سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 11, 2019
12:58 جمعه، 19ام مهرماه 1398
کد خبر: 104717

AMD با پردازنده موبایل جدیدش قیمت لپ‌تاپ‌های گیمینگ را به ۶۹۹ دلار کاهش می‌دهد

 
AMD با نسل جدید پردازنده‌های موبایل خود که مختص استفاده در لپ‌تاپ‌ها طراحی شده قصد پایین آوردن قیمت لپ‌تاپ و جدی‌تر کردن رقابت با اینتل و انویدیا را دارد.
 
AMD اکنون سال‌ها است که با دو شرکت اینتل و انویدیا رقابت می‌کند. رقابت AMD با اینتل بیشتر در حوزه‌ی تولید پردازنده است و با انویدیا هم در زمینه‌ی طراحی کارت‌های گرافیک رقابت می‌کند. مسلما بازار رقابت این شرکت‌ها زمانی داغ می‌شود که آن‌ها محصولات جدید خود را به بازار عرضه کنند. اتفاقی که قرار است بار دیگر برای AMD رخ دهد و شاهد عرضه شدن نسل جدید پردازنده همراه توسط این شرکت باشیم. 
 
از مدت‌ها قبل شایعات مختلفی در مورد نسل جدید پردازنده‌های همراه AMD و زمان عرضه شدن آن‌ها به بازار به گوش می‌رسید. پردازنده‌هایی که به‌طور ویژه در لپ‌ تاپ‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت و ویژگی‌های جدیدی را به آن‌ها خواهد افزود. از جمله ویژگی‌های مهمی که نسل جدید پردازنده AMD قرار است در اختیار فعالان حوزه‌ی تکنولوژی قرار دهد پایین آمدن قیمت لپ‌تاپ است. به‌خصوص لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی که علاوه بر پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی آن، به کارت گرافیک مجزا هم مجهز هستند.
 
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قیمت لپ‌تاپ مخصوص بازی، توسط نسل جدید پردازنده AMD کاهش قابل توجهی می‌یابد و حول و حوش رقم ۶۹۹ دلار قرار می‌گیرد. اگر این شنیده‌ها به حقیقت بپیوندد آن دسته از گیمرهایی که برای انجام بازی‌های مورد علاقه‌ی خود از لپ‌تاپ‌های میان‌رده استفاده می‌کنند به کمک نسل جدید پردازنده‌ موبایل AMD می‌توانند قدرت خرید بیشتری داشته باشند. البته در آن سوی قضیه هم شرکت انویدیا بیکار ننشسته است و به لطف تولید کارت‌های گرافیک مبتنی بر معماری Turing اسب خود را برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر قیمت لپ‌تاپ به‌خصوص مدل‌های مخصوص بازی یا همان لپ‌تاپ‌های گیمینگ زین کرده است. بر این اساس شاید بتوان رقابت نزدیک‌تری را میان این دو شرکت در زمینه‌ی تاثیرگذاری بر بازار و تعدیل قیمت لپ‌تاپ شاهد بود.
 
به نظر می‌رسد که تصمیم AMD برای تاثیرگذاری بر بازار کامپیوترهای خانگی و همراه کاملا جدی است. این شرکت به کمک تولید پردازنده‌های مبتنی بر تکنولوژی رایزن توانست هزینه‌ی خرید لپ‌تاپ‌های میان‌رده‌ی مخصوص بازی را تا حدی کاهش دهد. اتفاقا این تکنولوژی قرار است در نسل جدید پردازنده موبایل AMD هم مورد استفاده قرار بگیرد. محصول جدید از وجود پردازنده ۶ هسته‌ای و هفت نانومتری رایزن برخوردار است که از معماری زن 2 استفاده می‌کند.
 
 
هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که نسل جدید پردازنده AMD قرار است در ترکیب با کدام مدل از کارت‌های گرافیک رایج، قیمتی دست‌ یافتنی را برای کاربران علاقه‌مند به لپ‌تاپ‌های میان‌رده‌ی مخصوص بازی فراهم کند. اما این احتمال می‌رود که محصولاتی نظیر Radeon RX 5300M و Radeon RX 5500M بخواهند نقش سخت‌افزار همراه را برای این پردازنده ایفا کنند. به این ترتیب قیمت لپ‌تاپ مبتنی بر پردازنده و کارت گرافیک اشاره شده می‌تواند در تقابل با قیمت لپ تاپی قرار بگیرد که به‌طور مثال پردازنده مدل Core i5-8265U اینتل و کارت گرافیک مدل GTX 1050 انویدیا را در دل خود جا داده است.
 
این رقابت علاوه بر قیمت لپ‌تاپ می‌تواند از نظر جنبه‌های فنی هم رقم بخورد. بنابر برخی اطلاعات موجود پردازنده شش هسته‌ای و هفت نانومتری رایزن 5 قادر است عمر باتری لپ تاپی که نقش قلب تپنده‌ی آن را ایفا می‌کند، به حدود دوازده ساعت ارتقا دهد. این در حالی است که پردازنده‌های مشابه اینتل در این زمینه رقم ده تا یازده ساعت را به ثبت رسانده‌اند. بنابراین رقابت موجود میان AMD و اینتل و انویدیا از نظر جنبه‌های فنی هم کاملا نزدیک و تنگاتنگ به نظر می‌رسد.
 
پردازنده همراه نسل جدید AMD قیمت لپ‌تاپ‌ مخصوص بازی را به شکل محسوسی کاهش خواهد داد
پیش از این در مورد زمان عرضه‌ی رسمی نسل جدید پردازنده همراه AMD شایعات و حرف و حدیث‌های متفاوتی مطرح بود. به‌عنوان مثال اندکی قبل گفته می‌شد که AMD قصد دارد محصول جدید خود را در ماه‌های پایانی سال 2019 میلادی و در زمان تعطیلات کریسمس عرضه کند. اما اکنون به نظر می‌رسد که این امر با کمی تأخیر همراه خواهد بود و حول و حوش برگزاری نمایشگاه ۲۰۲۰ CES عملی خواهد شد. به این معنی که نسل جدید پردازنده همراه AMD در سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال آینده‌ی میلادی به بازار خواهد آمد.
 
تا مدتی قبل بازار کامپیوترهای خانگی و همراه از وجود پردازنده‌های ۴ و ۶ هسته‌ای اشباع شده بود. اکنون شاهد وجود پردازنده‌های ۸ هسته‌ای به‌عنوان مدل‌های غالب موجود در بازار هستیم. البته در بخش کامپیوترهای رومیزی رده بالا اکنون صحبت استفاده از پردازنده‌های موسوم به ۶۴ هسته‌ای مطرح است. بنابراین شاید رقابتی که میان انویدیا و AMD و اینتل برای تصاحب سهم هرچه بیشتر از این بازار در جریان است بتواند موجب رشد روزافزون کیفیت فنی سخت‌افزارهای تولید شده توسط آن‌ها شود.
 
آیا شما هم همین عقیده را دارید یا نظرتان در این مورد متفاوت است؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان زومیت در میان بگذارید. در پایان باید به این نکته اشاره شود که تصاویر به کار رفته در این مطلب تنها جنبه‌ی تزیینی دارد و به محصولات جدیدی که قرار است به‌زودی توسط AMD به‌صورت رسمی معرفی شود، مربوط نمی‌شود.            
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.