اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 7, 2019
15:14 دوشنبه، 15ام مهرماه 1398
کد خبر: 104584

صلاحیت مدیران اپراتورها را متعمدی، صدوقی و پاکروان تعیین می‌کنند

 
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات اعلام می‌کند احمد معتمدی، وحید صدوقی و محمدرضا پاکروان در پی تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان اعضای کمیته ارزیابی صلاحیت تخصصی مدیران اپراتورها انتخاب شده‌اند. به گفته حسین فلاح جوشقانی به پیوست این سه نفر روز گذشته (۱۴ مهر) فعالیت خود را در این خصوص آغاز کرده‌اند.
 
تعیین سه عضو این کمیته پس از آن مشخص شد که کمیسیون تنظیم مقررات در اواخر شهریور ماه با تصویب مصوبه‌ای (۲۹۴)  اعلام کرد که از این پس انتصاب مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، قائم‌مقام و مدیر فنی اپراتورها مشروط به تأیید رگولاتوری خواهد بود. این مصوبه‌ای از ٢۴ شهریور ماه برای تمامی اپراتورهای ارتباطی با بیش از ۵٠٠ هزار کاربر لازم‌الاجرا شده است.
 
 
 
حسین فلاح جوشقانی در مورد جزییات شکل‌گیری کمیته ارزیابی صلاحیت مدیران اپراتورها می‌گوید: «در مصوبه ۲۹۴ علاوه بر این که مشخص شده انتصاب مدیران اپراتورهای ارتباطی باید به تایید سازمان تنظیم برسد، ماده‌ای در نظر گرفته شده که در آن مشخص شده که باید کمیته‌ای ویژه متشکل از سه عضو تشکیل شود که کار تایید صلاحیت این مدیران را انجام دهد.»
 
او در ادامه توضیح می‌دهد: «مدیران اپراتورهای باید از نظر دانش، تجربه و مهارت بررسی شوند. در گام اول، بررسی‌های مربوط به دانش و تجربه مدیران پیشنهادی برای کار در یک اپراتور در سازمان تنظیم انجام می‌شود؛ اما بررسی مهارتی و تخصصی این مدیران توسط اعضای کمیته ارزیابی صورت می‌گیرد.» به گفته فلاح این کمیته مستقل از کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عمل می‌کند و نظراتش در مورد مدیران نهایی و مورد تایید سازمان تنظیم خواهد بود که در نهایت نیز این نظر از سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتورها اعلام می‌‌شود.
 
در ماده ۶ مصوبه «الزامات صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی دارندگان پروانه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات» آمده است که بررسی و اعلام نظر در خصوص صلاحیت‌ حرفه‌ای و تخصصی مدیران پیشنهادی، بر عهده کمیته سه نفره‌ای است که اعضای آن با پیشنهاد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می‌رسد. همچنین در این ماده تاکید شده که کمیته مکلف است ظرف مدت ۳۰ روز کاری، با مدیران پیشنهادی واجد شرایط، مصاحبه تخصصی انجام و اعلام نظر کند. از سوی دیگر نیز براساس این ماده از مصوبه ۲۹۴ سر فصل‌های مصاحبه توسط سازمان تنظیم مقررات باید منتشر شود.
 
فلاح در توضیح انتخاب سه نفر از اعضای کمیته ارزیابی صلاحیت مدیران اپراتورها اعلام می‌کند که این سه نفر بنابر تجربه کاری، شناخته بودن در حوزه فاوا، مجرب بودنشان انتخاب شده‌اند. او می‌گوید: «سعی کردیم افرادی را برای کار در این کمیته انتخاب کنیم که نحوه مدیریتشان مورد قبول است و تجربه کاری آنها نشان داده که تا چه حد در این حوزه موفق بوده و تا چه حد افراد کاربلدی در حیطه کاری‌شان هستند.»
 
احمد معتمدی، از جمله مدیران باسابقه حوزه فناوری اطلاعات است. معتمدی وزیر ارتباطات دولت هشتم بوده و هم‌اکنون نیز رئیس دانشگاه امیرکبیر است. او همچنین عضویت در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را نیز بر عهده دارد.
 
وحید صدوقی عضو دیگر این کمیته ارزیابی نیز ۱۲ سال سابقه مدیرعاملی همراه اول را در کارنامه خود دارد. همچنین محمدرضا پاکروان هم در کارنامه کاری خود عضویت در هیات مدیره رایتل را دارد و هم اکنون نیز عضو هیات علمی دانشگاه شریف است.
 
مصوبه کمیسیون قانونی است
تاکنون واکنش‌های گوناگونی نسبت به تصویب مصوبه ۲۹۴ توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در راستای تایید صلاحیت مدیران اپراتورها قبل از انتصاب توسط سازمان تنظیم منتشر شده است. برخی تصویب این مصوبه را خلاف اساسنامه این سازمان دانسته‌اند. در همین راستا هم کارگروه طرح اصلاح موادی از قانون اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس  خبر از بررسی ابعاد و طرح اصلاح موادی از این مصوبه را در دستور کار خود قرار داده است.
 
اما فلاح جوشقانی در واکنش به این انتقاد‌ها نسبت به مصوبه ۲۹۴، به پیوست می‌گوید که این مصوبه کاملا قانونی و براساس اساسنامه سازمان تنظیم است. او می‌گوید: «برخی با بردن شکایت به مجلس در مورد این مصوبه باعث ایجاد سوال‌هایی در نظر نمایندگان مجلس شده‌ بودند که ما با پاسخ دادن به این سوالات تمامی شبهات را برطرف کرده‌ایم. این مصوبه کاملا براساس اساسنامه سازمان تنظیم تصویب شده است.»
 
فلاح اعلام می‌کند همانطور که مدیران ارشد در بخش‌هایی مانند بیمه یا بانکی باید به تایید نهادهای بالادستی‌شان مانند بیمه مرکزی و بانک مرکزی برسند در حوزه ارتباطات هم با توجه به فعالیت حساسی که اپراتورها دارند باید صلاحیت انتخاب مدیرانشان به تایید رگولاتوری برسد. معاون وزیر ارتباطات تاکید می‌کند که اگر مصوبه ۲۹۴ خلاف اساسنامه این سازمان بود دیوان عدالت اداری سریعا وارد عمل شده و آن را باطل می‌کرد.
 
او با اشاره به یک تجربه در این زمینه توضیح داد: « هفته پیش با شکایت رایتل از این مصوبه دیوان عدالت اداری دستور موقت به توقف اجرای مصوبه ۲۹۴ را داد اما در نهایت با انجام بررسی‌ها از طرف دیوان عدالت اداری مشخص شد که مصوبه قانونی و براساس اساسنامه سازمان است.» فلاح یادآور می‌شود که مصوبه «الزامات صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی دارندگان پروانه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات» قانونی بوده و از این پس براساس این مصوبه مدیران اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات تایید صلاحیت خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.