظومه سازی ماهواره‌ها دارد این است که می‌تواند منطبق بر نیازی باشد که ما در کشور خودمان برای استراتژی فضایی خودمان داریم.»
وی افزود: «منظومه‌های ماهواره‌ای چند ویژگی اساسی دارند از جمله استفاده از ترکیب چند ماهواره، استفاده از ماهواره‌های ارزان قیمت، استفاده بهینه‌تر از مدارهای پایین مثل مدار لئو و کاربردهای خاصی که قبلا در مدارهای بالاتر امکان پذیر بود اینک با ترکیب منظومه سازی در مدار لئو در دسترس قرار می‌گیرد که با استراتژی داخل کشور و توانمندی‌های موجود همخوانی دارد. ما می‌توانیم به مدارهای لئو پرتاب داشته باشیم، ما می‌توانیم چند ماهواره کوچک پرتاب کنیم پس چرا راجع به استفاده بهینه از ترکیب چند ماهواره‌ای فکر نکنیم.» 
وی در ادامه هدف از برگزاری رویداد «منظومه» را «ترویج مفهوم منظومه سازی ماهواره‌ها، ترویج فرهنگ کار تیمی، آشنایی دانشجویان، نخبگان و علاقمندان حوزه فضا با مفهوم منظومه سازی ماهواره‌ای، آشنایی با کاربردهای این مفهوم و در نهایت یافتن راهکاری برای چالش‌های کاربردی تعیین شده در مسابقه» عنوان کرد.   
کوکبیان در ادامه از استفاده از منظومه ماهواره‌ای برای پایش زمین، برای ارتباطات ماهواره‌ای و برای ناوبری به عنوان سه محور تعیین شده برای این رویداد نام برد.
حسن سالاریه دبیر علمی رویداد منظومه نیز ضمن اشاره به پیشرفت‌هایی که دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور در سال‌های اخیر در حوزه فضا کسب کرده‌اند، گفت: این رویداد در راستای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان است. زمان آن فرا رسیده تا کشور به تدریج به سمت ورود جدی بخش خصوصی به بحث طراحی، ساخت و استفاده از ماهواره، چرخش کند.»
به گفته سالاریه، ورود بخش خصوصی که از قید و بند بروکراسی رها بوده و بتواند از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کند، به مسیر ایران برای دستیابی به فناوری منظومه‌ ماهواره‌ای کمک شایانی می‌کند.
دبیر علمی رویداد منظومه در ادامه خاطرنشان کرد: «در این رویداد از مشتریان بالقوه این صنعت از حوزه‌های مختلف دعوت شده که صورت مسئله‌های خود را تعریف کرده، کمیته علمی این صورت مساله‌ها را از ی عنوان کلی به یک صورت مسئله دقیق تبدیل می‌کند و تیم‌های شرکت کننده پروپوزال‌های خود را در این خصوص ارائه خواهند داد.»
علاقمندان به شرکت در این چالش فضایی پس از ثبت نام و تشکیل تیم فرصتی سه ماهه برای ارائه طرح‌های پیشنهادی خود متناسب با محورهای تعیین شده خواهند داشت.
 
اختتامیه این مسابقه در بهمن ماه برگزار شده و در رویدادی از تیم‌های منتخب تقدیر به عمل خواهد آمد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.