اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

October 20, 2019
14:14 یکشنبه، 28ام مهرماه 1398
کد خبر: 104996

شفافیت و تاثیر آن در پذیرش تصمیم­‌های جدید

 
عملی شدن هر تصمیم جدید در فضای امروزی جامعه که بیشتر از هر زمانی سبک زندگی فرد فرد ما در آن به اینترنت وابسته است، با حساسیت­‌های زیادی رو­به‌­رو است و بسیاری از آن­ها هم غیرقابل پیش‌­بینی است.
 
وقتی دسترسی افراد به اهدافی که در فضای اینترنت دنبال می­‌کنند را محدود می­‌کنیم، انگار که در دنیای واقعی مالکیت بر وسایل بااهمیت­ را از آن­ها می­‌گیریم. حالا این حس از دست دادن، به یکباره و بدون آگاهی قبلی، بدون جایگزین و در شرایطی که توضیح­ کافی برای تصمیم اجرایی شده به اطلاع عموم نمی‌­رسد؛ نتیجه‌­ای نخواهد داشت جز عصبانیت شدید کاربران و به راه‌­افتادن کمپین‌­های اعتراضی در همان فضای مجازی. محلی که امروز به مهمترین مسیر ابراز لحظه‌­ای خشم تبدیل شده و می‌تواند زمینه را‌ه‌افتادن­ کمپین‌­های اعتراضی وسیع را به وجود آورد.
 
تازه­‌ترین نمونه این اتفاق هم چند هفته‌­ای است که مثل یک دعوای بزرگ، گروه­‌های مختلف علاقه­‌مند به فیلم و سینما را درگیر و سنگ‌­های این دعوا را روانه دو سرویس فعال در حوزه VOD یعنی نماوا و فیلیمو کرده است. در این میان اما مهمترین اقدامی که می‌­توانست فضا را آرام کند و بار سنگین اتهام­‌ها را از سرویس‌­های VOD بردارد، چیزی جز پاسخگویی به سوال­‌ها و شفاف­‌ کردن علت این تصمیم نبود. با اینکه چند روز است بلاخره توضیح سرپرست معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور مبنی بر علت مسدودسازی سایت‌­های دانلود فیلم منتشر شده و دلیل محکمی برای رفع اتهام از سرویس­های VOD است، اما این توضیح نتوانست شایعه پیش آمده در لایه­‌های متفاوت جامعه علیه نماوا و فیلیمو را پاک کند.
 
حالا که سیاست‌گذاران و تصمیم‌­گیرنده­‌ها تا این اندازه به مرحله اطلاع‌­رسانی و شفاف­‌سازی درباره علت حکم­‌های صادره شده رسیده­‌اند، کاش زمینه­‌سازی برای اجرای تصمیم‌­ها را از پیش در نظرگرفته و به جامعه نسبت به فواید و علت اصلی حکم، زودتر از اجرای آن آگاهی دهند. در چنین شرایطی است که هم جامعه با تصمیم اجرا شده همراه می­‌شود و هم مانند اتفاق پیش آمده برای سرویس­‌های VOD، کسی در این میان به اشتباه در یک دعوا سنگ نمی­‌خورد. ­
 
با این حال فیلیمو بحران به وجود آمده را پشت سر گذاشت اما همچنان سوال­هایی بدون پاسخ ماند. کسی نپرسد اصلا کدام فعال بخش خصوصی این توانایی را دارد تا حکومت را تحت تاثیر قرارداده و آن را متمایل به تصمیم‌­گیری­‌های مهم سیاسی کند؟ سرویس­‌های VOD که تا کنون با هدف حمایت از سینمای ایران و مناسب­­‌سازی فرهنگی سینمای جهان فعالیت خود را پیش برده ­اند، علت جلوگیری از فعالیت سایت­های دانلود هم که مطابق با توضیح‌­های اعلام شده از سوی دادستانی، رعایت نکردن سانسورهای محتوایی  آن­ها است، پس چرا عملکرد این دو گروه که قاعدتا دو دسته مخاطب جداگانه هم دارند را به طور مشخص از هم جدا نکرده و کسب‌و ‌کار بومی و قانونی را چنین درگیر دعواهای بزرگ و سخت نکنیم؟
 
حقیقت این است که حالا شعار حمایت از کسب‌وکارهای ملی بیشتر از همیشه رنگ باخته و شرکت‌­های خصوصی به سختی در شرایط اقتصادی حال حاضر توان سرپاماندن دارند، چنین ناملایمتی‌­ها و حواشی­ که یکباره به وجود می­‌آید، علاوه بر ضربه سنگینی که به اعتبار به ­وجود آمده در گذر زمان می­­‌زند، فعالان این حوزه را هم ناامید و نگاه پرانگیزه آن­ها برای ادامه مسیر را بی­‌رمق می‌­کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.