اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 21, 2019
13:21 پنجشنبه، 30ام آبانماه 1398
کد خبر: 106014

برخی نمایندگان مجلس اعتراض به قطع اینترنت را آغاز کردند

 
قطع اینترنت بین‌الملل وارد پنجمین روز شده و بالاخره تعدادی از نمایندگان مجلس اعتراض به این مسئله را آغاز کردند. برای مثال «علی مطهری»، نماینده تهران به ایسنا گفته است که مسئولیت قطع اینترنت بر عهده رییس شورای امنیت کشور یعنی وزیر کشور است، و اگر این شورا به قطع اینترنت اصرار کند، «مجلس عکس‌العمل نشان خواهد داد.»
 
او همچنین عملکرد وزیر کشور در اجرای تصمیم مدیریت مصرف سوخت را ضعیف خوانده و گفته احتمال استیضاح او نیز وجود دارد. با این حال مهم‌ترین نکته‌ای که مطهری به آن اشاره کرد، ضرورت نداشتن ادامه‌ی قطع اینترنت با توجه به بازگشت آرامش به کشور بوده است.
 
با این حال مطهری تنها نماینده‌ی مجلس نیست که چنین نظری دارد. «قاسم میرزایی نیکو» می‌گوید باید قبل از قطع اینترنت تدابیر لازم اتخاذ می‌شد تا جامعه با مشکل جدی روبه رو نشوند. به گفته او باید مراکزی در نظر گرفته شود تا افراد بتوانند در این مراکز با دسترسی به اینترنت امور روزمره خود را انجام دهند.
 
از سوی دیگر «فاطمه سعیدی» هم به کلیدواژه‌ی محبوب وزیر ارتباطات یعنی «حق‌الناس» اشاره کرده و گفته حق دسترسی به اینترنت همچون حق‌الناس است.
 
به گفته سعیدی، شواهد و گزارش‌های امنیتی نشان می‌دهد از نقطه اوج این اتفاقات فاصله گرفته‌ایم و شرایط به سمت عادی شدن می‌رود: «به همین دلیل باید با برقراری دوباره دسترسی‌های مختلف به ویژه اینترنت، اختلال بزرگی که در زندگی میلیون‌ها نفر پدید آمده رفع شود. با توجه به اینکه رییس جمهور بارها ایجاد اشتغال در فضای مجازی را ثمره سیاست‌های دولت اعلام کرده است، باید برای صیانت از این دستاوردها و زندگی چند میلیون نفری که مستقیم و غیر مستقیم از این طریق امرار معاش می‌کنند، هرچه سریع‌تر رفع محدودیت‌های ایجاد شده را در دستور قرار دهند.»
 
«حمیده زرآبادی» هم به شکلی جداگانه درخواست رفع محدودیت اینترنت را از شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور درخواست کرده است:
 
«اگر حتی قطعی اینترنت برای برقراری امنیت در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق افتاده، اینکه بخواهیم با قطعی اینترنت امنیت را برقرار کنیم به صورت مستمر شدنی نیست و به هر حال باید محدودیت‌های اعمال شده را برداریم. در چند روز گذشته خیلی از کسانی که کسب و کارشان در بستر اینترنت بوده کارشان مختل شده، کسانی که کارهای پژوهشی و دانشگاهی انجام می‌دادند هم کارشان با اختلال مواجه شده و حتی خیلی‌ها روال عادی زندگی‌شان دچار اشکال شده است. کارکنان خیلی از ادارات در این چند روز در محل کار خود حضور می‌یابند اما بخشی از کارشان انجام نمی شود.»
 
«طیبه سیاوشی» نیز اشاره می‌کند که باید اینترنت در شهرهایی که شرایط عادی دارند متصل شود تا «این احساس در میان مردم ایجاد شود که شرایط کاملا عادی است». او با اشاره به این مسئله که در تهران شرایط عادی است و باید اینترنت در آن متصل شود، می‌گوید:
 
«این قطع ارتباط یک ذهنیتی را برای مردم ایجاد می‌کند که اکنون چه وضعیت هولناکی در کشور برقرار است، اما وضعیت به این وحشتناکی نیست که اینگونه با قطع اینترنت برای مردم تصویرسازی می‌شود.»
 
در حال حاضر هیچ اظهار نظر قطعی درباره رفع زمان محدودیت اینترنت بین الملل وجود ندارد. صرفاً وزیر ارتباطات روز گذشته در برنامه‌ای رادیویی وعده داده بود که اینترنت صد درصد وصل خواهد شد، اما گفت برآورد زمانی دقیقی برای این موضوع وجود ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.