اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 6, 2019
10:49 یکشنبه، 14ام مهرماه 1398
کد خبر: 104500

طراحی و ساخت کپسول سرنشین‌دار در دستور کار پژوهشگاه هوافضا

رئیس پژوهشگاه هوا فضا از طراحی آزمایشگاه فضایی در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: علاوه بر آن ساخت کپسول مقیاس کوچک سرنشین‌دار را در دستور کار داریم.
 
دکتر فتح‌الله امی امروز در همایش اکتشاف در عمق فضا با اشاره به حضور "موسی بایف"، اولین فضانورد مسلمان افزود: وی به مدت یک سال در فضا بوده و قرآن را به همراه خود داشته و در حادثه‌ای که در فضا در خارج از کپسول برای وی ایجاد شده بود، معجزه قرآن را دیده است.
 
وی نام‌گذاری هفته جهانی فضا را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: از سوی آمریکا و روسیه و همچینن ایران پیشنهاداتی در حوزه فضا در سازمان ملل ارائه شد که با پیشنهاد ایران مبنی بر نامگذاری هفته جهانی فضا موافقت صورت گرفت.
 
امی به سابقه راه‌اندازی پژوهشگاه هوا فضا اشاره کرد و با بیان این‌که در یک دوره سه سال این پژوهشگاه از وزارت علوم جدا شد، خاطر نشان کرد: در سال ۹۳ که ریاست این پژوهشگاه را بر عهده گرفتم، این پژوهشگاه از نظر ریالی و ارزی خالی بود.
 
رئیس پژوهشگاه هوا فضا تدوین سند جامع هوا و فضا و تدوین راهبردهای این سند را از اولین اقدامات در این پژوهشگاه ذکر کرد و یادآور شد: بر اساس این سند سالی دو پرتاب پیش‌بینی شده بود، ولی در حال حاضر این پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبارات و همچنین تایید کردن پرتاب‌ها از سوی شورای عالی امنیت، بر زمین مانده است.
 
امی، هزینه هر پرتاب را ۲۰ میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: در حال حاضر ۶ پروژه ما متوقف مانده و از سوی دیگر جلسات شورای عالی فضایی نیز برگزار نشده است و از وزیر علوم درخواست می‌کنیم در زمینه برگزاری این جلسات با رئیس‌جمهور مذاکراتی داشته باشد.
 
رئیس پژوهشگاه هوا به بیان عملکرد این پژوهشگاه اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر ۲۳۹ طرح این پژوهشگاه به پایان رسیده است و از سوی دیگر شاهد بودیم که خزانه‌داری آمریکا این پژوهشگاه را تحریم کرده که این امر نشان‌دهنده عملکرد مثبت ما در حوزه هوا و فضا بوده است.
 
امی با تاکید بر اینکه در ۲۰ سال آینده بدون فناوری‌های فضایی نمی‌توانیم زندگی کنیم، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال عملکردهای موبایل‌ها مدیون ماهواره‌هایی است که پرتاب می‌شود.
 
وی با اشاره به کاربردهای فناوری‌های فضایی در پایش‌های کشور، اظهار کرد: کشور توانمندی‌های لازم را دارد تا با استفاده از فناوری‌های فضایی بسیاری از مشکلات دولت را حل کند. به عنوان مثال در برآورد خسارات ناشی از سیل تحقیقات میدانی مساحت زیادی را مطرح کرده بود، ولی پایش‌های فضایی ما نشان داد که این خسارات به میزان اعلام شده نبودند.
 
رئیس پژوهشگاه هوا فضا با تاکید بر این که بر اساس عملکرد ما این پژوهشگاه جزو ۵ پژوهشگاه برتر ملی و ۲۰ پژوهشگاه برتر جهانی قرار گرفته است، یادآور شد: ایران در حوزه هوا فضا در خاورمیانه رتبه اول را داشته و در دنیا در جایگاه ۱۳ قرار دارد.
 
وی همچنین به طرح‌های در دست اجرای این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۱ طرح بین‌المللی در دستور کار اجرای این پژوهشگاه قرار دارد، علاوه بر آن ما طراحی و ساخت کاوشگر سی ۵ را در دستور کار داریم.
 
وی کاوشگر سی ۵ را آزمایشگاه فضایی دانست که به سفارش سازمان فضایی اجرایی شده است و ادامه دارد: کپسول مقیاس کوچک سرنشین‌دار در دستور کار ما قرار دارد.
 
امی، طراحی و ساخت ماهواره‌های کیوبست  ۱۰۰ با قابلیت پایش زباله‌های فضایی را از دیگر پروژه‌های پژوهشگاه ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر دو هزار ماهواره در مدار زمین قرار دارد که برخی از آنها از کار افتاده که به زباله‌های فضایی تبدیل خواهند شد؛ این ماهواره‌ها قابلیت پایش زباله‌های فضایی را دارد.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه در حوزه هوا با تاکید بر این که در سند هوایی کشور طراحی و ساخت هواپیمای دو تا ۱۹ نفره تا سال ۱۴۰۴ تاکید شده است، گفت: در حال حاضر طراحی و ساخت هواپیمای ۸ نفره را شروع کرده‌ایم.
 
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، طرح ملی ایجاد سامانه پشتیبان در حوزه پایش گرد و غبار را از دیگر طرح‌های این پژوهشگاه نام برد و تصریح کرد: در حال حاضر ۸ کلانشهر کشور شامل اراک، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، تهران و اهواز با آلودگی‌های هوا مواجه هستند که این طرح در این راستا اجرایی خواهد شد.
 
وی همچنین با تاکید بر این که در آینده پهپادها تمام کشور را احاطه خواهند کرد، خاطر نشان کرد: بر این اساس ما تدوین قانون ملی پهپادهای غیرنظامی را در دستور کار خود قرار دادیم.
 
امی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها مشغول به فعالیت هستند و این شرایط در هیچ یک از رشته‌ها وجود ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.