تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 10, 2019
11:37 سه شنبه، 19ام آذرماه 1398
کد خبر: 106783

گردهمایی بازیگران تجارت الکترونیکی

فردا چهارشنبه در نخستین رویداد از سلسله رویدادهای «نیم‌دایره» دنیای‌اقتصاد، بازار تجارت الکترونیکی در سال ۹۸ با حضور بازیگران خصوصی و دولتی این عرصه در سالن رایزن برگزار می‌شود.
رویدادهای نیم‌دایره کنکاش‌های تخصصی اقتصاد دیجیتال هستند که در هر کدام بازیگران اصلی آن حوزه به بحث و تحلیل پیرامون وضعیت یک بخش از اقتصاد دیجیتال ایران می‌پردازند.
 
در رویداد اول با همکاری «دنیای‌اقتصاد» و دیجی‌کالا موضوع «تجارت الکترونیکی» ایران و با محوریت خرده‌فروشی آنلاین محور کلیدی بحث خواهد بود و بازیگران دیگر مانند مدیسه، تجارت الکترونیکی ارتباطات فردا، پادرو و سازمان فناوری اطلاعات هرکدام از زاویه دید مختلف بازار تجارت الکترونیکی ایران را تحلیل می‌کنند. همچنین دیجی‌کالا نیز از گزارش تحلیلی و آماری ۶ ماهه نخست امسال را که شامل جزئیاتی از رفتار مصرف‌کنندگان و تحلیل بازار در یک بازه ۶ ماهه است، رونمایی می‌کند.
 
بر اساس گزارشی که آنکتاد در سال ۲۰۱۹ از وضعیت تجارت الکترونیکی جهان منتشر کرده ایران با هفت رتبه جهش در رتبه ۴۲ از بین ۱۵۲ کشور جهان ایستاده است. صاحب‌نظران معتقدند که رشد تجارت الکترونیکی ایران در وضعیت اقتصادی ناپایدار و متلاطم ایران ناشی از چند عامل است که یکی از مهم‌ترین آنها انعطاف‌پذیری پلت‌فرم‌های آنلاین در برابر شرایط اقتصادی متغیر است. بی‌جهت نیست که طی یکی دو سال اخیر با رشد قابل‌توجه مارکت‌پلیس‌ها شاهد تغییر جهت در فضای خرده‌فروشی آنلاین ایران هستیم؛ موضوعی به رشد کلی این صنعت منجر شده است.
 
به‌رغم این فاصله بین خرده‌فروشی آنلاین و آفلاین در بین کشورهای در حال توسعه از جمله ایران نشان‌دهنده فرصت بزرگی است که همچنان پیش‌روی این صنعت در کشوری چون ایران قرار دارد. به جز ده کشوراول لیست آنکتاد که فاصله بسیار نزدیکی با هم دارند و تقریبا بخش عمده خرده‌فروشی در این کشورها به صورت آنلاین انجام می‌شود، سایر کشورها از جمله ایران سهم پایینی از خرده‌فروشی را به خود اختصاص داده‌اند.
 
یک مزیت عمده ایران در رشد تجارت الکترونیکی رشد گسترده دسترسی به اینترنت و جامعه جوان و علاقه‌مند به تکنولوژی است. آمارها حاکی از آن است که ۷/ ۱۲۳ میلیون سیم‌کارت فعال در ایران وجود دارد و ضریب نفوذ کاربران فعال موبایل در کشورمان ۱۵۰ درصد برآورد شده است. آمارها نشان می‌دهد از تعداد بیش از ۸۲ میلیون جمعیت ایران، ۷۲ میلیون و ۹۴۰ هزار نفر از اینترنت استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان حدود ۸۹ درصد برآورد شده است.
 
با این حال خرده‌فروشی آنلاین تنها متمرکز بر شرکت‌های فعال در این عرصه نیست. نفوذ گسترده شبکه‌های اجتماعی در ایران تجارت در این عرصه را به سرعت افزایش داده و سهم خرده‌فروشی در شبکه‌های اجتماعی هم به شکل سریعی رو به رشد است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.