تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 16, 2019
16:47 دوشنبه، 25ام آذرماه 1398
کد خبر: 107017

صندوق نوآوری به فناوری‌های آینده، وام بلاعوض می‌دهد

 
رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد تا پایان امسال، بسته حمایتی این صندوق از فناوری‌های آینده، رونمایی می‌شود.
 
 علی وحدت در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، اعلام کرد صندوق نوآوری در نظر دارد جدا از حمایت‌های معمول خود از شرکت‌های دانش‌بنیان، با تعریف یک بسته حمایتی Grant (بلاعوض) از برخی شرکت‌ها و رشته‌ها به صورت ویژه حمایت کند که یکی از جمله آنها فناوری‌های آینده هستند.
 
وحدت با اشاره به نیاز کشور در سال‌های آینده به فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، گفت: «در شرایط فعلی، تسهیلات ما به شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت عمومی است؛ اما با توجه به برنامه بلندمدت برای حمایت از برخی رشته‌ها، یک بسته حمایتی تا پیش از پایان سال جاری رونمایی خواهیم کرد که در آن، کمک‌های بلاعوض و قرض الحسنه به شرکت‌هایی که در چند زمینه خاص از جمله فناوری‌های آینده فعالیت می‌کنند، اعطا خواهد شد.»
 
او همچنین درخصوص همکاری صندوق نوآوری با صندوق‌های پژوهش و فناوری و کمک به استارت‌آپ‌ها گفت: «۳۸ صندوق پژوهش و نوآوری مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند؛ اما همه آنها به صورت جدی فعال نیستند. به همین دلیل آیین‌نامه مربوط به این حوزه بازنگری شده و مواردی مانند اخطار، توبیخ و لغو امتیاز دیده شده است که در همین راستا، ۴ صندوق، لغو امتیاز شده‌اند.»
 
وحدت اعلام کرد از آبان سال گذشته تاکنون ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری در مجموع ۲۶۷ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.
 
به گفته او در این مدت ۶۸۲ فقره توافق‌نامه با شرکت‌های دانش بنیان به امضا رسیده که در ۱۴۲۶ میلیارد تومان تسهیلات به آنها پرداخت شده است.
 
وحدت، شرکت‌های مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات را در صدر فهرست دریافت‌کنندگان تسهیلات اعلام کرد. به گفته او تجهیزات پزشکی در رتبه دوم قرار دارد. این در حالی است که در سال‌های قبل، شرکت‌های مرتبط تجهیزات پزشکی بیشترین تسهیلات را دریافت می‌کردند.
 
او با اشاره به همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات گفت: «فرآیند کار به این صورت است که شرکت‌های بزرگ‌تر به سمت بانک‌ها هدایت می‌شوند و شرکت‌های کوچک‌تر و استارت‌آپ‌ها نیز به صندوق‌های پژوهش و فناوری معرفی می‌شوند و بدین ترتیب، زمان رسیدگی به درخواست‌ها برای دریافت تسهیلات به زیر یک ماه کاهش پیدا کرده است.»
 
رئیس صندوق نوآوری همچنین از کاهش معوقات بازپرداخت تسهیلات این صندوق از ۱۵ به ۸ درصد خبر داد و گفت: «با روش‌های نظارتی، در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان از معوقات به صندوق باز گشته‌اند و به صورت کلی از آبان ۹۷ تاکنون ۲۳۱ میلیارد بازپرداخت تسهیلات صورت گرفته است.»
 
وحدت در خصوص نگرانی مجلس از خرید ساختمان توسط صندوق نوآوری به جای پرداخت تسهیلات به شرکت‌ها گفت: «متاسفانه ما به آن جلسه دعوت نشده بودیم. اطلاعات دوستان، قدیمی است و از یک سال گذشته روند خرید ساختمان متوقف شده است.»
 
او همچنین با اشاره به نبود نام صندوق نوآوری در لایحه بودجه سال آینده گفت: «در زمان تصویب قانون صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۸۹ مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه اولیه تصویب شد که آن زمان، هر دلار، هزار تومان بود. این سرمایه با دلار امروز ۲۵۰ میلیون دلار می‌شود؛ اما همان رقم نیز تاکنون محقق نشده و کمتر از ۲۷۰۰ میلیارد تومان به عنوان سرمایه در اختیار صندوق قرار گرفته است.»
 
وحدت اعلام کرد که این صندوق درخواست داشته است تا در لایحه بودجه سال آینده، اعدادی برای تامین سرمایه به صندوق نوآوری اختصاص یابد اما مورد موافقت قرار نگرفته است.
 
او در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر قطع اینترنت بر تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه گفت: «اتفاقی که رخ داد برای شرکت‌هایی که حیات و مماتشان به اینترنت وصل است، اتفاق تلخی بود. تاثیری که این قطعی بر اعتماد سرمایه‌گذاران می‌گذارد، بیشتر از زیانی است که شرکت‌ها در روزهای قطعی اینترنت دیدند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.