تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 10, 2019
14:55 یکشنبه، 19ام آبانماه 1398
کد خبر: 105681

دستگیری فروشنده قلابی ارز دیجیتال؛ اطلاعات هویتی خود را اجاره ندهید!

 
فرمانده انتظامی گیلان از شناسایی و دستگیری کلاهبردار ۳ میلیارد ریالی برداشت‌های اینترنتی در رشت خبر داد.
 
سردار «عزیز اله ملکی» در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح این خبر گفت:در پی دریافت پرونده‌های متعدد برداشت اینترنتی غیرمجاز در ماه‌های اخیر در سطح استان گیلان و حصول قرائنی از خرج شدن وجوه نامشروع در صنوف طلا و ارز، شناسایی متهم یا متهمان در دستور کار مأموران پلیس فتا قرار گرفت.
 
این مقام انتظامی با بیان اینکه مأموران با انجام تحقیقات فنی و اطلاعاتی سرنخ‌هایی از متهم این پرونده‌ها به‌دست آوردند افزود: برابر هماهنگی قضائی وی درحالی‌که در بازار زرگران رشت مشغول خرید طلا بود دستگیر شد.
 
فرمانده انتظامی گیلان با اشاره به اینکه متهم با استفاده از شگردهای خاص و شناسایی افراد فقیر، به لامکان و معتاد با خرید کارت‌های ملی و عابربانک آنها و همچنین در اختیار گرفتن یک سیم کارت به نام آن‌ها اقدام به ایجاد درگاه‌های پشتیبان خدمات الکترونیک مالی می‌کرد ادامه داد: متهم با طراحی لینک‌های خرید بیت کوین (ارز دیجیتال) شهروندان را نسبت به ورود به لینک مزبور ترغیب و پس از درج اطلاعات حساب بانکی در درگاه مجعول، اقدام به سرقت اینترنتی موجودی حساب کاربران از طریق انتقال به کارت‌های اجاره‌ای و در نهایت خرید کالا با آن کارت‌ها می‌کرد.
 
سردار ملکی تصریح کرد: متهم ۳۵ ساله برای اقدامات غیرقانونی خود شامل کلاهبرداری اینترنتی (فیشینگ)، سرقت اینترنتی، پول شویی، جعل اسناد و… خانه‌ای در منطقه گلسار رشت مجهز به انواع تجهیزات رایانه‌ای و الکترونیکی در اختیار داشت و از آن منزل صرفاً برای اعمال غیرقانونی بهره‌برداری می‌کرد.
 
ملکی اظهار داشت: در بازدید از منزل متهم تجهیزات هوشمند شامل چندین دستگاه گوشی، لپ تاپ و تبلت حاوی مستندات مجرمانه، اوراق بانکی، مدارک هویتی و مالی، ۲ هزار و ۷۰۰ دلار و نیز ۲ میلیون تومان وجه نقد کشف شد.
 
فرمانده انتظامی گیلان با بیان اینکه در فرآیند مجرمانه متهم، افرادی به عنوان معاونت در جرم به همکاری با وی در شناسایی افراد نیازمند و معتاد اقدام می‌کردند بیان داشت: در بررسی ادله فیزیکی و دیجیتال متهم، تاکنون ۱۷ تن از افرادی که با مدارک متهم درگاه پرداخت اینترنتی گشایش کرده‌اند و همچنین ۱۰۲ نفر از کسانی که اقدام به فروش کارت ملی به همراه کارت بانکی و سیم کارت خود به متهم اصلی کرده بودند شناسایی شده‌اند.
 
وی گفت: در بررسی فنی اولیه ادله دیجیتال نرم افزارهای گرافیکی جعل اسناد برای جعل مدارک هویتی و اکانت‌های متعدد در شبکه اجتماعی تلگرام برای ارتباط با مال باختگان کشف و مستند شده است.
 
این مقام انتظامی افزود: در تحقیقات مقدماتی، متهم بالغ بر ۳ میلیارد ریال کلاهبرداری اینترنتی از شهروندان اعتراف کرده که با توجه به مستندات پرونده مبالغ کلاهبرداری بسیار بیشتر از این مقدار بوده و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.
 
فرمانده انتظامی استان گیلان با اشاره به اینکه تاکنون ۴ تن از متهمان این شبکه دستگیر شده‌اند از شهروندان خواست، اسناد هویتی و کارت‌های بانکی و حتی سیم کارت‌های تلفن همراه خود را به هیچ وجه در اختیار دیگران قرار ندهند و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک مراتب را بلافاصله به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.