اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 2, 2019
16:08 شنبه، 11ام آبانماه 1398
کد خبر: 105409

سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی ابلاغ شد

 
سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی از سوی شورای عالی فضای مجازی به تمامی وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و غیردولتی ابلاغ شد.
طبق این سند هر نوع تعاملی در فضای مجازی کشور باید با شناسه معتبر آغاز شود. براساس این سند شناسه، کدی است که برای ارجاع به اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی و حقیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
این سند در شهریور ماه سال جاری در شورای عالی فضای مجازی کشور به تصویب رسیده بود. برهمین اساس تمامی موجودیت‌ها در شبکه ملی اطلاعات و هر شبکه دیگری که داخل یا مرتبط با آن قرار می‌گیرند، باید احراز هویت شده باشند. طبق تعریف این سند، موجودیت به هر شخص، گروه، شیء، خدمت، محتوا و مکان که به صورت مستقل قابل شناسایی باشد گفته می‌شود.
 
در این نظام بسته به نوع تعامل، دو دسته اطلاعات هویت ذاتی و اکتسابی موجودیت‌ها در نظر گرفته شده که برای تایید آنها دو نهاد معتبر نیاز است. یکی از آنها «تأمین کنندگان شناسه» هستند. این گروه (مشابه ثبت احوال) مسئولیت تأمین اطلاعات پایه هویتی موجودیت‌ها را در قالب شناسه‌های دائم یا موقت و واقعی یا مستعار بر عهده دارند. گروه دیگر تأمین‌کنندگان صفت‌ها هستند که مسئولیت اعتباربخشی به اطلاعات غیرپایه­ هویتی از قبیل مدرک تحصیلی و میزان اعتبار مالی را برعهده دارند و صفات ادعایی را تأیید یا رد می‌کنند. 
 
طبق این سند کلیه ارائه­‌دهندگان خدمات فنی، اقتصادی (پولی و مالی)، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اداری در کشور باید در چارچوب و منطبق بر نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور فعالیت و از پذیرش و برقراری تعامل­‌های فاقد هویت معتبر اجتناب کنند.
مرکز ملی فضای مجازی نیز موظف شده با همکاری قوای مجریه و قضاییه، ظرف مدت ۶ ماه پیش‌نویس مقررات و لوایح قانونی لازم برای استقرار نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور را تهیه کند.
 
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان تأمین‌کننده شناسه در لایه ارتباطی کشور، مسئولیت تنظیم مقررات و اتخاذ تمهیدات لازم در حوزه ارتباطات را بر عهده دارد. طبق این سند احراز هویت متقاضیان و مشترکان داخلی و خارجی خدمات ارتباطی ثابت و سیار و خدمات میزبانی، احراز هویت برخطِ موجودیت­‌های بهره‌­بردار خدمات عمومی ارتباطی ثابت، سیار و خدمات میزبانی و ساماندهی و مدیریت نشانی‌­های اینترنتی برعهده این وزارتخانه گذاشته شده است.
 
همچنین این وزارتخانه ملزم به تدوین پیشنویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی ظرف مدت سه ماه و ارائه آن به مرکز ملی فضای مجازی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.