اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 6, 2019
14:30 یکشنبه، 14ام مهرماه 1398
کد خبر: 104526

رئیس شبکه فن بازار ملی ایران: تعریف واحدی از شهر هوشمند نداریم

 
 رئیس شبکه فن بازار ملی ایران نبود تعریف واحد از شهر هوشمند را معضل اساسی اجرای هوشمندسازی شهری در کشور دانست.
 
به گزارش ستاد خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند، میلاد صدرخانلو رئیس شبکه فن بازار ملی ایران، یکی از موانع اصلی برای هوشمند سازی در کشور را نبود تعریف واحد و صحیح از شهر هوشمند دانست و گفت: «من بارها در جلسات و سمینارهای مختلفی که مقامات مدیریت شهری در آن حضور داشتند مشاهده کرده‌ام که تعاریف متنوع و متفاوتی از شهر هوشمند ارائه شده است. در برخی موارد شهر هوشمند را با دولت الکترونیکی اشتباه می‌گیرند و در بعضی موارد شهر هوشمند را با مفاهیمی همچون مکانیزه کردن خدمات شهری برابر می‌دانند؛ در حالی که این چنین نیست.»
 
او بر این باور است بهترین خدمتی که دومین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند می تواند در حوزه هوشمند سازی ارائه دهد آن است که سعی کند تعریفی صحیح و واحد از شهر هوشمند ارائه کند.
 
باید از ارائه خدمات موازی جلوگیری شود
صدرخانلو تعریف خود از شهر هوشمند را اینطور بیان کرد: «شهر هوشمند از نظر من آن است که بتوانیم خدمات خدمات حوزه شهری را به صورت یکپارچه در ارتباط با یکدیگر و به صورت شبکه‌ای ارائه دهیم تا هم‌افزایی لازم شکل بگیرد. همچنین باید از ارائه خدمات موازی جلوگیری شود تا بتوان یک هم‌افزایی هوشمند و سیستماتیک بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشیم. اگر بر یک چنین بستری خدمات شهروندی ارائه شود آن زمان است که یک هوشمند سازی شهری واقعی اتفاق می افتد و مواردی همچون ایجاد اپلیکیشن‌ها و وب‌بیس کردن خدمات و مواردی از این دست همگی صرفاً ابزارهای هوشمند سازی هستند.»
 
رئیس شبکه فن بازار ملی ایران معتقد است راه درست برای رسیدن به افق ۱۴۱۴ آن است که به جای تشکیل جلسه و واگذاری اعتبار و تسهیلات باید اکوسیستمی شکل بگیرد که در آن به محض آنکه شرکت و یا فرد حقیقی با یک ایده وارد می شود این سیستم بتواند صاحب ایده را به VCهای مرتبط یا به شرکت‌های مرتبط بزرگتر متصل کند. صدرخانلو افزود: «وقتی اکوسیستم فعال وجود داشته باشد بدون آن که دولت بخواهد تسهیلات متمرکز در اختیار صاحب ایده قرار دهد می تواند شاهد آن باشد که ایده ها پرورش یافته و به سر منزل مقصود می رسد.»
 
پیشنهادی برای زنده نگه داشتن شهر هوشمند
رئیس شبکه فن بازار ملی ایران پیشنهاد داد که بخش خصوصی در نمایشگاه حضور فعال داشته باشد و استارت‌آپ‌ها و SME ها در نمایشگاه حاضر باشند تا احساس کنند که حوزه شهر هوشمند همچنان در کشور زنده است. او در ادامه گفت: «باید سعی کرد که از حضور شتاب دهنده ها نیز در نمایشگاه شهر هوشمند حداکثر استفاده بشود. افزون بر این حضور ذینفعان دولتی در نمایشگاه می تواند بسیار موثر باشد؛ برای مثال شهرداری، شرکت گاز، وزارت نیرو، سازمان پدافند غیرعامل و افتا و سایر ذینفعان مربوط به شهر هوشمند می بایست در نمایشگاه حاضر باشند و نظرشان تامین شود. این ذی نفعان می توانند با حضور در نمایشگاه مقدمات شکل گیری یک کارگروه را ایجاد کنند. به نظرم اگر نمایشگاه شهر هوشمند در این مسیر حرکت کند بزرگترین خدمت را در حوزه هوشمندسازی برای کشور به انجام رسانده است.»
 
او با بیان اینکه حضور شبکه فن بازار ملی در نمایشگاه شهر هوشمند می‌تواند به ملی‌تر شدن رویداد کمک کند، تاکید کرد: «واقعیت آن است که شهرستان‌های ما ایده های بسیار درخشانی را در حوزه هوشمندسازی دارند که بعضاْ به خاطر دور از مرکز بودن مورد توجه واقع نشده‌اند.»
 
میلاد صدرخانلو دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند را فرصتی مناسب برای ارائه تعریفی جامع از این مقوله و حرکت به سمت ایران هوشمند در افق ۱۴۱۴ ارزیابی کرد.دومین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند ۲۲ تا ۲۴ دی ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.