رگولاتوری

December 3, 2019
11:20 سه شنبه، 12ام آذرماه 1398
کد خبر: 106512

رگولاتوری: مقررات‌گذاری اینترنت اشیاء، یک فرایند مستمر است

 

 
وجود یک نهاد هماهنگ‌کننده و هدایت‌گر به عنوان مسئول سیاست‌گذار و مقررات‌گذار در حوزه اینترنت اشیاء (IoT) برای جهت‌دهی و هماهنگ‌سازی تمامی فعالان در این حوزه، پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در مورد نیازهای شبکه و اتصالات IoT، نظارت بر زیرساخت دیجیتال و تکمیل قوانین موجود از موضوعاتی است که در الزامات حاکم بر اینترنت اشیاء باید به آن توجه کرد.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر مسأله امنیت، حریم خصوصی و محرمانگی در اینترنت اشیاء و همچنین داده‌های بسیار زیادی که در این شبکه جمع می‌شود، اهمیت بالایی دارد. در این زمینه دو موضوع تدوین سیاستهای کلی حفظ امنیت و محرمانگی در تمام ابعاد و تعیین استانداردهای لازم در حوزه ی IoT برای نهادهای مسئول و رگولاتوری‌ها اولویت دارد.
 
سیدبابک ابراهیمی افزود: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره الزامات اختصاصی اینترنت اشیاء، کلان داده‌های تجمیع شده از کاربران مانند دارایی ملی تلقی شده و مشمول الزامات حمایت از داده‌ها می‌شوند. بر همین اساس استفاده از تجربیات سایر کشورها در زمینه امنیت ارتباطات و ورود سریعتر به موضوع تامین امنیت و سیاستگذاری‌های مربوط به آن ضروری است.
 
وی با اشاره به اینکه موضوع IoT در حال مطالعه و توسعه و زمینه‌های فنی آن در حال تکمیل است گفت: راهبردهای این حوزه نیازمند بازنگری و تکمیل بوده و تدوین برخی از دستورالعمل‌های جزیی‌تر در آینده و پس از شکل‌گیری کامل‌تر IoT قابل انجام است و با توجه به تغییر و تکمیل مستمر فناوری‌های مرتبط با این حوزه، نیاز به بازنگری و به روز رسانی مقررات به طور مداوم وجود دارد.
 
ابراهیمی مجوزدهی و مدیریت طیف فرکانسی، سوئیچینگ و رومینگ، امنیت و محرمانگی، رقابت، آدرس‌دهی (IP) و نامبرینگ را از مهمترین موضوعات در سیاست‌گذاری و تدوین مقررات حوزه‌ی IoT عنوان کرد و گفت: در حوزه¬ی IoT باید بیشتر بر سیاستگذاری کلان، تامین مالی، ارائه یک سیاست مشخص در مدیریت طیف فرکانسی و نیازمندی به زیرساخت‌ها تمرکز کرد.
 
وی با اشاره به اینکه بایستی یک استراتژی IoT بسیار انعطاف پذیر که بتواند به سرعت با شرایط جدید سازگار شود، تدوین شود تصریح کرد: امروزه مدیریت نوآوری مهمتر از همیشه است و یک فرآیند نوآورانه باید طراحی شود تا از طریق مراحل تولید ایده، توسعه کسب و کار، اولویت بندی، اثبات مفهوم و پیاده¬سازی اجرا شود. در این راستا معاونت راهبردی رگولاتوری پس از مطالعه و بررسی سندهای راهبردی توسعه IoT در کشورهای مختلف جهان و تطبیق آن با شرایط و اقتضائات اقتصادی و فنی کشور به زودی نسخه اولیه سند راهبری IoT در کشور را ارائه می‏کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.