تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 9, 2019
14:38 دوشنبه، 18ام آذرماه 1398
کد خبر: 106757

وزیر ارتباطات :دولت و حاکمیت باید راه تعامل با شرکت‌های استارت‌آپی را یاد بگیرد

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سومین همایش شهر هوشمند با اعلام اینکه دولت و حاکمیت باید برای دریافت اطلاعات از شرکت‌های استارت‌آپی راه تعامل و صحبت با آنها را یاد بگیرند گفت: «آقای هاشمی (رئیس شورای شهر تهران) در صحبت‌هایشان به این موضوع اشاره کردند که دیتاهای شهری پراکنده و یکپارچه نیست، ولی شاید خوب باشد که آقای فرجود (رئیس سازمان فناوری شهرداری تهران) اعضای شورای شهر را آگاه کنند که حالا با کمک داده‌های مخابراتی دانشگاه علم و صنعت مدل حرکتی خودروهای درون شهری چگونه تغییر و بهبود پیدا کرده‌اند.»
 
 محمد جواد آذری جهرمی با اعلام اینکه مدل همکاری وزارت ارتباطات و شهرداری برای آزادسازی داده به شیوه بسیاری خوبی در حال پیشروی است، با مخاطب قرار دادن رئیس شورای شهر اعلام کرد: «آقای هاشمی در حال‌حاضر ما درگیر مسیر یاب «ویز» نیستیم؛ چرا که شرکت‌های پرقدرتی مانند «نشان و بلد» را داریم که با استفاده از توسعه فناوری  داده‌ها در حال فعالیت قوی‌تر از اپراتورها و شهرداری برای ارائه سرویس هستند.» او تاکید کرد که به عنوان دولت و حاکمیت باید راه صحبت با شرکت‌های نوپا را یاد گرفت تا امکان دریافت اطلاعات از آنها فراهم باشد.
 
جهرمی با اشاره به دریافت کمک از بخش خصوصی برای ارائه خدمات بهتر افزود: «سازمان تنظیم مقررات در وزارت ارتباطات حالا برای پایش کیفیت ارتباطات از استارت‌آپ‌های بخش خصوصی کمک می‌گیرد. بزرگی ما به جایگاهمان نیست بلکه به نوع کار و خدمتی است که می‌توانیم به مردم ارائه دهیم وابسته است. جایگاه حاکمیتی و سیاست‌گذاری ما نباید باعث شود که ابایی از گرفتن اطلاعات بخش خصوصی داشته باشیم.» جهرمی تاکید کرد که در حال‌حاضر شرکت‌های استارت‌آپی به مرحله‌ای رسیده‌اند که اشراف، تخصص و تحلیل‌ آمارهایشان بسیار قوی‌تر از بخش دولتی است و برای بهبود ارائه هر سرویسی باید از آنها کمک خواست.
 
در سومین همایش شهر هوشمند محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در سخنرانی خود بارها اعلام کرد که در زمینه آزادسازی دیتا بین دستگاه‌ها هماهنگی و یکپارچگی وجود ندارد و در این زمینه برای توسعه شهر هوشمند یک خلا بزرگ دیده می‌شود. او همچنین از رئیس سازمان فاوای شهرداری خواست که از هیات دولت بخواهد که مسئله آزادسازی دیتا شهری را مشخص کند. 
 
در ادامه این مراسم وزیر ارتباطات با اشاره به تفاهم‌نامه این وزارتخانه با شهرداری تهران و اینکه این تفاهم‌نامه یکی از بهترین نتایج را در یک سال گذشته داشته است گفت: «ثمره تفاهم‌نامه سال گذشته با شهرداری این است که حالا وقتی کسی با ۱۳۷ تماس می‌گیرد و درخواست خدمات شهری می‌کند در کمترین زمان می‌تواند نیازش را رفع کند. برای مثال اگر کسی خبر از آتش‌سوزی در مکانی را بدهد و به دلیل شرایط هیجانی امکان اعلام آدرس دقیق خود را نداشته باشد، می‌توانیم به کمک زیرساخت‌های دولت الکترونیکی محدوده تقریبی فرد را به آتشنشانی اعلام کنیم تا میزان معطلی در خدمات رسانی به حداقل برسد.»
 
وزیر ارتباطات در ادامه با اعلام اینکه شهرداری یکی از دستگاه‌های فعال اشتراک‌گذاری داده در زیرساخت‌های دولت الکترونیکی است ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال شهرداری ارائه قبوض کاغذی خود را به صورت کامل حذف کند.
 
جهرمی با اشاره به آزاد‌سازی داده توسط شهرداری گفت:‌ «شهرداری هدف‌های مشخصی برای توسعه شهر هوشمند در نظر گرفته از جمله اینکه بتواند درخواست شهروندان را در بازه زمانی کمتر از یک روز به کمک سامانه‌ای مشخص در این زمینه پاسخ دهد. از سمت دیگر شهرداری توانسته در حوزه آزاد‌سازی دیتا خوب کار کند و یک اکوسیستم بزرگی را با آزاد‌سازی APIهای خود ایجاد کند که امیدواریم این روند برای توسعه کسب‌وکارهای نوپا ادامه داشته باشد.»
 
محمدجواد آذری جهرمی با اعلام اینکه در یک‌سال گذشته و بعد از امضای تفاهم‌نامه با شهرداری آنها شعار نداده بلکه عمل کرده‌اند، اعلام کرد که در هم‌اکنون مدیریت شهر هوشمند از لایه زیرساخت گذشته و به لایه مشارکت بین دستگاه‌ها رسیده است. او تاکید کرد که در ادامه این مسیر باید تمرکز بر توسعه مشارکت بین دستگاهی برای پیاده سازی شهر هوشمند گذاشته شود.
 
جهرمی در این زمینه به مجموعه فعالیت‌های وزارت ارتباطات برای توسعه شهر هوشمند اشاره کرد و گفت:‌ «تا پایان سال و به کمک برنامه «پست پلاس» که توسط شرکت ملی پست به اجرا گذشته شده، ۲۰۰ موتور برقی به ناوگان پستی اضافه می‌کنیم و علاقه‌مندیم که در زمینه نقل‌وانتقلات پستی برای کمک به کاهش آلودگی هوا از خودروهای برقی استفاده کنیم.» جهرمی با  اعلام محدودیت‌هایی در این زمینه ادامه داد: «ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم ۱۰ خودرو را در راستای برنامه‌های حمایت از شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده این خودروها خریداری کنیم؛ اما ظاهرا ناجا محدودیت‌هایی برای شماره‌گذاری این خودروها دارد که امیدواریم هرچه زودتر این محدودیت‌ها رفع شود.»
 
وزیر ارتباطات در پایان سخنرانی خود تاکید کرد که برای پیاده‌سازی شهر هوشمند، کشور نیازمند تعامل و همکاری همه ارگان‌ها است .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.