امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 4, 2019
16:36 چهارشنبه، 13ام آذرماه 1398
کد خبر: 106584

آذری‌جهرمی: سه شرکت ایرانی فعالیت‌های خود را در مرکز نوآوری آذربایجان آغاز کرده‌اند/ برای مقابله با حملات سایبری همکاری مشترکی شکل گرفته ا

 
سه شرکت ایرانی فعالیت‌های خود را در مرکز نوآوری آذربایجان آغاز کرده‌اند/ برای مقابله با حملات سایبری همکاری مشترکی شکل گرفته است 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نمایشگاه بین المللی ارتباطات، نوآوری و فناوری های پیشرفته باکو با همتای آذری خود دیدار و گفتگو کرد.
 
محمدجواد آذری‌جهرمی در ادامه دیدارها و رایزنی های بین المللی خود در جریان سفر به جمهوری آذربایجان در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی باکوتل ۲۰۱۹ با رامین قلی‌زاده وزیر ارتباطات و حمل و نقل جمهوری آذربایجان، دیدار کرد.
 
در این دیدار دو طرف ضمن تاکید بر گسترش روابط، روند تسریع اجرای تفاهمات و توافقات گذشته را بررسی کردند و در جریان این مذاکرات هر یک از طرفین دستوراتی را برای اجرای شدن هر چه سریعتر توافقات پیشین صادر کردند.
 
تداخل فرکانسی مرزی بین دو کشور، مبالات مالی پستی، گسترش همکاری ها در حوزه امنیت سایبری و توسعه روابط سازمان فناوری ایران با مرکز نوآوری جمهوری آذربایجان از جمله مباحثی بود که دو طرف در این دیدار درباره آن گفت و گو کردند.
 
آذری جهرمی در این دیدار تاکید کرد: جمهوری آذربایجان فضای رو به رشد خوبی در حوزه فناوری اطلاعات دارد و همکاری های خیلی عمیقی بین وزارت ارتباطات ایران و مجموعه وزارت ارتباطات و حمل و نقل آذربایجان وجود دارد. بنابراین این یک فرصت بسیار خوب برای شرکت های دو کشور است تا بازار خود در منطقه توسعه دهند و طرح «منطقه قوی‌تر» را به طور عملی محقق کنند، هر چند نتایج آن نیز روز به روز روشن تر و ملموس تر می شود.
 
رامین هم با تاکید بر اهمیت توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: از اینکه یکبار دیگر دعوت ما برای حضور در نمایشگاه باکوتل را پذیرفتید تشکر می کنم و بسیار روشن است که روسای جمهور ایران و آذربایجان و همچنین مردم دو کشور روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند که نتایج مثبت این رابطه را هم ما می توانیم در مناسبات و همکاری های دوجانبه بین وزارتخانه های دو کشور مشاهده کنیم و امیدوارم این روند بیش از پیش توسعه و گسترش پیدا کند.
 
در پایان این دیدار نیز محمدجواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران درباره این دیدار و نتایج مذاکرات دوجانبه گفت: روابط دوجانبه ایران و آذربایجان به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به خوبی در حال پیشرفت است. تفاهماتی که در این مدت با آذربایجان پیگیری می کردیم در حال اجرایی شدن است. هم اکنون سه شرکت ایرانی به طور رسمی فعالیت های خصوصی خود را در مرکز نوآوری این کشور آغاز کرده اند.
 
وی افزود: این سرآغاز یک حرکت اقتصادی بود که ما از قبل شروع کردیم و امروز به نتیجه رسیده است تا بر پایه تفاهمات سیاسی که بین دو کشور بود شرایطی را فراهم کنیم تا شرکت های ایرانی بتوانند در این کشور حاضر شوند و به توسعه بازار خود بپردازند.
 
آذری جهرمی با بیان اینکه در این دیدار مباحث مهمی مثل تداخل فرکانسی مرزی دو کشور مطرح شد، گفت: تماس های برخی از شهروندان ما در مناطق مرزی به صورت ناخواسته به شبکه تلفن همراه کشور آذربایجان رومینگ می شود. به صورت متقابل هم این مسئله وجود دارد. هر چند این مسئله به شدت کاهش پیدا کرده و تا شعاع دو و نیم کیلومتری به نوعی مدیریت شده است. ولی تقریبا نزدیک به 180 روستا در استان اردبیل همچنان در این شعاع دو نیم کیلومتری قرار دارند.
 
وزیر ارتباطات تاکید کرد: تفاهمی کرده بودیم که این تداخل را به حداقل برسانیم که این هزینه رومینگ ناخواسته به مردم تحمیل نشود. کارگروه مشترکی تشکیل شده بود تا کارهای اندازه گیری را انجام دهند که این کار را آغاز کرده اند و مقرر شد است تا طرف آذربایجانی سریعتر تعهدات خود را در این رابطه عملیاتی کند.
 
وی در ادامه با اشاره به بحث امنیت ساییری در این نشست گفت: برای مقابله با حملات سایبری که به دو کشور می شود بنا بود که مرکز ماهر ایران و مرکز سرت جمهوری آذربایجان متصل شوند که بر اساس توافقات میان دوکشور این اتصال اکنون برقرار شده است که این هم یک نوع پیشرفت در روابط دوجانبه ایران و آذربایجان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.