تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 11, 2019
12:09 چهارشنبه، 20ام آذرماه 1398
کد خبر: 106836

در همایش شهر هوشمند عنوان شد: لزوم رفع موانع برای فعالیت در زمینه IoT

حاضران در نشست تخصصی «نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند»، بر لزوم رفع موانع فعالیت بازیگران حوزه شهر هوشمند تأکید کردند.
 
 در نشست تخصصی که در روز دوم همایش شهر هوشمند برگزار شد، بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، رسول سرائیان دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، وحید شاه‌منصوری از ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و علی رحمان‌پور هم‌بنیانگذار و مدیرعامل لینکپ حضور داشتند.
 
در این پنل، مدیرعامل ایرانسل با اشاره به پیش‌بینی‌های منتشر شده در زمینه توسعه سریع بازار اینترنت اشیا در جهان، بر لزوم تسهیل شرایط و رفع موانع فعالیت بازیگران این عرصه تأکید کرد و راه‌اندازی سریع شبکه نسل سوم و چهارم اینترنت همراه پس از رفع انحصار توسط دولت را نمونه مشخصی برای آن دانست.
 
عباسی آرند همچنین بر آمادگی ایرانسل برای بررسی پیشنهاد شرکت‌های آماده برای فعالیت در عرصه شهر هوشمند تأکید کرد و در عین حال، تحقق این‌گونه همکاری‌ها را به دلیل گستردگی سطح فعالیت، منوط به ارائه طرح و مدل تجاری مناسب و کامل دانست.
 
مدیرعامل ایرانسل درباره نقش دولت در این زمینه، با اشاره به تجربه موفق راه‌اندازی نسل‌های ۳ و ۴ تلفن همراه در کشور گفت: «اصولاً فناوری اگر با یک مدل کسب‌وکاری مناسب گره بخورد، راه خود را باز خواهد کرد. در این زمینه کافی است دولت ممانعت نکند و زمانی که لازم است، آزادسازی انجام دهد.»
 
عباسی آرند همچنین در بخش دیگری از سخنانش از ادامه همکاری ایرانسل با شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت گاز در زمینه حسگر و کنتور هوشمند گاز خبر داد؛ اما تأکید کرد با توجه به قیمت ارز، علاقه مردم برای تغییر کنتورهای خود کم است و در این زمینه شاید لازم باشد دولت، مشوق‌هایی در نظر بگیرد.
 
اقتصاد بزرگ
همچنین در این نشست، رسول سرائیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، بر لزوم پیاده‌سازی یک مدل برای حضور بخش خصوصی در صنعت اینترنت اشیا تأکید کرد و راه‌اندازی پروژه ایرانسل را یک مدل موفق برای تنظیم، پیاده‌سازی و اجرای یک طرح و مدل تجاری موفق برشمرد.
 
سرائیان، اندازه بازار اینترنت اشیا در ایران را حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال تخمین زد و گفت: «کل درآمد اپراتورهای اصلی کشور به ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال نمی‌رسد و اگر مدل‌های درست سرمایه‌گذاری در این زمینه تعریف کنیم، این بازار شکل می‌گیرد.»
 
او همچنین با اشاره به مشکلات دولت و شهرداری‌ها در تأمین هزینه پروژه‌ها، تنها راه باقی‌مانده برای پیشبرد کار را رجوع به مدل همکاری بخش خصوصی و دولت دانست و تأکید کرد: «در این زمینه لازم است قراردادهای مشخص با تضمین‌های خدشه‌ناپذیر وجود داشته باشد تا بخش خصوصی نگران نباشد با تغییر یک مدیر، همه سرمایه‌اش از بین می‌رود.»
 
دبیر سازمان نصر کشور از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواست تا در زمینه نگارش قراردادها و پروانه‌های اینترنت اشیاء مدل‌های مناسب را تدوین کند.
 
سرائیان با اشاره به سخنان وزیر نفت در خصوص سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی این وزارتخانه در استارت‌آپ‌ها گفت: «تب ورود به استارت‌آپ‌ها در کشور ایجاد شده. این کار خوبی است اما لازم است در همان وزارت نفت و شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه‌اش گارد منفی نسبت به فناوری از بین برود.»
 
دخالت و سیاست‌گذاری
در این نشست، علی رحمان‌پور هم‌بنیانگذار و مدیرعامل لینکپ نیز با تشریح اقدامات این شرکت در زمینه IOT خواستار شفاف شدن نقش هر کدام از بازیگران این عرصه شد تا همکاری‌ها به صورت عملی شکل بگیرد.
 
رحمان‌پور همچنین با انتقاد از ورود دولت و نهادهای حاکمیتی به عرصه اجرا گفت: «ما از این که نهادهای حاکمیتی قصد ورود به این عرصه را داشته باشند، نگران می‌شویم. چون هر بار که وارد حوزه اجرا می‌شوند، وعده‌هایی می‌دهند که باعث می‌شود کل کارها برای مدت زیادی متوقف شود و در نهایت به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند.»
 
او همچنین ورود دولت به حوزه اجرا را موجب ایجاد رانت دانست.
 
وحید شاه منصوری، از ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی نیز این پنل با اشاره لزوم حمایت دولت از پیشرفت پروژه‌های اینترنت اشیا، از برنامه این ستاد برای فعالیت در حوزه کشاورزی و شهر هوشمند خبر داد.
 
شاه‌منصوری، ایده اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری را برطرف کردن چالش‌ها عنوان کرد و افزود: «این چالش‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف باشند که بر اساس اولویت‌ها به آنها می‌پردازیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.