اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 15, 2019
16:52 یکشنبه، 24ام آذرماه 1398
کد خبر: 106976

توسعه نسل چهارم فضا نیازمند تدوین قوانین

 
رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا بر لزوم تدوین قوانین و ساختار برای فناوری های نوظهور در توسعه نسل چهارم فضا تاکید کرد.
 
 علیرضا یاری در نشست علمی نقش فناوری های نوظهور در عرصه چهارم فضا که امروز ۲۴ آذرماه در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، بر اهمیت نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در صنعت فضایی تاکید و اظهار کرد: انقلاب صنعتی چهارم با بروز فناوری های نوین، مدل جدیدی از کسب و کار را ارائه می کند و این مساله هم اکنون در یک بررسی مطالعاتی در اروپا با چند فاز مختلف، به نتایجی هم رسیده است.
 
وی ادامه داد: به عبارت دیگر رشد تکنولوژی از نسل اول فضا تاکنون که به نسل چهارم رسیده، فراز و نشیب زیادی داشته و خوشبختانه داده ها و اطلاعات جمع آوری شده در اروپا برای انجام نمونه های مطالعاتی، باز و قابل دسترسی است.
 
یاری افزود: بر این اساس فناوری های توسعه یافته در فضا روی زمین و فناوری هایی که روی زمین توسعه یافته و در فضا قابل استفاده است، می توانند محتوای حوزه نسل چهارم فضا را تغییر دهند. از این رو بررسی فناوری های نوظهور در این عرصه، نیاز به بستر تحقیقاتی پیرامون دانش کلان داده ها، اینترنت اشیا و حتی هوش مصنوعی دارد.
 
مدیر همایش علمی نقش فناوری های نوظهور در عرصه چهارم فضا اظهار کرد: این همایش قصد دارد به این سوال پاسخ دهد که چگونه می توان از طریق همه امکانات دریافت شده از فضا، به  اپلیکیشن های کاربردی و تجاری که در این عرصه ایجاد می شود دست یافت. چرا که محتواهای کاربردی، مانند روال سابق به صورت خام نبوده و می توان از آن برای تولید دانش جدید استفاده کرد.
 
نقش توانمند داده در بازار توسعه نسل چهارم فضا، اینترنت اشیا در ارتباط با فضا، هوش مصنوعی در حوزه فضا، توسعه کلان داده ها در نسل چهارم فضا و همچنین توسعه همکاری ها در این حوزه با بخش خصوصی، در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.