امنیت

فناوری اطلاعات

October 31, 2019
12:25 پنجشنبه، 9ام آبانماه 1398
کد خبر: 105343

سرقت اطلاعات هویتی کاربران با یک تروجان/ آلودگی با سایت های مخرب

 
مرکز مدیریت راهبردی افتا نسبت به سرقت اطلاعات احراز هویت کاربران با به روز شدن تروجان Adwind هشدار داد.
 
 به نقل از مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری، مجرمین سایبری، با پنهان‌سازی رفتار مخرب تروجان Adwind با استفاده از دستورات مجاز جاوا، اطلاعات احراز هویت بانکی، برنامه‌های تجاری و هرگونه گذرواژه ذخیره شده در یک مرورگر کاربران را به سرقت می‌برند.
 
این بدافزار که با اسامی AlienSpy و jRAT نیز شناخته می‌شود، می‌تواند چندین سیستم عامل را هدف قرار دهد و به طور معمول قربانیان را از طریق ایمیل‌های فیشینگ، فایل نصبی مخرب نرم‌افزارها یا وب‌سایت‌های مخرب، انتخاب و آلوده می‌کند.
 
نوع جدیدی از این بدافزار اخیرا شناسایی شده که سیستم عامل ویندوز و برنامه‌های متداول ویندوز از جمله Internet Explorer و Outlook را همراه با مرورگرهای مبتنی بر Chromium، هدف قرار می‌دهد.
 
جدیدترین نوع Adwind توسط یک فایل JAR منتقل می‌شود و هدف آن در پشت چندین لایه مبهم‌سازی و رمزگذاری شده قرار دارد که باعث ناکارآمدی تشخیص مبتنی بر امضا می‌شود.
 
هنگامی که بدافزار لیست آدرس‌های سرور فرمان و کنترل را باز کند، Adwind فعال شده و قادر به دریافت دستورالعمل‌ها و ارسال اطلاعات سرقت شده از جمله اطلاعات احرازهویت بانکی، برنامه‌های تجاری و هرگونه گذرواژه ذخیره شده در یک مرورگر، به سرور میزبان است.
 
در آخرین نسخه Adwind، عملکرد بدافزار با استفاده از دستورات جاوا مخفی می‌شود. توسعه‌دهندگان بدافزار این کار را با مخفی کردن فایل‌های JAR مخرب در بین تعدادی از برنامه JAR مشروع انجام دادند و با استفاده از رمزگذاری، تشخیص فایل JAR اولیه و بارگذاری فایل‌های JAR اضافی از یک سرور از راه دور را دشوار کردند. تمامی این موارد تشخیص فعالیت غیر طبیعی را دشوار می‌کنند.
 
فعالیت مخرب Adwind زمانی قابل شناسایی است که اطلاعات به سرقت رفته در حال ارسال به سرور از راه دور هستند. بدافزار طی این فرایند از دستوراتی غیر از جاوا استفاده می‌کند. با این حال، در این مرحله آسیب مورد نظر بدافزار به پایان رسیده است.
 
مجرمین سایبری، گونه‌ای از تروجان Adwind را بیش از ۵ سال برای سرقت اطلاعات احراز هویت، ثبت رخدادهای صفحه کلید، ضبط صدا و سایر اطلاعات مربوط به قربانیان استفاده می‌کردند.
 
کارشناسان معاونت بررسی مرکز افتا می‌گویند: بررسی ترافیک وب و ایمیل از راه‌کارهایی است که می‌تواند برای شناسایی تروجان Adwind  و چنین بدافزارهایی به کار رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.