تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 10, 2019
13:13 پنجشنبه، 18ام مهرماه 1398
کد خبر: 104697

ترکیب هیات مدیره «ایرانیان‌نت» تغییرکرد

 
یکسال بعد از تغییر مدیرعامل ایرانیان‌نت، مجری اتصال منازل به فیبرنوری و انتخاب لطف‌الله سبوحی به عنوان مدیرعامل این شرکت حالا خبر می‌رسد که با تغییر در ترکیب سهامداران ایرانیان‌نت، ترکیب هیات مدیره این شرکت نیز با تغییراتی همراه شده است. 
 
بر این اساس «کاظم ابراهیمی صدرآبادی» به ترکیب هیات مدیره ایرانیان‌نت افزوده شده و در اولین جلسه هیات مدیره به عنوان رئیس این شرکت انتخاب شده است. ابراهیمی صدرآبادی برای دوره‌ای کوتاه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بود و پس از آن به مرکز ملی فضای مجازی رفت.
 
به گزارش پیوست، پیش از ابراهیمی، «علی حکیم‌جوادی» ریاست هیات مدیره را برعهده داشت. او نماینده سهام شرکت سرمایه‌گذاری فناوران توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات سینا (وابسته به بنیاد مستضعفان) در هیات مدیره بود و با خروج او از این ترکیب، «داود عسگری» به عنوان نماینده این بخش از سهام شرکت سینا در ایرانیان نت معرفی شده است.
 
همچنین اردیبهشت ماه امسال  پیوست خبر داد  که شرکت اینترنتی «های‌وب» سهام شرکت «آریاسل» (وابسته به گسترش الکترونیک مبین ایران) در شرکت ایرانیان‌نت را خریده است. براساس آخرین خبرها اکنون این معامله نهایی شده و در مراحل پایانی انجام امور اداری و ثبتی قرار دارد. معرفی کاظم ابراهیمی صدرآبادی به هیات مدیره ایرانیان‌نت نیز از سوی های‌وب انجام شده است.
 
پروانه اپراتور فیبرنوری در سال ۹۱ به شرکت ایرنیان‌نت اعطا شد و براساس آن قرار بود این شرکت از زمان ارائه پروانه تا ۸ سال بعد، ۶٫۸ میلیون پورت فیبرنوری با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه را به کاربران خانگی و بنگاه‌های اقتصادی برساند؛ اما این شرکت تاکنون نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند.
 
از سوی دیگر، این اپراتور موظف است بابت حق پروانه سالانه ارقامی به دولت پرداخت کند که این موضوع محل اختلاف نظر شده است. از حدود یک سال پیش که لطف‌الله سبوحی به نمایندگی از سهام شرکت زیرساخت وارد هیات مدیره ایرانیان‌نت شد و سپس به مقام مدیرعاملی رسید، تلاش شده است پرداخت این مبالغ تا زمان آغاز به کار جدی، متوقف شود.
 
دیگر سهامداران ایرانیان‌نت را شرکت توسعه خدمات مدیریت اهداف (وابسته به صندوق بازنشستگی وزارت نفت) و شرکت سرمایه‌گذاری فناوران توسعه ارتباطات پایوران (وابسته به وزارت دفاع) تشیکل می‌دهند؛ اما شرکت زیرساخت که ۲۰ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد، به واسطه طلایی بودن سهامش، قدرت بیشتری نسبت به دیگران در هیات مدیره دارد.
 
کارشناسان معتقدند ورود نسل پنجم تلفن همراه (۵G) به بازار و نیاز کشور به شبکه‌سازی، می‌تواند مهمترین فرصت برای ایرانیان‌نت به عنوان اپراتور فیبرنوری برای توسعه شبکه خود باشد. با این وجود، برخی از ناظران مشکل اصلی گسترش شبکه اپراتور فیبر نوری کشور را عدم سرمایه‌گذاری برای ایجاد شبکه می‌دانند.
 
سهامداران ایرانیان‌نت تاکنون رقمی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اما بازگشت آن تقریبا صفر بوده است. این اپراتور در استان البرز با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان، شبکه‌ای را ایجاد کرد؛ اما نتوانست به موفقیت دست یابد و اکنون شنیده می‌شود که قصد برون‌سپاری آن را دارد.
 
در زمان دولت یازدهم و دوران وزارت محمود واعظی تلاش‌هایی برای ورود شرکت MTN آفریقای جنوبی به ترکیب سهامداری ایرانیان‌نت انجام شد؛ اما در نهایت این اپراتور که اکنون به عنوان شریک با ایرانسل همکاری می‌کند، اعلام کرد علاقه‌ای به حضور در این پروژه ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.