اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

November 24, 2019
16:58 یکشنبه، 3ام آذرماه 1398
کد خبر: 106172

با قطع اینترنت مخابرات بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت دید

 
عضو فراکسیون مستقلان ولایی مجلس می‌گوید که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خسارت وارد شده به مجموعه مخابرات در زمان قطع اینترنت را بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. 
 
 محمدجواد آذری جهرمی امروز (یکشنبه ۳ آذر) برای ارایه گزارشی در مورد قطعی اینترنت در هفته گذشته در جلسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس حضور یافت.
 
مهرداد لاهوتی، در مورد این جلسه گفت: «وزیر ارتباطات در این جلسه اعتقاد داشت که تصمیم برای قطع اینترنت به خاطر شرایط ایجاده شده در کشور تصمیم خوبی بود؛ اما ادامه این وضعیت به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند. البته وزیر گفت که تصمیم گیرنده نیست و شورای امنیت کشور باید برای اتصال کامل اینترنت تصمیم گیری کند.»
 
او ادامه داد: «وزیر همچنین اعلام کرد که برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و استارت‌آپ‌ها به خاطر قطع اینترنت خسارت‌هایی متحمل شدند. به عنوان مثال مجموعه مخابرات بالای ۲۰۰ میلیارد تومان متحمل خسارت شده اند.» 
 
همچنین فراکسیون زیست بوم فناوری و نوآوری مجلس هم سه شنبه ۵ آذر جلسه‌ای با حضور هیات مدیره کسب‌و‌کارهای اینترنتی و اتاق بازرگانی در مورد قطع اینترنت و آثار آن روی این کسب‌و‌کارها برگزار خواهد کرد.
 
 فاطمه حسینی، رییس فراکسیون زیست بوم فناوری و نوآوری در مورد اینکه در این جلسه چه مواردی بررسی خواهد شد گفت: «در این جلسه قصد داریم خسارت‌های وارد شده به کسب‌و‌کارهای مجازی را ارزیابی کنیم و بررسی کنیم که چه کارهایی می‌توان برای جبران خسارت آنها انجام داد.»
 
تا کنون برآوردهای مختلفی از میزان ضرر قطع اینترنت به اقتصاد کشور منتشر شده؛ اما مشخص نیست این ضررها بر چه مبنایی محاسبه شده است.
 
با این حال روزنامه «ایران» خسارت قطعی اینترنت در هر ساعت را ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است. همچنین سرویس مانیتورینگ اینترنت جهان «نت بلاکز» هم در گزارشی اعلام کرده بود که قطع اینترنت در ۶ روز به اقتصاد ایران نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار صدمه زده است.
 
محدودیت دسترسی به اینترنت از شنبه ۲۵ آبان ماه و دو روز بعد از اعلام تصمیم دولت برای تغییر قیمت بنزین، به دستور شورای امنیت کشور در سراسر ایران اعمال شد. درنهایت نیز روز گذشته دسترسی به اینترنت برای کاربران تجاری و نهایی فراهم شد. وزیر ارتباطات همچنین امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفته‌ است پیگیری اتصال دیتای تلفن همراه است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.