تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 15, 2019
16:58 سه شنبه، 23ام مهرماه 1398
کد خبر: 104864

مدیرعامل تپسی: داده‌های حریم شخصی در اختیار نهادهای دولتی قرار نمی‌گیرد

مدیرعامل تپسی درباره دستورالعمل تاکسی‌های اینترنتی اعلام کرد داده‌هایی که در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد برای محاسبه عوارض است و داده‌هایی مانند اطلاعات مبدا و مقصد و مسافر که حریم خصوصی را نقض کند در اختیار نهادهای دولتی گذاشته نمی‌شود.
 
میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی در نشست خبری این شرکت که با موضوع دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین و سوال‌ها و ابهام‌های پیرامون آن برگزار شد، اعلام کرد خط قرمزها و دغدغه‌های تاکسی‌های آنلاین مانند قیمت‌گذاری و شرایط ناوگان و حفاظت از داده‌های شرکت در دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی رعایت شده است و به همین دلیل این دستورالعمل می‌تواند الگوی تعامل بخش دولتی و خصوصی باشد.
 
به گفته او قیمت‌گذاری پویا براساس این دستورالعمل تثبیت شده و از سوی دیگر سبب شده جواز فعالیت از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و عدم نیاز به دریافت جواز جدید از سوی شهرداری به رسمیت شناخته شود. مدیرعامل تپسی تاکید کرد تاکسی‌های اینترنتی بالاخره تعیین تکلیف شدند و همه کسانی که در این فضا نقش داشتند نگرش مشترکی درباره تاکسی‌های اینترنتی نداشتند و دستورالعمل توانست این مساله را حل کند و تمام ذی‌نفعان به نقطه نظر مشترک رسیدند.
 
 
او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره عوارض و مالیاتی که در این دستورالعمل به آن اشاره شده گفت: «دستورالعمل شامل مواردی می‌شود که برای ما خوشحال کننده است. موارد دیگری هم دارد که ما پیش‌تر قانونی درباره آن نداشتیم و جنبه منافع عمومی دارند. مانند بیمه رانندگان و فرسودگی خودرو که باعث تغییر در کار ما می‌شود. دسته سوم هم عوارض است که ما از آن خوشحال نیستیم اما تفاهم به معنای درک مشترک است و باید نتایج آن را بررسی کرد.»
 
به گفته او اگر مالیات بر ارزش افزوده حذف نشود فشار سنگینی برای شرکت‌هاست و در عمل این تفاهم‌نامه باید در دو سو اتفاق می‌افتاد. از طرفی میان شرکت‌های تاکسی آنلاین و وزارت کشور امضا می‌شد و از سوی دیگر میان وزارت کشور و سازمان امور مالیاتی و دارایی تفاهمی برقرار می‌شد.
 
عوارض ۵ درصدی را به یک و نیم رساندیم
منشی‌پور از دستگاه‌های دولتی خواست مساله مالیات بر ارزش افزوده را به طور جدی پیگیری کنند. در ادامه این نشست نگین انصاری، مدیر ارشد حقوقی و رگولاتوری تپسی گفت: «ما توانستیم عوارض ۵ درصدی را با حمایت وزارت ارتباطات و دیگر نهادهای حامی به یک و نیم درصد برسانیم. وزارت کشور به ما اعلام کرد که شهرداری‌ها شخصیت حقوقی مستقلی دارند و مساله عوارض هم به همین دلیل در قرارداد آورده شده است. در حال حاضر قرارداد تیپ تهیه شده و شرکت‌ها با ورود به هر شهری این قرارداد را روی «سماس» آپلود می‌کنند و شهرداری‌ها یک ماه فرصت دارند این قرارداد را امضا کرده و روی «سماس» بارگذاری کنند و در این صورت نیازی به حضور فیزیکی در هر شهری نیست.»
 
 
منشی‌پور در این نشست درباره مواضع اخیر اسنپ در مخالفت با بندهایی از دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی گفت: «برداشت ما این است که تغییر موضع اسنپ به دلیل اختلافات داخلی شرکت است و نظر مدیر حقوقی و مدیرعامل اسنپ با هم متفاوت بودند و شاید همین اختلافات دلیل تغییر موضع باشد. مساله دیگر این است که در آیین‌نامه بند ضد انحصار آورده شده و این مساله برای اسنپ ناخوشایند است. این برداشت‌های ماست و به معنی واقعیت نیست.»
 
او در ادامه در پاسخ به سوال پیوست درباره رعایت شدن مساله حریم خصوصی در دستورالعمل و اطلاعاتی که از سوی شرکت‌ها در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد گفت: «اطلاعاتی که در اختیار وزرات کشور قرار می‌گیرد برای محاسبه عوارض است و باید به صورت روزانه یا هفتگی در اختیار وزارت کشور قرار گیرد که شامل پلاک خودرو، زمان سفر و طول پیمایش می‌شود. این اطلاعات لینکی به مبدا و مقصد ندارد و اطلاعات مبدا و مقصد به وزارت کشور داده نمی‌شود. اعتبار سنجی خوداظهاری ما توسط وزارت کشور انجام می‌شود و به همین دلیل برای محرز شدن این تطابق دسترسی محدود در محیط شرکت به وزارت کشور داده می‌شود تا راستی‌آزمایی صورت پذیرد.»
 
۹ میلیون سفر در تهران با وسیله شخصی
تپسی در حال حاضر با شهرداری تهران قرارداد بسته و منشی‌پور تاکید کرد که بیمه رانندگان و عدم فعالیت خودروهای پلاک شهرستان از سوی تپسی پیگیری خواهد شد. مدیرعامل تپسی درباره اهداف آنها از فعالیت در حوزه تاکسی‌های آنلاین گفت: «در حال حاضر ۹ میلیون سفر در تهران با وسیله شخصی انجام می‌شود و ما می‌خواهیم افراد این سفرها را به تنهایی انجام ندهند و دو سفر تبدیل به یک سفر شود.»
 
در ادامه انصاری در پاسخ به سوالی دیگر درباره تغییر در دستورالعمل اعلام کرد احتمال تغییر دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به این دلیل که هر دو وزیر صنعت، معدن و تجارت و کشور باید این تغییرات را تایید کنند کم خواهد بود. منشی‌پور در این نشست تاکید کرد در بازار رقابتی افزایش قیمت کار راحتی نیست و در ادامه گفت: «به نظر من مرحله بعدی تلاش وزارتخانه‌ها باید این باشد که مالیات بر ارزش افزوده حذف شود که کار برای ما سخت نشود.»
 
او با اشاره به مساله انحصار در بازار تاکسی‌های آنلاین و مطرح شدن این موضوع در یکسال گذشته در شورای رقابت در این باره گفت: «تمام نهادها روی مساله انحصار نظر منفی شدیدی دارند و در بخش خصوصی هم این مساله با واکنش همراه بوده است. بحث رقابتی و انحصاری در حوزه استارت‌آپی به تازگی در کشور در حال شکل‌گیری است و رگولاتوری در حال حاضر بار بخشی از تغییر قوانین را هم به دوش می‌کشد. با وجود اینکه سال گذشته اسنپ ضد رقابتی شناخته نشد امسال در مورد مشابهی ضدرقابتی شناخته شد و این نشان می‌دهد رگولاتوری هم در حال یادگیری است و در نهایت بندهای اینچنینی باعث حذف انحصار از بازار رقابت می‌شود.»
 
منشی‌پور در پاسخ به سوال دیگری در باره حفاظت از دیتاها در وزارت کشور گفت: «دیتای مورد بحث که به وزارت کشور ارائه می‌شود میزان پیمایش، پلاک خودرو و کد راننده است که میزان حساسیت مشخصی دارد و مانند هر داده دیگری طبقه‌بندی دارد. در میان آنها داده‌های هویتی و زمان و مکان و داده‌های مسافر وجود ندارد. از سوی دیگر اینکه وزارت کشور از این داده چگونه محافظت می‌کند هم مساله ما نیست و انتظار داریم همانگونه که این نهاد از داده‌های کارت ملی و انتخابات محافظت می‌کند از داده‌های ما هم به همین شکل محافظت شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.