سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 2, 2019
14:42 دوشنبه، 11ام آذرماه 1398
کد خبر: 106497

برنامه اینتل برای افزایش کارایی پردازنده‌های خود

 
 حافظه کش (Cache) سریع‌ترین حافظه مورد استفاده در یک اکوسیستم کامپیوتری است که سرعت پردازش داده‌ها تا حد زیادی به آن بستگی دارد. طی آخرین اطلاعات، اینتل که حالا از پس فشار تقاضای پردازنده‌های 14 نانومتری برآمده است، یک حافظه کش متفاوت را برای پردازنده‌های Tiger Lake طراحی کرده است که عملکرد آنها را دگرگون خواهد کرد.
 
هنگامی که اینتل از پردازنده‌های Skylake پرده برداری کرد، اقدام به برقراری تعادل در ساختار حافظه کش پردازنده‌های خود کرد. اینک پایگاه داده Geekbench گزارش می‌دهد که شرکت Intel در پی ارائه یک پیکربندی جدید در حافظه کش پردازنده‌های تایگر لیک است.
 
پردازنده‌های Tiger Lake در لیتوگرافی 10 نانومتری تولید خواهند شد؛ دلیل اصلی تأخیر در عرضه این پردازنده‌ها، فشار سنگین تقاضای جهانی بر پردازنده‌های 14 نانومتری اینتل بوده است. حتی پردازنده‌های Comet Lake نیز با تأخیر در عرضه مواجه شده و Intel را حسابی در رقابت عقب انداخته‌اند. در حال حال حاضر پردازنده‌های 14 نانومتری اینتل حرف چندانی برای گفتن در برابر پردازنده‌های Ryzen 3000 ندارند.
 
اینتل در پردازنده‌های Skylake-X حافظه کش سطح L3 را به نفع حافظه L2 کاهش داد. این تعادل در حافظه کش پردازنده‌های HEDT را می‌توان بزرگ‌ترین تغییر در کش پردازنده‌های این شرکت، در طول چند سال اخیر دانست. پس از آن اینتل تغییر خاصی را در این حافظه ایجاد نکرده است. شرکت AMD در حین معرفی پردازنده‌های Ryzen 3000 اقدام مشابهی را مد نظر قرار داد. این شرکت حافظه‌های کش را به دو برابر و حتی بیشتر افزایش داد. در نتیجه عملکرد پردازنده‌های خود را تا سطح بالایی افزایش داد.
 
اینک Geekbench متوجه شده است که در پردازنده‌های Tiger Lake نیز اتفاق مشابهی وجود دارد؛ ظاهراً Intel و AMD هر دو در یک زمان تصمیم به افزایش میزان حافظه کش گرفته بودند؛ با این وجود پردازنده‌های Tiger Lake به موقع روانه بازار نشده‌اند. Tiger Lake متوجه یک پردازنده کلاس لپ تاپ با 4 هسته و 8 رشته شده است که دارای یک حافظه کش بسیار بزرگ است. این پردازنده به ازای هر هسته در کش L2 تا 1.25 مگابایت حافظه را به همراه داشته و در مجموع 5 مگابایت کش L2 در آن تعبیه شده است.
 
در نتیجه دست کم در این بخش، حافظه کش پردازنده‌های اینتل تا 400 درصد به نسبت مدل‌های فعلی افزایش پیدا کرده است. حافظه کش L3 در این پردازنده برابر با 12 مگابایت است. اینتل حافظه کش L1 را به 48 کیلوبایت به ازای هر هسته افزایش داده است؛ هرچند که حافظه L1 Data برای هر هسته 32 کیلوبایت باقی مانده است. پردازنده‌های Tiger Lake از گذرگاه PCI-E 4.0 پشتیبانی کرده و عملکرد آنها با مدل‌های فعلی تفاوت بسیاری خواهد داشت. در حال حاضر تاریخ دقیق عرضه آنها مشخص نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.