سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 29, 2019
13:06 جمعه، 8ام آذرماه 1398
کد خبر: 106380

ربات‌ها باید مانند کودکان آموزش داده شوند

 
یک روانشناس آمریکایی باور دارد که ربات‌ها مانند کودکان، به آموزش و توجه نیاز دارند.
 
به نقل از وییرد، یک روانشناس رشد باور دارد که باید ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را مانند نوزادان و کودکان آموزش داد و امکان یادگیری را برای آنها فراهم کرد.
 
"آلیسون گوپنیک" (Alison Gopnik)، استاد روانشناسی "دانشگاه کالیفرنیا، برکلی" (UC Berkeley) گفت: لازم است که با ربات‌ها مانند کودک ناتوانی برخورد شود که نیازمند آموزش و یادگیری است نه یک ربات قدرتمند که تحمل بسیاری از شرایط دشوار را دارد. ربات‌های باید مانند کودکان، مورد توجه باشند و زمانی به آموزش آنها اختصاص داده شود. تنها در صورت وجود چنین شرایطی، ربات‌ها می‌توانند به یک سیستم توانمند تبدیل شوند که از عهده کارهای گوناگون برآیند.
 
پژوهشگران در حال حاضر، روش‌های بسیاری را برای آموزش ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به کار می‌برند تا نحوه عملکرد مناسب را به آنها یاد بدهند. آنها در برخی موارد، ربات‌ها را گام به گام آموزش می‌دهند اما در موارد دیگر باید فضایی به وجود آورند تا ربات بتواند تجربه‌های گوناگونی را در آن به دست بیاورد و با موفقیت به هدف مورد نظر برسد.
 
گوپنیک باور دارد که این روش‌ها، انجام دادن یک کار را با یک روش خاص به ربات آموزش می‌دهند اما نمی‌توانند نوعی از کنجکاوی را در آن پدید آورند تا با چالش‌های پیش رو سازگار شود.
 
ایجاد محیط مناسب
 
وی افزود: شاید به کار بردن یک روش بهتر بتواند محیطی را ایجاد کند که ربات در آن بتواند به صورت ایمن به تجربه کردن بپردازد و وظایف را نیز همراه با نوعی حس کنجکاوی انجام دهد. ایده من، داشتن مراکزی است که انسان‌ها در آنها بتوانند هدایت و آموزش ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را یاد بگیرند. شاید این روش، همان چیزی باشد که برای عملکرد بهتر ربات‌ها به آن نیاز داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.