اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 25, 2019
13:03 جمعه، 3ام آبانماه 1398
کد خبر: 105179

گوگل به هوش مصنوعی بو کشیدن یاد می‌دهد!

 
محققان شرکت "گوگل" یک الگوریتم جدید هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند عطرها و بوها را بر اساس ساختار مولکولی‌شان تشخیص دهد.
 
 به نقل از انگجت، ده‌ها سال است که عطر سازان و دانشمندان در تلاشند تا رابطه بین ساختار یک مولکول و رایحه آن را پیش‌بینی کنند. در حالی که دانشمندان می‌توانند به طول موج نور نگاه کنند و تشخیص دهند که چه رنگی دارد، وقتی به رایحه می‌رسند، نمی‌توانند به سادگی به مولکول آن نگاه کنند و بوی آن را تشخیص دهند.
 
اکنون محققان تیم "گوگل برین"(Google Brain) امیدوارند که هوش مصنوعی این موضوع را تغییر دهد. آنها در مقاله‌ای که در مجله Arxiv منتشر شده است، چگونگی آموزش هوش مصنوعی را برای تشخیص بوها توضیح داده‌اند.
 
محققان یک مجموعه داده متشکل از تقریباً ۵۰۰۰ مولکول را که توسط عطرسازان شناسایی شده بودند، ایجاد کردند و این مولکول‌ها را با برچسب‌های مختلف مانند رایحه‌های گرمسیری و گیاهی برچسب گذاری کردند.
 
این تیم حدود دو سوم از مجموعه داده‌ها را برای آموزش هوش مصنوعی خود به منظور ارتباط با مولکول‌ها و توصیف آنها استفاده کرده است. محققان سپس از بقیه عطرها برای آزمایش هوش مصنوعی استفاده کردند و این الگوریتم‌ها قادر به پیش بینی بوی مولکول‌ها براساس ساختار آنها بودند.
 
محققان می‌گویند علم بو بسیار پیچیده است، چرا که دو نفر ممکن است یک رایحه را متفاوت توصیف کنند. به این دلیل که بعضی اوقات مولکول‌ها دارای اتم‌ها و پیوندهای یکسانی هستند، اما چینش مولکول‌های آنها مانند یک تصویر در آینه است و بوی کاملاً متفاوتی دارند. زیره و نعناع یک نمونه از این موضوع هستند. همچنین وقتی شروع به ترکیب عطرها می‌کنید، این قضایا پیچیده‌تر می‌شود.
 
با این حال محققان گوگل بر این باورند که آموزش هوش مصنوعی برای ارتباط با مولکول‌های رایحه‌های مختلف اولین گام مهم در راه تشخیص بوی دیجیتالی است. این می‌تواند در شیمی، درک ما از تغذیه انسان، علوم اعصاب حسی و نحوه تولید رایحه مصنوعی تأثیر داشته باشد.
 
گوگل در این راه تنها نیست. به عنوان مثال اوایل امسال در یک نمایشگاه هوش مصنوعی در لندن، دانشمندان از فناوری یادگیری ماشین برای بازسازی بوی یک گل منقرض شده استفاده کردند.
 
در روسیه نیز از هوش مصنوعی برای تشخیص بوی گازهای نشتی کشنده احتمالی استفاده می‌شود و شرکت IBM هم در حال آزمایش عطرهای تولید شده توسط هوش مصنوعی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.