تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 26, 2019
11:27 شنبه، 4ام آبانماه 1398
کد خبر: 105190

آمار فوتی‌ها به بانک‌ها آنلاین اعلام می‌شود

کارگروه درباره احتمال اختلال در تعامل با سامانه‌ها با تغییر سده در سال 1400 هشدار داد
مصوبات جلسات چهارم و پنجم کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی کشور در روزنامه رسمی منتشر و ابلاغ شد.
 
 
آی‌تی‌من- براساس  مصوبات جلسه چهارم کارگروه تعامل پذیری، سرویس اعلام کد ملی و تاریخ فوت اشخاص حقیقی متوفیان کشور توسط سازمان ثبت احوال براساس اطلاعات ثبت شده در پایگاه ملی هویت اشخاص حقیقی به صورت روزانه به روز رسانی خواهد شد. آخرین به روزرسانی هر روز ساعت 19 خواهد بود.
 
این سرویس الکترونیکی فقط از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) مجاز و دارای اعتبار است که در فاز اول برای بانک‌های عامل، بازار سرمایه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت، سازمان هدفمندی یارانه‌ها، سازمان امور مالیاتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و قوه قضاییه (سامانه ثنا) ارایه شده و اعمال آثار قانونی فوت اشخاص حقیقی بر اموال و دارایی متوفی حداکثر از ساعت صفر روز بعد از آخرین به روزرسانی روزانه توسط دریافت‌کنندگان این سرویس اعمال خواهد شد.
 
ارایه این سرویس از اول آبان ماه سال جاری دایر خواهد شد و گزارش اجرای آن سه ماه پس از تاریخ فوق توسط سازمان ثبت احوال و مرکز ملی تبادل اطلاعات به کارگروه اعلام خواهد شد.
 
اعلام فهرست اشخاص حقوقی منحله
براساس مصوبه شماره 2 جلسه چهارم این کارگروه، لیست اشخاص حقوقی منحله توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مرکز ملی تبادل اطلاعات ارایه که در دسترس کلیه ذی‌نفعان قرار گیرد. این سرویس از تاریخ اول آذرماه دایر خواهد شد.
 
فعال‌سازی خدمات احراز هویت بیومتریک کارت هوشمند ملی
بر اساس مصوبه دیگر جلسه چهارم کارگروه تعامل‌پذیری، سازمان ثبت احوال کشور با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و پست بانک نسبت به فعال‌سازی خدمات احراز هویت بیومتریک کارت هوشمند ملی (Match on Card) برای دارندگان کارت هوشمند ملی در دفاتر فروش اپراتورهای تلفن همراه و همچنین در شعب پست‌بانک برای ارایه خدماتی که براساس ضوابط و مقررات قانونی نیازمند احراز هویت شخص حقیقی است به نحوی اقدام کنند که این پایلوت ظرف دو ماه اجرایی گردد.
 
تصویب کلیات سند توافق‌نامه تبادل اطلاعات
جلسه پنجم کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی کشور نیز برگزار شد و براساس مصوبه شماره یک آن، کلیات سند توافق‌نامه تبادل اطلاعات دارای اعتبار از تاریخ 24 آذر 98 به تصویب اعضا رسید و مقرر شد جزییات سند با رعایت نکات زیر تکمیل و اصلاح و برای تصویب در جلسه هفتم ارایه شود:
 
الف: سند به دو فصل با عناوین «فصل اول توافق‌نامه‌های بخش دولتی با دولتی» و «فصل دوم توافق‌نامه‌های بخش دولتی با غیر دولتی» تفکیک و ارایه شود.
 
ب: تدوین مسوولیت‌های حقوقی طرفین توافق شامل حفظ حریم خصوصی و صیانت از داده‌های شخصی، عدم واگذاری داده‌ها و سرویس‌های اخذ شده به غیر (اعم از دستگاه دولتی یا غیر دولتی)، پذیرش مسوولیت ناشی از قطعی سرویس و اطلاع‌رسانی به موقع برای آمادگی و جبران، اطلاع‌رسانی قطعی‌های برنامه‌ریزی شده، تعیین محل داوری برای حل اختلافات تعیین و سایر ملاحظات مورد تظر اعضا تکمیل شود.
 
ج: مسوولیت‌های فنی، مدیریتی و حقوقی بین مراکز تبادل اطلاعات دیگر (نظیر مرکز تبادل اطلاعات سلامات و اقتصاد یا سایر خوشه‌ها) و ارتباط آن با توافق‌نامه سه جانبه تبیین شود.
 
د: حداقل شرایط فنی و حقوقی مراکز تبادل اطلاعات دیگر در سند تکمیل گردد.
 
و: اولویت‌های خدمات تبادل اطلاعات و طبقه‌بندی اهمیت در سند بررسی و درج شود.
 
مقرر شد نهایی‌سازی جزییات مصوبه در کمیته‌ای با حضور نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات و سازمان ثبت احوال و وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان اداری و استخدامی و دبیرخانه انجام گرفته و سند جهت تصویب به جلسه هفتم کارگروه ارایه شود.
 
جلوگیری از اختلال سامانه‌ها در سال 1400
مصوبه دیگر جلسه پنجم کارگروه درباره احتمال اختلال سامانه‌ها در سال 1400 بود. براساس این مصوبه با توجه به تجربه مشکل تاریخ میلادی در سال 2000 (Y2K) برای درج دورقمی قلم داده سال در سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی، به منظور پیشگیری از اختلال در تعامل بین سامانه‌ها و تبادل داده‌ها در تغییر سده شمسی سال 1400 و امکان وقوع مشکل، دستگاه‌های اجرایی اقدامات پیشگیرانه لازم را در سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعات خود اجرا کنند.
 
مصوبه‌ای محرمانه برای کارت سوخت؟
کارگروه تعامل‌پذیری همچنین مصوبه‌ای محرمانه داشت که به دلیل طبقه‌بندی محرمانه درخواست کننده، به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی پخش و پالایش فراورده‌های نفتی و مرکز ملی تبادل اطلاعات به عنوان مجریان مصوبه طبقه‌بندی محرمانه ابلاغ گردید.
 
این طور به نظر می‌رسد که این مصوبه مربوط به کارت سوخت باشد که دولت تلاش می‌کند استفاده از آن را فراگیر کند. شنیده شده تغییر در نرخ سوخت قطعی است و به همین دلیل مقدمات لازم برای پیاده‌سازی سناریوهای مختلف در کارت سوخت باید اندیشیده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.