تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 13, 2019
16:14 یکشنبه، 21ام مهرماه 1398
کد خبر: 104796

هواوی به‌زودی می‌‌تواند از خدمات گوگل‌پلی استفاده کند

 
با توجه به مطلبی که به‌تازگی در نیویورک تایمز منتشر شده است، هواوی به‌ زودی می‌تواند دوباره به همکاری با برخی از شرکای آمریکایی‌اش ادامه دهد. همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، این شرکت چینی مدتی پیش به دلیل نگرانی‌های امنیتی دولت آمریکا، در فهرست تحریم‌های وزارت بازرگانی دولت ترامپ قرار گرفت.
 
قرار گرفتن هواوی در این فهرست به این معنی است که کمپانی‌های آمریکایی باید از ارائه سرویس‌ها و خدمات خود به این شرکت منع می‌شوند و این در حالی بود که هواوی در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۱۱ میلیارد دلار را برای دسترسی به این خدمات به شرکت‌های آمریکایی پرداخته بود. یکی از شرکای بزرگ هواوی که از همکاری با چینی‌ها منع شد، گوگل بود که حتی پیش از این تولید یکی از پرچم‌داران سری نکسوس خود را به این شرکت سپرده بود.
 
اما تحریم‌ها موجب شد تا دسترسی هواوی به مجوز استفاده از سرویس‌های گوگل پلی و اپ‌های اصلی گوگل مانند پلی استور، نقشه، جی‌میل، یوتیوب و … قطع شود. در نتیجه لغو همکاری این دو شرکت بزرگ، پرچم‌داران سری میت ۳۰  با AOSP منبع باز اندروید به همراه فروشگاه اختصاصی‌ هواوی، اپ گالری، راهی بازار می‌شوند.
 
تایمز در گزارش جدید خود از جلسه‌ای سخن می‌گوید که در هفته گذشته برگزار شد و ترامپ در حاشیه آن به مقامات آمریکایی دستور داده به شرکت‌های این کشور برای همکاری با هواوی «چراغ سبز» نشان دهند. پیش از این، در اواخر ماه ژوئن و در ملاقات با رئیس جمهور چین، ترامپ اعلام کرده بود: «چین خرید حجم انبوهی از تولیدات کشاورزی آمریکایی را آغاز خواهد کرد که در نتیجه آن، شرکت‌های آمریکایی نیز می‌توانند به هواوی تجهیزات بفروشند. در این‌جا صحبت از تجهیزات است که تهدید بزرگی برای امنیت ملی محسوب نمی‌شوند».
 
این سخنان رئیس جمهور آمریکا در واقع مهر تاییدی بود بر ادعای بسیاری از کارشناسان که تحریم هواوی را بهانه و دستاویزی برای تحت فشار دادن چین به شمار می‌آوردند. آن‌طور که از شواهد برمی‌آید، چین هیچ‌گاه محصولات کشاورزی مازاد از کشاورزان آمریکایی نخرید و دولت ترامپ نیز هیج‌گاه اجازه دسترسی هواوی به آن‌چه او «تجهیزات آمریکایی» می‌نامد را صادر نکرد. صدور مجوزهای لازم برای تجارت با هواوی توسط نهاد تجاری دولت تایید می‌شود و یکی از سخنگویان دولتی اعلام کرده است که در حال حاضر این وضعیت (منع تجارت با هواوی) در حال تغییر است.
 
در گزارش منتشر شده به این نکته اشاره شده است که با وجود تحریم، تعدادی از شرکت‌های آمریکایی وجود دارند که توانسته‌اند با استفاده از معرفی محصولات خود به عنوان تولیدات غیر آمریکایی یا با ارسال محصولات خود به هواوی در خارج از خاک آمریکا، همچنان با این شرکت به تجارت بپردازند. یکی از این شرکت‌های آمریکایی، Micron Technology است که در زمینه تولید تراشه‌های حافظه فعال است و هواوی سال گذشته بزرگترین مشتری آن بود. طبق آن‌چه در خبرها ذکر شده است، این شرکت در ماه ژوئن پس از بررسی قوانین فهرست تحریم‌های تجاری متوجه شد که می‌تواند به طریقی که قانون را هم نقض نکرده باشد، به تجارت با هواوی ادامه دهد.
 
ایالات متحده با توجه به قانونی رسمی در چین که طبق آن به دولت کمونیست اجازه داده می‌شود تا اطلاعات هر شخص یا نهادی را از هواوی مطالبه کند؛ این شرکت چینی را تهدیدی علیه امنیت ملی خود قلمداد می‌کند. اقدام آمریکا در این مورد باعث شد تا بسیاری گمان کنند که گوشی‌های هوشمند و تجهیزات شبکه هواوی شامل یک در پشتی هستند که اطلاعات شرکت‌های آمریکایی و مشتریان آن‌ها را به پکن می‌فرستد، اما هواوی همواره این موضوع را تکذیب کرده است.
 
روز گذشته اعلام شد که دولت ترامپ به دنبال راهی است که شرکت‌های آمریکایی سیسکو و اوراکل را به عنوان رقیب هواوی پر و بال دهد؛ ولی هر دو شرکت امتناع کردند. یکی دیگر از راه‌کارهای آمریکا این است که در شرکت‌های نوکیا و اریکسون سرمایه گذاری کند تا این دو شرکت مخابراتی بتوانند تجهیزات خود را با قیمت مناسب‌تری به مشتریان آمریکایی هواوی عرضه کنند. با توجه به این که هواوی به سرمایه گذاری بانک‌های دولتی چین دسترسی دارد و نگرانی‌های مالی چندان ندارد، به مشتریانش اجازه می‌دهد تا بهای تجهیزات شبکه خریداری شده را در طولانی مدت پرداخت کنند. دولت ترامپ امیدوار است که نوکیا و اریکسون نیز چنین شرایطی را ایجاد کنند و چینی‌ها را از بازار آمریکا دور سازند.
 
 
هواوی پیش از تحریم‌ها پیش‌بینی می‌کرد که در سال جاری رکورد فروش ۳۰۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به نام خود ثبت خواهد کرد و می‌تواند با پشت سر گذاشتن سامسونگ و اپل به جایگاه بزرگترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان برسد. اما تحریم‌های دولت آمریکا و عدم دسترسی به سرویس‌های گوگل پلی باعث کاهش سرعت رشد این شرکت چینی در خارج از خاک وطنش شد و در نتیحه، این شرکت تنها با پیشی گرفتن از اپل، توانست در جایگاه دوم بایستد و همچنان در جایگاهی پایین‌تر از سامسونگ قرار گیرد. البته گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند، از پیش‌بینی‌های جدیدی مبنی بر احتمال بازگشت اپل به جایگاه دوم بزرگترین تولید کنندگان گوشی هوشمند در جهان حکایت دارند.
 
هواوی در نیمه اول ۲۰۱۹ موفق شد تعداد ۱۱۸ میلیون گوشی هوشمند به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ تا ۲۴ درصد افزایش داشت و در همین مدت توانست اپل را از جایگاه دوم به زیر بکشد. در ادامه این شرکت با مشکلات ناشی از تحریم دست به گریبان شده است و در همین حین، اپل با معرفی خانواده آیفون ۱۱ فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کند که ممکن است این شرکت را در رسیدن به جایگاه سابق خود یاری کند. هواوی با وجود تحریم‌ها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، اما این رشد در حدی نخواهد بود که بتواند او را در جایگاه نخست بنشاند و ظاهرا این شرکت باید به جایگاه سوم رضایت دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.