تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 31, 2019
13:23 پنجشنبه، 9ام آبانماه 1398
کد خبر: 105353

اتوکام ۲۵ نقطه اتصال صنایع سنتی و فناوری اطلاعات

مدیران حاضر در نمایشگاه اتوکام بیست و پنجم اصفهان به پتانسیل شرکت‌‌های نرم‌افزاری این استان برای تولید نرم‌افزارهای مالی و اتوماسیون اداری با توجه به حضور صنایع بزرگ در این استان تاکید کردند؛ رئیس نظام صنفی رایانه‌ای کشور و رئیس سازمان فناوری اطلاعات هر دو در سخنان خود به مزیت شرکت‌های نرم‌افزاری این استان برای ارائه راهکارهای نرم‌افزاری به صنایع بزرگ اشاره کردند.
 
حضور صنایع بزرگی مانند فولاد، ذوب آهن پلی اکریل و وجود معادن طلا در این استان، این منطقه را علاوه براینکه به یکی از نقاط صنعتی کشور تبدیل کرده است امکان ارائه خدمات IT محور از سوی شرکت‌های نرم‌افزاری را به این صنایع فراهم کرده است و برگزاری نمایشگاه اتوکام می‌تواند نقطه اتصالی باشد برای پیوند صنایع سنتی و فناوری اطلاعات.
 
تحول دیجیتال نیازمند رهبری واحد
محمد باقر اثنی‌عشری با اشاره به تحریم‌های ۴۰ ساله علیه ایران گفت:  «با خروج شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در سال ۱۳۶۰ از ایران هیچ‌گاه شرکت‌های بزرگ فناوری در ایران حضور نیافتند این در حالی است که بسیاری از صنایع بزرگ بین‌المللی در بخش‌های خودرو و نفت در دوره‌های مختلف وارد ایران شدند و سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام دادند اما شرکت‌هایی مانند اپل یا مایکروسافت برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات وارد ایران نشدند و اگر پیشرفتی در این زمینه صورت گرفته است به دلیل تلاش‌های شرکت‌های ایرانی فعال در این زمینه بوده است.»
 
او با اشاره به سن ۲۵ ساله نمایشگاه اتوکام افزود: «نمایشگاه اتوکام زمانی شکل‌ گرفت که اتوماسیون اداری در کشور اهمیت یافته بود و با توجه به تمرکز صنایع در استان اصفهان این استان تبدیل به یکی از قطب‌های نرم‌افزاری برای توسعه اتوماسیون اداری شده بود؛ از همین روست که شرکت‌های فعال در این استان باید از این مزیت همچنان بهره‌برند.»
اثنی عشری به آمار ارائه شده از سوی کافه بازار اشاره کردو افزود: «طبق آمار ارائه شده از سوی این مارکت پلیس، استان اصفهان در بخش توسعه نرم‌افزاری مالی مقام دوم را برعهده دارد. این آمار نشان می‌دهد که این استان پتانسیل خوبی برای توسعه نرم‌افزارهای مالی دارد و شرکت‌های فعال در این استان می‌توانند از این پتانسیل بهره‌ برند.»
رئیس سازمان نظام صنفی کشور به الزام برای آماده کردن زیرساخت‌های کشور برای ورود اقتصاد کشور به اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: «سهم اقتصاد دیجیتال در جهان در سال ۲۰۱۶ در حدود ۱۵ درصد بوده‌است این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این سهم تا سال ۲۰۲۵ به ۲۴.۳ برسد از همین رو ما باید برای این بازار ۱۱۵ میلیارد دلاری فکر کرده و برنامه‌ای داشته باشیم در غیر این صورت از این بازار جا می‌مانیم و سهم خود را از دست خواهیم داد.»
 
او تاکید کرد تحول دیجیتال نیاز به رهبری واحد در سطح ملی و استانی دارد و اگر همه راه توسعه کشور و استان را در تحول دیجیتال می‌دانیم باید کنار یکدیگر بنشینیم و با یکدیگر تعامل کنیم.
محمد باقر اثنی عشری با اشاره به آمارهای زیرساختی استان اصفهان گفت: «ضریب نفوذ تلفن‌همراه در استان ۱۱۷ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ۹۲ درصد است؛ همین آمار و ارقام نشان می‌دهد که ما چه فرصت گسترده‌ای را در استان اصفهان در اختیار داریم.»
 
فقط IT رشد کرد
در این مراسم همچنین رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به پیشینه صنعتی این استان تاکید کرد و یکی از راه‌های توسعه فناوری اطلاعات در این استان را بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در زیرساخت‌های صنعتی استان عنوان کرد.
امیر ناظمی به ۳ استراتژی برای رشد حوزه IT اشاره کردو گفت: «یکی از استراتژی‌ها ورود شرکت‌ها و بازیگران جدید است، این بازیگران با شهروندان در ارتباط هستند و خدمات جدیدی در اختیار آنان قرار می‌دهند به‌طور مثال تاکسی‌های اینترنتی یا کسب و کارهایی مانند کافه بازار در این زمره قرار می‌گیرند متاسفانه تا کنون اصفهان در این بخش ضعیف عمل کرده است.»
 
او ادامه داد: «مسیر دوم همکاری شرکت‌های IT با صنایع و شرکت‌های قدیمی‌تر برای ارائه خدمات اتوماسیون به آنهاست تا شرکت‌ و صنایع قدیمی بتوانند با فناوری روز همراه شوند. اتوکام برآمده از این بخش بازار است و با همین رویکرد فعالیت خود را آغاز کرد اما متاسفانه به نظر می‌رسد صنایع بزرگ اصفهان به این مقوله بی‌توجهی کردند و روی خوش به IT نشان ندادند. اما این صنایع باید توجه کنند که اگر به IT بی توجهی کنند در آینده‌ای نه تنها دور فراموش خواهند شد.»
ناظمی گفت: «شرکت‌های فناوری اطلاعات اصفهان باید در مسیر دوم گام بردارند تا موفق شوند. او به مسیر سوم برای توسعه فناوری اطلاعات اشار کرد و گفت دراین مسیر شرکت‌های بومی بخشی از زنجیره تامین شرکت‌های بزرگتر و بین‌المللی می‌شوند که در ایران به دلیل تحریم‌ها این اتفاق تا کنون نیافتاده است.»
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد: «در شرایطی که رشد اقتصاد در سال ۹۷ منفی ۴.۹ درصد و رشد صنعت منفی ۹.۶ درصد بود فناوری اطلاعات و ارتباطات رشدی معادل ۶.۴ درصد را تجربه کرد و بخش ارتباطات در حدود ۱.۷ درصد رشد کرده‌است.»
ناظمی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به اشتغال گفت: «از کل مجموع اعتبارات اختصاص یافته به اشتغال ۹۲ درصد به بخش کشاورزی و صنعت اختصاص داده شد و ۸ درصد اعتبارات به بخش خدمات و از این میزان تقریبا ۲ درصد اعتبارات به بخش فناوری اطلاعات اختصاص یافته است.»
معاون وزیرارتباطات تاکید کرد که اگر رشدی در بخش فناوری اطلاعات اتفاق افتاده است مرهون تلاش‌های بخش خصوصی است و ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا از حقوق تمام شرکت‌های فعال در این حوزه پشتیبانی کنیم.
او اضافه کرد: «شرکت‌های فعال بخش خصوصی این حوزه علاوه بر اینکه کمترین انتظار را از دولت دارند و در مقابل بیشترین رشد را داشته‌اند با بیشترین چالش‌ها مواجه شده‌اند چالشی مانند فیلترینگ.»
ناظمی گفت: «این شرکت‌ها با بهانه امنیتی و دینی و اخلاقی به راحتی فیلتر می‌شوند.»
 
محمد اطرج ، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان، در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه «اتوکام» تحول خدمات سنتی و توسعه فضای فناوری اطلاعات در شهرستان‌های این استان را مهم‌ترین اهداف این نمایشگاه چهار روزه اعلام کرد.
 
مسعود گل‌شیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان هم در این مراسم حرکت به سمت کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان را لاجرم دانست و تاکید کرد که از طریق رویدادهایی مانند اتوکام است که خدمات سنتی شانس آشنایی با خدمات نوین و به روز رسانی خود را پیدا می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.