تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

November 30, 2019
12:25 شنبه، 9ام آذرماه 1398
کد خبر: 106411

رشد چشمگیر قراردادهای آتی بیت‌کوین؛ حجم مبادلات روزانه به ۵ میلیارد دلار رسید

 
قراردادهای آتی به عنوان راهکاری برای مدیریت ریسک و شفافیت بیشتر در مبادلات بیت کوین محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. حجم مبادلات این بازار حالا به ۵ میلیارد رسیده که از زمان معرفی بیت کوین یک رکورد محسوب می شود.
 
سازوکار تعیین قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۹ تا حد زیادی دستخوش تغییر شده و مبادله کنندگان ترجیح می دهنند به جای تکیه بر فاکتورهایی نظیر کمیابی یا میزان تقاضا، از قراردادهای آتی استفاده کنند. فعالان بازار بیت کوین از مدتی قبل با فاصله گرفتن از قیمت لحظه ای، به سمت استفاده از قراردادهای آتی روی آورده اند که از ساده ترین مشتقات مالی محسوب می شود.
 
این نوع قرارداد زیر مجموعه ای از مشتقات مالی است که در آن قیمت محصول بر اساس برآورد افراد از تغییر و تحول نرخ در تاریخی مشخصی تعیین می شود. استفاده از مشتقات مالی و قراردادهای آتی به فعالان بازار اجازه می دهد تحرکات پر خطر قیمتی را مدیریت کرده و از ضررهای احتمالی پیشگیری کنند.
 
جدیدترین برآوردها حاکی از این است که حجم قراردادهای آتی بیت کوین به ۵ میلیارد دلار رسیده است. این حجم شامل داد و ستدهای بازار بورس شیکاگو (CME)، مبادلات دائمی BitMEX و OkEX و همچنین رمزارزهایی است که به صورت فیزیکی در Bakkt و Binance JEX تحویل می شوند.
 
 
 
یکی از مهمترین مزایای قراردادهای آتی کاهش ریسک و شفافیت بیشتر در بازار از طریق مقابله با نهنگ ها است. اصطلاح نهنگ به افرادی اطلاق می شود که تعداد زیادی بیت کوین در اختیار دارند و با انجام مبادلات سنگین و اغلب ساختگی در خارج از چارچوب های معمول، قیمت رمزارزها را دستکاری می کنند. در قراردادهای آتی اما حتی سرمایه داران بدون بیت کوین هم می توانند شرکت داشته باشند.
 
حجم کل مبادلات بیتکوین در ۲۴ ساعت حدود ۱۸ میلیارد دلار تخمین زده شده، بنابراین تعیین قیمت لحظه ای کماکان بیش از دو برابر قراردادهای آتی حجم مبادلات را به خود اختصاص داده است. با این حال قراردادهای آتی رشد خیره کننده ای را پشت سرگذاشته و به سرعت در حال پیشرفت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.