سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 28, 2019
11:46 دوشنبه، 6ام آبانماه 1398
کد خبر: 105253

مایکروسافت اشتباها جزئیات «ویندوز 10 ایکس» را لو داد

ویندوز 10 ایکس برای لپتاپ‌های عادی نیز عرضه خواهد شد
 
 
ظاهرا مایکروسافت به اشتباه اسنادی را منتشر کرده که در آن اطلاعات و جزئیات جدیدی درباره سیستم عامل ویندوز 10 ایکس وجود دارد. این مدارک که ابتدا توسط اکانت توییتر «WalkingCat» کشف شد، نشان می‌دهند که مایکروسافت نقشه‌های زیادی برای سیستم عامل ویندوز 10 ایکس شرکت در سر دارد.
 
مایکروسافت ویندزو 10 ایکس را ابتدا همزمان با سرفیس نئو معرفی کرد که مخصوصا برای اجرا روی دیوایس‌های دارای دو نمایشگر طراحی شده است. البته مایکروسافت سریعا این اسناد را حذف کرد و اجازه بررسی دقیق‌رز جزئیات آن را به رسانه‌ها نداد.
 
مایکروسافت تا به امروز اعلام کرده بود ویندوز 10 ایکس تنها روی دیوایس‌های تاشو و دارای دو نمایشگر به‌کارگرفته خواهد شد اما تغییرات ایجاد شده در منو استارت و taskbar نشان می‌دهد که این کمپانی قصد دارد از ویندوز 10 ایکس بر روی لپتاپ‌های عادی نیز استفاده کند.
 
در این مدارک جدید لورفته آمده که نوارtaskbar  در لپتاپ‌های استاندارد و دیوایس‌های تاشو در مدل پایه مشابه خواهد بود اما قابلیت‌ها و ظاهر آن ممکن است با توجه به نوع دیوایس کاربر دچار تغییراتی شود.
 
مایکروسافت در ویندوز 10 ایکس منوی استارت را با عنوان « Launcher » معرفی کرده که تاکید بسیار زیادی بر روی قابلیت‌های جستجو دارد. این قابلیت نتایج جستجو در اینترنت، فایل‌های داخلی، اپلیکیشن‌های موجود و یک سری فایل‌های خاص بر روی سیستم را نمایش می‌دهد. در این اسناد همچنین آمده که نتایح جستجوی با توجه به سابقه جستجوی کاربر  به‌روزرسانی می‌شود.
 
همچنین مایکروسافت سیستم تشخیص چهره «Windows Hello» را کاملا ارتقاء بخشیده است. زمانی که دستگاه روشن شود، شما سریعا با صفحه ورود مواجه می‌شوید که در اینجا ویندوز هلو سریعا چهره شما را اسکن و شناسایی می‌کند و در صورت تایید صفحه سریعا برای شما آنلاک خواهد شد.
 
همچنین در بخش دیگری از این اسناد آمده که مایکروسافت در ویندوز 10 ایکس از یک «فایل اکسپلورر مدرن» استفاده کرده است. به نظر می‌رسد تلاش‌های مایکروسافت پس از مدت‌ها به نتیجه رسیده و این شرکت توانسته نسخه گلوبال اپلیکیشن فایل اکسپلورر را با موفقیت طراحی و عرضه کند. در این نسخه که قرار است در ویندوز 10 ایکس به‌کارکرفته شود، گزینه‌ها برای پشتیبانی کامل از صفحات لمسی به شکل جدید و مناسبی طراحی شده‌اند و دسترسی کاربر به اطلاعات ذخیره شده در آفیس 365، وان درایو و دیگر سرویس‌های کلود نیز خیلی آسان‌تر شده است.
 
ضمنا مایکروسافت بخش «اکشن سنتر» یا همان «نوتیفیکیشن سنتر» را نیز به شکلی ساده‌تر در ویندوز 10 ایکس طراحی کرده. در این بخش دسترسی به تنظمیات و اولویت بندی گزینه‌های مهم به راحتی قابل انجام است. ویندوز 10 ایکس همچنین امکان ایجاد تغییرات در این بخش را نیز برای کاربران فراهم کرده و شخص می‌تواند با توجه به اولویت‌هایش چینش گزینه‌های بخش اکشن سنتر را تغییر و تنظیمات سریع و کاربردی را به این بخش از ویندوز اضافه کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.