امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 5, 2019
13:07 پنجشنبه، 14ام آذرماه 1398
کد خبر: 106604

مسدود شدن کسب‌و‌کارهای مجازی به حکم اتحادیه‌شان

 
سایت «لک‌لک» فعال در حوزه تجارت الکترونیکی به درخواست اتحادیه کسب‌وکار مجازی مسدود شد.  دسترسی به این سایت حتی از طریق فیلتر‌شکن هم امکان‌پذیر نیست. به جز لک‌لک، پنج سایت دیگر نیز به درخواست اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مسدود شده‌اند.
 
از روز گذشته برخی از کسب‌وکارهای آنلاین با انتشار تصویری از شروع فیلتر برخی سرویس‌های آنلاین به دلیل نداشتن مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خبر می‌دهند.
 
محمد جاوید، مدیر اجرایی سرویس «لک‌لک‌ گروپ» در مورد دلیل مسدود شدن این سرویس گفت: «سرور ما خارج از ایران بود که به دلیل اختلال‌هایی که داشتیم تصمیم گرفتیم این سرور را به داخل کشور منتقل کنیم. در نهایت یک هفته از قطع اینترنت در کشور به دلیل نارآرامی‌ها نگذشته که سایت‌مان به درخواست اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی فیلتر شده است.»
 
او ادامه داد: «در پیگیری‌هایی که از سایت کمیته‌ فیلترینگ انجام دادیم مشخص شده که این اتحادیه به دلیل اینکه از آنها مجوز فعالیت نگرفته‌ایم درخواست مسدودسازی ما را داده‌اند. از آنجایی هم که سرور ما در داخل کشور است حتی با فیلتر شکن هم امکان دسترسی به سایت لک لک وجود ندارد.»
 
 
جاوید در پاسخ به این سوال پیوست که آیا پیش از این مسدود‌سازی اخطاری از سمت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برای دریافت مجوز به آنها ارسال شده یا خیر گفت: «در تماسی که با سخنگوی اتحادیه داشتیم، ایشان اعلام کرده‌اند که ۶ ماه پیش اخطار لازم را به ما از طریق ایمیل داده‌اند و این درحالی است که ما هیچ ایمیلی در این زمینه دریافت‌ نکرده‌ایم.آقای الفت‌نسب می‌گویند مطابق ماده ۲۷قانون نظام صنفی کشور ما جزو اصناف هستیم و باید از آنها مجوز فعالیت دریافت کنیم.»
 
جاوید تاکید می‌کند که این روش اطلاع رسانی اشتباه و غیر منطقی است و اگر قرار است در این شرایط سخت اقتصادی جلوی فعالیت کسب‌وکاری به دلیل مجوز گرفته شود خوب است حداقل اخطار به صورت کتبی ومستند به دست کسب‌وکارها برسد.
 
آنطور که جاوید می‌گوید در حال‌حاضر ۵ سایت دیگر نیز به دلیل نداشتن مجوز از سمت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مسدود شده‌اند.
 
فیلتر کسب‌وکارهای آنلاین به دلیل نداشتن مجوز در حالی از سمت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اتفاق می‌افتد که طی سال‌های گذشته این اتحادیه یکی از منتقدان اصلی فیلتر این سرویس‌ها از سمت نهادهای دولتی وقضایی بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.