لبه تکنولوژی

December 15, 2019
11:45 یکشنبه، 24ام آذرماه 1398
کد خبر: 106949

یافتن کودکان گمشده به کمک فناوری

پسر کوچک «پیتر باکسل» حدود 31 سال قبل مفقود شد و این اتفاق بزرگ‌ترین کابوس شبانه روزی سه دهه گذشته برای این خانواده بود. این پسربچه که «لی» نام داشت و به‌همراه خانواده‌ در یکی از مناطق جنوبی لندن زندگی می‌کرد از طرفداران باشگاه فوتبال «ساتون یونایتد» بود و زمانی که مفقود شد تنها 15 سال داشت. خانواده باکسل، همان ابتدا به اداره مرکزی پلیس انگلستان مراجعه کردند تا هرچه سریع‌تر فرزند خود را پیدا کنند. ولی هزاران ساعت بررسی‌ مأموران پلیس، یک سال حفاری در قبرستان یک کلیسا، چهار بار درخواست عمومی از مردم انگلیس و… راه به جایی نبرد. پدر لی در سال 2017 گروه کر «آدم‌های گمشده» را نیز راه‌اندازی کرد و با آن به مرحله نهایی مسابقه استعدادیابی بریتانیا راه پیدا کرد و البته این اتفاق هم نتیجه‌ای در پی نداشت. باکسل که این مدت همه راه‌ها را امتحان کرده بود‌ تابستان گذشته از باشگاه «آ.اس رم» ایتالیا که یکی از بزرگ‌ترین کمپین‌های اینترنتی را در اختیار دارد درخواست کمک کرد و این اتفاق نتایج جالبی در پی داشت.
فوتبال به‌دنبال افراد گم شده
کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله فعالیت‌های عمومی آنلاین محسوب می‌شوند که مخاطبان فراوان دارند. بررسی‌های اخیر مرکز تحقیقاتی «آی‌ دی‌ سی» نشان داده است به طور میانگین از هر چهار دقیقه‌ای که کاربران به حضور در اینترنت اختصاص می‌دهند یک دقیقه آن به گشت و‌گذار در شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شود و در این میان بخش اعظم حضور در پلتفرم‌های اجتماعی آنلاین به همراهی با کمپین‌های اجتماعی اختصاص می یابد. در این میان باشگاه فوتبال «آ.اس رم» یکی از فعال‌ترین و پرمخاطب‌ترین پویش‌های اجتماعی را در فضای مجازی در اختیار دارد و از اعلام خریدهای تازه خود برای نقل و انتقال بازیکنان فوتبال گرفته، تا موضوعات مختلف از جمله انتشار تاریخ زمین یا پیام تسلیت به بازماندگان حادثه زلزله در گوشه‌ای از کره خاکی را در این فضا به اشتراک می‌گذارد.
«آ.اس رم» تابستان گذشته تصمیم گرفت به کمک چند انجمن خیریه تصاویر ویدئویی مربوط به کودکان گمشده را در کنار تصویر بازیکنان خود در شبکه‌های اجتماعی باشگاه به اشتراک بگذارد تا از این طریق بتواند توجه بیشتری را برای پیدا کردن این افراد جلب کند. یکی از این کودکان که تصویر او در کنار بازیکنان فوتبال منتشر شد «لی باکسل» بود. زمانی که این پویش اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرد برخی هواداران باشگاه ایتالیایی آن را مورد انتقاد قرار دادند و اعلام کردند که شادی خرید بازیکنان جدید فوتبال نباید با اندوه ناپدید شدن کودکان همراه شود و این باشگاه ورزشی باید به شکل دیگر پویش مذکور را دنبال کند. اما زمان زیادی طول نکشید که مشخص شد ایتالیایی‌ها تصمیم درستی گرفته‌اند و پویش اینترنتی آنها در شبکه‌های اجتماعی در نهایت منجر به پیدا شدن پنج مورد از کودکانی شد که تصاویر ویدئویی آنها منتشر شده بود. البته اتفاق تأسف برانگیز این بود که «لی» در جمع پنج کودک شناسایی شده نبود.
در بین پنج نفری که با این کمپین شناسایی شدند نام یک دختر 16 ساله اهل لندن به چشم می‌خورد که 12 جولای امسال مفقود شد و او یکی از دو کودک انگلیسی و یکی از پنج کودک شناسایی شده در جهان بود. در این راستا باشگاه «آ.اس رم» هفته گذشته توئیتی را با این مضمون به اشتراک گذاشت: «خبر فوق‌العاده! آ.اس رم به کمک پویش missingpeople @ امشب به شما اعلام می‌کند که دختربچه 16 ساله از لندن پنجمین فردی است که در کمپین کودکان مفقود شده در رسانه‌های اجتماعی شناسایی شد تا به کانون خانواده باز گردد.»
در این پویش اجتماعی همچنین یک دختر 15 ساله دیگر اهل لندن که آگوست امسال ناپدید شده بود هم شناسایی شد. اوایل هفته گذشته دو کودک مفقود شده کنیایی شامل یک دختر 8 ساله و یک پسر 13 ساله نیز پیدا شدند و به کانون خانواده بازگشتند. در این میان یک پسربچه 9 ساله بلژیکی که تصویر او در ویدئوهای مذکور منتشر شده بود هم شناسایی شد تا مراحل انتقال او به خانواده آغاز شود.
اینترنت راه‌گشا
باشگاه «آ.اس‌رم» پویش اجتماعی شناسایی افراد مفقود شده در نقاط مختلف جهان را در تاریخ 30 ژوئن 2019 راه‌اندازی کرد و این اتفاق به‌کمک گروه‌های مختلف و انجمن‌های خیریه در ایتالیا، انگلستان، امریکا، کنیا و اسپانیا دنبال شد و همچنین «مرکز بین‌المللی کودکان مفقود و استثمار شده» (ICMEC) همکاری‌های گسترده‌ای را با آنها انجام داد تا جست‌وجوی اینترنتی با وسعت بیشتر دنبال شود.
این باشگاه ورزشی در «سری A» لیگ فوتبال ایتالیا این روزها رتبه هشتم را در اختیار دارد و در آخرین توئیت خود اعلام کرده است که به فعالیت کمپین اجتماعی که از تابستان امسال آغاز شد ادامه می‌دهد تا بتواند تعداد بیشتری از کودکان مفقود شده در سراسر جهان را شناسایی کند. در پیام اینترنتی باشگاه مذکور آمده است: «ما تعداد گسترده‌ای از هواداران خود را در شبکه‌های اجتماعی در اختیار داریم و بنابراین اطلاعیه‌هایی که منتشر می‌کنیم در سراسر جهان دیده می‌شود و این میزان آگاهی عمومی از طریق پویش‌های اجتماعی بسیار کاربردی و مفید است. ما در بسیاری از موارد از کانال‌های خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کردیم تا بتوانیم پیام خود را به گوش مردم جهان برسانیم. این توانایی انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند تا کودکان مفقود شده را پیدا کنیم.»
اگرچه «لی» در جمع کودکان شناسایی شده کمپین اجتماعی «آ.اس‌رم» نبود، ولی از زمان انتشار تصویر ویدئویی او ده‌ها نفر از هواداران این باشگاه ورزشی با «پیتر باکسل» تماس گرفتند و از او حمایت کردند. باکسل در این خصوص گفت: «این اتفاق بسیار دردناک است که پس از سه دهه هنوز نتوانسته‌ایم نشانی از فرزندم پیدا کنیم. ولی از زمانی که این پویش اینترنتی راه‌اندازی شده است تماس‌های زیادی با من گرفته شد و این اتفاق باعث شد احساس تنهایی نکنیم و بدانیم فقط ما نیستیم که در این شرایط به سر می‌بریم. این همراهی اینترنتی به ما امیدواری می‌دهد که مردم در همه نقاط جهان به ما کمک می‌کنند تا «لی» را پیدا کنیم.»
لازم به ذکر است باشگاه فوتبال ایتالیایی هم‌اکنون در قالب این کمپین عمومی اطلاعات مربوط به 109 کودک گم شده را در قالب 72 تصویر ویدئویی در 12 کشور مختلف در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته و عکس‌العمل گسترده هواداران خود را نیز دریافت کرده است.
 
بــــرش
مرکز «افراد مفقود شده» مستقر در انگلستان چندی پیش همکاری‌های خود را با باشگاه فوتبال «آ.اس‌رم» آغاز کرد و مشخصات 20 فرد را در اختیار آنها قرار داد تا پویش اجتماعی مذکور پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام دهد. «جو یول» مدیرمرکز «افراد مفقود شده» با انتشار توئیتی گفت: «ما صمیمانه از دوستان خود در باشگاه «آ.اس‌رم» سپاسگزاریم که فیلم‌های حاوی کودکان مفقود شده را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است تا نشانی از آنها بیابد. به کمک میلیون‌ها هوادار این باشگاه ورزشی توانستیم در مورد کودکان و نوجوانانی که در این سال‌ها ناپدید شده‌اند اطلاعات جدید به دست آوریم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.